Már a románok is hidat építenének Magyarcsanádnál

A Magyarcsanád és a romániai Őscsanád közti, híd újjáépítését vagy új híd építését szorgalmazza a temesvári megyei hivatal, amely gyorsabb összeköttetést jelentene az M43-as autópálya és Temes megye között – derült ki Alin Nica, a Temes Megye Tanácsa elnöke, valamint Péter Tamás temesvári magyar tiszteletbeli konzul találkozóján. A hírt a Ziua de Vest román hírportál adta hírül.
A temesvári megyei hivatal vezetője és a temesvári magyar konzul az M43-as gyors csatlakozásról és a szegedi kerékpárútról tárgyalt. A Temes megyei vezetés azért javasolja új híd építését a romániai Nagycsanád és Magyarcsanád között, mert az gyorsabb csatlakozást tenne lehetővé az M43-as autópályához.
Magyarország egyébként évek óta nyitott a magyarcsanádi Szent Gellért-híd újjáépítésére, mely újjáépítését 2015-ben az Európai Unió határon átnyúló együttműködési programja támogatásával szerették volna megvalósítani. Az erre vonatkozó egyezményről az év januárjában kezdődnek meg a tárgyalások a két testvéri kapcsolatot ápoló megye, a romániai Temes és a magyarországi Csongrád között – jelentette be Titu Bojin, a Temes megyei közgyűlés akkori elnöke.
Bojin szerint az együttműködési egyezmény 24 millió eurós keretet jelent mindkét megye számára, amit Temes megye két nagyberuházásra fordítana: az egyik a román-magyar-szerb hármas határnál fekvő Óbében (Beba Veche) megépítendő regionális zöldség-gyümölcs raktár, mintegy 18-20 millió euró értékben, a fennmaradó összeget pedig a nagycsanádi Maros-híd építésére szánná. A romániai önkormányzati vezető szerint a több mint tíz éve tervbe vett híd elsősorban az áruforgalmat szolgálná. A megbeszéléseken egyébként szó esett a Temesvár-Szeged összefüggő kerékpárpálya ötletéről, de szóba került a vasúti forgalom újraindítása is, a régi Temesvár – Szboleg – Kikinda útvonalon.
olt példa arra, hogy – a vallási ünnepek alkalmával – ideiglenes kompjárattal teremtettek összeköttetést a határ két oldalán lévő szomszédos települések között.
2014 májusában Lázár János, a Miniszterelnökséget akkori államtitkárként úgy vélekedett Magyarcsanádon, hogy magyar-román határon átnyúló pályázat keretében, a 2014-2020-as fejlesztési ciklusban lesz lehetőség a magyarcsanádi Szent Gellért-híd újjáépítésére. A híd újjáépítése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tervei között is szerepel.
Az első világháború előtt Magyarcsanádnál ívelt át a Maros felett az Apátfalva és Nagyszentmiklós (Sannicolau Mare) közötti vasúti híd, az utóbb lebontott híd kőpillérei ma is látszanak a folyóban. Néhány száz méternyire az 1895-ben felavatott és 1944-ben egy villámcsapás miatt felrobbant, aláaknázott közúti híd pillérei is láthatók még a folyóban.
Időközben az is kiderült, hogy a régi pillérekre, azok állapota miatt, nem lehet új hídszerkezetet építeni, így a terv egy teljesen új híd építése. Az új hidat, csak Magyarország és Románia közösen tervezheti meg, ugyanis az szó szerint átnyúlik az országhatáron, hiszen a határvonal a Maros fősodra.
Az ügyben 2019 márciusában Magyarcsanádon már rendeztek lakossági fórumot, ahol bemutatták a hídra vezető út terveit. Itt elhangzott, hogy a Szent Gellért-híd nélkül nem épül meg a sztrádától oda vezető út. A fórumot egyébként a majdani hídra rávezető 432. számú, az autópálya lehajtótól az árvízvédelmi töltésig tervezett úttal kapcsolatos környezetvédelmi eljárás miatt rendezték, ahol leginkább a leendő kisajátításokat ismertették. Iski Sándor tervező elmondta: a tervek szerint a sztrádáról levezető út első 4 kilométerén a jelenlegi utat, alapostól elbontanák, s némileg arrébb egy vadonatúj, nagyobb teherbírású utat terveztek, melyre a környező parcellákról sárrázón át lehetne felhajtani. Megszűnne a terménydaráló jelenlegi 4-5 csatlakozása, helyette egy kereszteződést építenének. Az új út egyik oldalán 70-100 zártkert található, míg a másikon néhány nagyobb parcella. A nyomvonalat úgy tervezték, hogy minél kevesebb gazdát érintsenek a kisajátítások.
A mezőgazdasági út forgalmát a kivitelezés során biztosítani akarják. A 43-as út kereszteződésében körforgalom épülne, melyben a majdani hídon is átvezető kerékpárút is helyet kapna