quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 03. 03. hétfő
  -  Kornélia
Makó

A huszadik század történelmébe is betekintést enged a veteránmotor-kiállítás

2022. május 07.

A városnaphoz kapcsolódva nyílt meg a Ford lerakat épületében a kiállítás, ahol a magyar motorgyártás remekei sorakoznak fel.

Januárban beszámoltunk róla, kiállítótér kialakítását tűzte ki célul az egykori Ford lerakat épületében a Maros-parti Veteránjárműveket Kedvelők Sportegyesülete, amely a városnapi programsorozathoz kapcsolódva, szombaton meg is nyitotta a magyar motorkerékpár-kiállítást.

Szilágyi István kalauzolt körbe a kiállításon, aki mintegy negyven-ötven éve foglalkozik veterán járművekkel, ő vitte bele fiát – Szilágyi Lászlót, az egyesület elnökét – valamint két unokáját is ebbe a világba.

A 35 fős egyesület tagjai falunapokon és veterán találkozókon is részt vesznek, most pedig egy kiállításon is bemutatják járműveiket az érdeklődőknek, akik a kiállítótérbe belépve, a legidősebbtől az egyre fiatalabb motorok felé haladhatnak, a terem végén pedig egy igazi retro életkép tárul eléjük.

A motorok pedig nemcsak mint járművek, hanem mint az adott korszak képviselői lépnek elő, ahogyan Szilágyi István mesél arról, mely jármű melyik időszakot képviseli; milyen vonások jellemzők a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek remekeire, és hogy hogyan lett mindez később Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek, de a Danuviák történelmébe is betekintést enged.

– Kisgyerekkoromban beleszerettem a motorokba, Dongó motorral kezdtem. Elsőéves tanuló voltam a makói gépgyárban még annak idején, és Rákosról azzal jártam be, nap mint nap dolgozni – idézte fel Szilágyi István, aki azt is elárulta, hogyan vette szemügyre a határban dolgozók motorjait, amik között akadt Csepel és Panni motor is.

A veterán járművek iránti szeretet pedig családban marad: unokáit is bevezette ebbe a világba, nagyobbik unokája a Műszaki Egyetem restaurátor képzésén vesz részt.

– De ők már a modern világba születtek bele, számukra ez a Csepel, hogy 40, 50-nel megy, nem az igazi – mondja nevetve Szilágyi István, aki 81 évesen is szívesen motorozik.

A kiállítás május hetedikén, szombaton 21 óráig megtekinthető a Galamb József Veteránjármű Kiállítóközpontban (Deák Ferenc utca 61.)