quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 21. csütörtök
  -  Sámuel, Hajna
Makó

Már nem a hullámvasutat idézi az óföldeáki bekötőút – videó

2021. május 19.

Felfestették a múlt héten még hiányzó felezővonalat és útburkolati jeleket, s beszedték a sebességkorlátozó táblát is az óföldeáki bekötő útról.

Vége a hullámvasutat idéző autózásnak, buszozásnak teljesen befejeződött az óföldeáki bekötőút újjáépítése.

Mint arról korábban többször is beszámoltunk: március végén, április elején kezdték el újjáépíteni az évtizedek alatt alaposan elhasználódott, a benzinkúttól Óföldeákra vezető utat.

https://youtu.be/4b-eHtjHXwM

A 4,2 kilométeres a Földeák-Makó közti út melletti üzemanyagtöltő állomás és Óföldeák maroslelei vége közti munkálatok során a kivitelező Délút Kft. szakemberei előbb felmarták a régi aszfaltrétegeket, majd több új kiegyenlítő rétegek húztak rá, hogy az úthengerek erre hengereljék rá a végső, azaz a koptatóréteget. A beruházó, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. így teljesítve a községben élő évtizedes álmát, miszerint a Makó-Vásárhely közti közút, azaz a földeáki autópálya fel- és lehajtó felől jó úton lehessen elhagyni, majd bemenni a faluba.

Az útépítést egyébként Lázár János, a térség országgyűlési képviselője ígérte meg az óföldeákiaknak egy korábbi falugyűlésen.

Az építkezés befejezéséig még érvényben volt a 60-as, táblával jelzett sebességkorlátozás a külterületen, ám ezt a táblát végleg bevették az út széléről. Az útra pedig felfestették a felezővonalat és a többi útburkolati jelet.

A Makót Földeák érintésével Hódmezővásárhellyel összekötő út és a maroslelei, szintén Makó és Hódmezővásárhely közötti út közt egy mintegy tizenegy kilométeres mellékút is található, melyet főleg azok a földeákiak és óföldeákiak használnak, akik közvetlen Maroslelére, vagy onnét a sztrádafelhajtón át az M43-as autópályára, vagy éppen az ellenkező irányba kívánnak menni. És nem akarnak Földeákról +5, míg Óföldeákról +9-10 kilométert megtenni, a földeáki sztrádafelhajtóig.

Ez utóbbi, mintegy 6 kilométeres szakaszt most nem építették újjá. A Magyar Közút egy évekkel ezelőtti tájékoztatása szerint ez rész annak idején ingoványos, mocsaras talajra épült, ezért is vannak rajta földes útnak is megfelelő részek. Ezt a szakaszt ezért felújítani nem érdemes, egy teljes útpályát kell majd építeni, s megfelelő, az útpályát stabilan elbíró töltéssel.

Ráadásul – az idősebb korosztály tagjai ma is jól emlékeznek rá – eredetileg nem is ezen az úton jártak ki Maroslelére az óföldeákiak, földeákiak. Többek úgy tudják, ezt ugyanis az egykori termelőszövetkezet építtette.