Márki-Zay kampányelszámolása: egy jó nagy kamu

Mint a mesében: mond is valamit, meg nem is. Számokat sorol fel, de azt nem, kinek, milyen szolgáltatásért fizettek, ami a legfontosabb, kiktől érkezett a mintegy 2 milliárd forintnyi amerikai dollártámogatás. Csak egy dolog a biztos: Márki-Zayt külföldről, Amerikából pénzelik.
530 millió forint ment Facebook-hirdetésekre, 97 millió buszoztatásra, 290 millió robocall- és SMS-kampányokra, de a marketingre és tanácsadásra se sajnálta a pénzt a Márki-Zay Péter által vezetett Mindenki Magyarországa Mozgalom. Na ja, volt miből! Mint megírtuk, horribilis költésekre bukkantunk az ellenzék volt miniszterelnök-jelöltjének kampányköltéseit böngészve. Tovább is van, mondjuk még:
- az 530 milliós Facebook-locsolás mellett kiemelkednek a pénzeltapsolásból a szöveges üzenetekkel történt szőnyegbombázások.
- Csak SMS-ekre összesen 117 millió forintot égettek el,
- emellett interaktív (?) robothívásokra 46 milliót,
- egyéb reklámokra 52 milliót,
- a call centerre pedig 127 milliót sem sajnáltak.
- Tollakra(!) 44 millió,
- szórólapokra 76 millió,
- óriásplakátokra 87 millió,
- újságokra 117 millió pengő forintot,
- egyéb szóróanyagokra pedig 24 milliót tapsolt el Márki-Zay és csapata.
- Buszoztatásra(!) 97 milliót,
- marketingre (szolgáltatások és tanácsadás) összesen nem kevesebb mint 145 milliót szórtak szét a kék szalagosok.
Amerikába vezet a pénz szaga
Vajon mi folyik ennyi pénzből a Márki-Zay vezette MMM-nél. Kiknek és milyen megbízások pottyantak az ölébe, s milyen szolgáltatást kellett nyújtani cserébe?! És persze kik adták össze ezt az irdatlan sok pénzt?!
Minderről egyelőre gyakorlatilag semmit sem tudunk, mert a baloldal bukott miniszterelnök-jelöltje ugyan közzétette az MMM úgynevezett elszámolását, de valójában egy ordas nagy kamu. Mint a mesében: mond is valamit, meg nem is. Számokat sorol fel, de azt nem, hogy kinek, milyen szolgáltatásért fizettek, s ami a legfontosabb, kiktől érkezett a mintegy 2 milliárd forintnyi amerikai dollártámogatás. Csak egy dolog a biztos: Márki-Zayt külföldről, Amerikából pénzelik.
A vásárhelyi ember csak kapkodja a fejét. A polgármester ugyanis annyit már kikotyogott, hogy Action for Democracy nevű – sajtóhírek szerint Soros Györgyhöz közel álló – amerikai szervezettől nyolc részletben 1,85 milliárd forintnak megfelelő dollár hullott az MMM-hez, melyet a kampányra, bocsánat: felvilágosító tevékenysége költöttek. Még a választás után, júniusban is érkeztek a kőkemény százmilliók dollárban a tengerentúlról. Sőt, Márki-Zayék számláján – állítólag – meg is maradt még vagy 80-100 millió elkölthető forintocska az amerikai pénzből – ezzel is maga a politikus büszkélkedik, ha erre-arra járva mikrofon kerül a közelébe. (Azt is állítja, az amcsi lóvé mellett 720 millió hazai forintot tarháltak össze mikrotámogatásokból, tagdíjakból…)
Na és Jovány? Na és a rokonok meg a haverok?
Ha a kiadásokat nézzük, portálunk rendkívül kíváncsi lenne a rendes, normális, korrekt elszámolásra (ha már Márki-Zay állandóan a szürke zónában nyomul, miközben átláthatóságról prédikál…), például arra, a 97 milliós buszoztatásból mennyi cseppent a polgármester jó barátjának, Jovány Gyula vásárhelyi vállalkozónak, akit az önkormányzat éves szinten százmilliós szerződéssel tömött ki, miközben a buszai üresen köröznek a városban. Mint ismert, Joványék rendszeresen fuvarozgatták a miniszterelnök-jelöltet és híveit az országos kampányolgatás körútjai során.
Az is rendkívül izgalmas kérdés, s jó lenne tisztán látni, hogy a kommunikációs és egyéb tanácsadói szerződésekben vajon felbukkannak-e a családtagok, rokonok. Széles körben ismert tény, hiszen Márki-Zay többször is nyíltan beszélt ugyanis róla, hogy legnagyobb tanácsadójának a feleségét tartja. Nem kizárt tehát, hogy Márki-Zay és klientúrája busás hasznot húzott a mintegy 2 milliárdos amerikai támogatásból, azaz az orbitális választási bukás után is élhetik (politikai) életüket, mint az a bizonyos Marci Hevesen…
Nem tudni tehát, hogy pontosan milyen eredetű (de külföldről származó) pénzből pontosan kinek, milyen szolgáltatásért mennyit fizetett ki Márki-Zay és mozgalma, de annyi erősen valószínűsíthető (hisz maga a polgármester fecseg róla fűnek-fának), hogy 80-100 millió még lapul is a kampányszámlán. Az sem zárható ki, hogy Gyuri bácsi az amerikai Nagy Testvér még útnak indít majd egy-egy újabb kosárnyi dollárt, ha megszorulna az ellenzék bukott messiása.
Arra viszont mérget vennénk, hogy ha egy átlagos magyar állampolgár vagy vállalkozó az adóbevallásánál vagy az elszámolásánál hasonlóan járna el, mint a „tiszták koalíciójának” vásárhelyi arca, akkor alaposan az orrára koppintana az adóhatóság. És még csak meglepődnie sem kellene rajta nagyon…
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt