Ismét napirenden az Óföldeák-Maroslele közti „út” fejlesztése

Aki egyszer is végigment a két települést összekötő 6 kilométeres szakaszon, az maradandó élményeket szerzett magának.
– A jövőben a Földeák-Óföldeák és az Óföldeák-Maroslele közötti út felújítását tervezik – jelentette be még tavaly decemberben a Rádió7 Közös nevező című, tavaly decemberi műsorában Lázár János, a térség országgyűlési képviselője.
Június 8-i Facebook bejegyzésében pedig azt írta: „Büszke vagyok rá, hogy Óföldeák parlamenti képviselőjeként részese lehetek a település fejlesztésének! Sikerrel pályáztunk a Magyar Falu Programhoz, így több mint félmilliárd forintot harcoltunk ki a 4416-os út egyik legfontosabb szakaszának felújításához. A munka májusban elkészült, mi azonban már a következő fejlesztésen dolgozunk: célba vettük az Óföldeák–Maroslele közötti út felújítását!”
Az Óföldeákra vezető bekötőút teljes felújítása nemrégiben már elkészült, egészen a benzinkúttól a falu végét jelentő tábláig, mintegy 4,2 kilométeres szakaszon. A beruházó, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. így teljesítve a községben élő évtizedes álmát, miszerint a Makó-Vásárhely közti közút, azaz a földeáki autópálya fel- és lehajtó felől jó úton lehessen elhagyni, majd bemenni a faluba.
Az útépítést egyébként Lázár János, a térség országgyűlési képviselője ígérte meg az óföldeákiaknak egy korábbi falugyűlésen.
A Makót Földeák érintésével Hódmezővásárhellyel összekötő út és a maroslelei, szintén Makó és Hódmezővásárhely közötti mellékutatmelyet főleg azok a földeákiak és óföldeákiak használjá, akik közvetlen Maroslelére, vagy onnét a sztrádafelhajtón át az M43-as autópályára, vagy éppen az ellenkező irányba kívánnak menni. És nem akarnak Földeákról +5, míg Óföldeákról +9-10 kilométert megtenni, a földeáki sztrádafelhajtóig. És persze itt közlekedik a DAKK gyorsjárata is azaz a busz is végigdöcög az Óföldeák-Maroslele közötti úton…
Ez utóbbi, mintegy 6 kilométeres szakaszt most nem építették újjá. A Magyar Közút egy évekkel ezelőtti tájékoztatása szerint ez rész annak idején ingoványos, mocsaras talajra épült, ezért is vannak rajta földes útnak is megfelelő részek. Ezt a szakaszt ezért felújítani nem érdemes, egy teljes útpályát kell majd építeni, s megfelelő, az útpályát stabilan elbíró töltéssel.
Ez az útszakasz – bár nyaranta javítgatják – száraz időben is nehezen járható, és nem csak azért, mert Óföldeáktól Maroslele felé haladva előbb folt hátán folt az útburkolat, különösen a tehenészet magasságában. Az arra járó sofőröket a híd és a Makó-Maroslele közti úthoz kivezető szakasz teszi leginkább próbára. Itt ugyanis helyenként teljesen elporlott az aszfalt, de szó szerint, több helyen hajazza egy földút állapotát.
Arra pedig már csak az idősebbek emlékezhetnek, hogy az óföldeákiak eredetileg nem is erre, hanem egy másik, Gencshát felé vezető úton mentek át a szomszédos Maroslelére, ha dolguk volt. A jelenlegi átkötő út akkor nem vezetett ki a makói útra, már csak azért sem, mert a Maroslele felőli jelenlegi végén mocsaras, nádas rész terült el. (Ennek nyoma vizes időszakban ma is jól látszódik). A mostani kriminális rész éppen az egykori vízjárta területen található.
A mostani utat pedig már a termelőszövetkezeti korszakban nyújtották ki a Makó-Maroslele közötti útig, hogy ne kelljen hatalmasat kerülni, ha Lele felé akartak átmenni. A mai út akkor, megfelelő alap nélkül készült el, s a helyzet azóta sem változott.