quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 21. csütörtök
  -  Sámuel, Hajna
Makó

Már a románok is hidat építenének Magyarcsanádnál

2021. november 16.

A Magyarcsanád és a romániai Őscsanád közti, híd újjáépítését vagy új híd építését szorgalmazza a temesvári megyei hivatal, amely gyorsabb összeköttetést jelentene az M43-as autópálya és Temes megye között – derült ki Alin Nica, a Temes Megye Tanácsa elnöke, valamint Péter Tamás temesvári magyar tiszteletbeli konzul találkozóján. A hírt a Ziua de Vest román hírportál adta hírül.

A temesvári megyei hivatal vezetője és a temesvári magyar konzul az M43-as gyors csatlakozásról és a szegedi kerékpárútról tárgyalt. A Temes megyei vezetés azért javasolja új híd építését a romániai Nagycsanád és Magyarcsanád között, mert az gyorsabb csatlakozást tenne lehetővé az M43-as autópályához.

Magyarország egyébként évek óta nyitott a magyarcsanádi Szent Gellért-híd újjáépítésére, mely újjáépítését 2015-ben az Európai Unió határon átnyúló együttműködési programja támogatásával szerették volna megvalósítani. Az erre vonatkozó egyezményről az év januárjában kezdődnek meg a tárgyalások a két testvéri kapcsolatot ápoló megye, a romániai Temes és a magyarországi Csongrád között – jelentette be Titu Bojin, a Temes megyei közgyűlés akkori elnöke.

Bojin szerint az együttműködési egyezmény 24 millió eurós keretet jelent mindkét megye számára, amit Temes megye két nagyberuházásra fordítana: az egyik a román-magyar-szerb hármas határnál fekvő Óbében (Beba Veche) megépítendő regionális zöldség-gyümölcs raktár, mintegy 18-20 millió euró értékben, a fennmaradó összeget pedig a nagycsanádi Maros-híd építésére szánná. A romániai önkormányzati vezető szerint a több mint tíz éve tervbe vett híd elsősorban az áruforgalmat szolgálná. A megbeszéléseken egyébként szó esett a Temesvár-Szeged összefüggő kerékpárpálya ötletéről, de szóba került a vasúti forgalom újraindítása is, a régi Temesvár – Szboleg – Kikinda útvonalon.
olt példa arra, hogy – a vallási ünnepek alkalmával – ideiglenes kompjárattal teremtettek összeköttetést a határ két oldalán lévő szomszédos települések között.

2014 májusában Lázár János, a Miniszterelnökséget akkori államtitkárként úgy vélekedett Magyarcsanádon, hogy magyar-román határon átnyúló pályázat keretében, a 2014-2020-as fejlesztési ciklusban lesz lehetőség a magyarcsanádi Szent Gellért-híd újjáépítésére. A híd újjáépítése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tervei között is szerepel.

Az első világháború előtt Magyarcsanádnál ívelt át a Maros felett az Apátfalva és Nagyszentmiklós (Sannicolau Mare) közötti vasúti híd, az utóbb lebontott híd kőpillérei ma is látszanak a folyóban. Néhány száz méternyire az 1895-ben felavatott és 1944-ben egy villámcsapás miatt felrobbant, aláaknázott közúti híd pillérei is láthatók még a folyóban.

Időközben az is kiderült, hogy a régi pillérekre, azok állapota miatt, nem lehet új hídszerkezetet építeni, így a terv egy teljesen új híd építése. Az új hidat, csak Magyarország és Románia közösen tervezheti meg, ugyanis az szó szerint átnyúlik az országhatáron, hiszen a határvonal a Maros fősodra.

Az ügyben 2019 márciusában Magyarcsanádon már rendeztek lakossági fórumot, ahol bemutatták a hídra vezető út terveit. Itt elhangzott, hogy a Szent Gellért-híd nélkül nem épül meg a sztrádától oda vezető út. A fórumot egyébként a majdani hídra rávezető 432. számú, az autópálya lehajtótól az árvízvédelmi töltésig tervezett úttal kapcsolatos környezetvédelmi eljárás miatt rendezték, ahol leginkább a leendő kisajátításokat ismertették. Iski Sándor tervező elmondta: a tervek szerint a sztrádáról levezető út első 4 kilométerén a jelenlegi utat, alapostól elbontanák, s némileg arrébb egy vadonatúj, nagyobb teherbírású utat terveztek, melyre a környező parcellákról sárrázón át lehetne felhajtani. Megszűnne a terménydaráló jelenlegi 4-5 csatlakozása, helyette egy kereszteződést építenének. Az új út egyik oldalán 70-100 zártkert található, míg a másikon néhány nagyobb parcella. A nyomvonalat úgy tervezték, hogy minél kevesebb gazdát érintsenek a kisajátítások.

A mezőgazdasági út forgalmát a kivitelezés során biztosítani akarják. A 43-as út kereszteződésében körforgalom épülne, melyben a majdani hídon is átvezető kerékpárút is helyet kapna