Fejlesztőpedagógus foglalkozik a magyarcsanádi és a maroslelei gyerekekkel

A magyarcsanádi és a maroslelei gyerekek szívesen vesznek részt a foglalkozásokon. Székkutason az óvodában is fejlesztik a kicsiket. A képen maroslelei iskolások, tavaly farsangkor. Fotó: Maroslelei Általános Iskola/Facebook.
A Magyarcsanádi Református Általános Iskolában a fejlesztő foglalkozásokat rendszeresen és nagy örömmel látogatják a tanulók heti 3 alkalommal. A foglalkozások önkéntes alapúak, állandó tagokkal. A gyerekek többsége halmozottan hátrányos helyzetű.
A tananyag elsajátítása a napközi idejére korlátozódik, otthoni megsegítésre nem minden esetben van lehetőségük. A foglalkozásokon felzárkóztatásra, tehetséggondozásra is van lehetőség.
Legtöbbször az iskolai tanulmányokhoz, tanítási órákhoz szorosan kapcsolódó fejlesztő feladatokat állítottak össze az azonos osztályfokon tanuló gyerekek számára. Nagy hangsúlyt kapott az olvasás-, szövegértés, helyesírás és a számolási készség fejlesztése. Az elsősök a betűismeretek rögzítésében, az összeolvasás technikájának elsajátításában, kaptak segítséget. Az alsó tagozatosok körében a figyelem-, koncentráció-, és emlékezet fejlesztést segítő programokra is nagy hangsúlyt fektettek. A felső tagozatosokat a kompetenciaméréshez kapcsolódó készségek, technikák elsajátítására ösztönözték (szövegértés, matematika). A diákok jól motiválhatóak a számítógépen végezhető játékos, színes és változatos feladatokkal. Örömmel versenyeztek egymással. Minden osztályfokon szívesen vállalkoztak a fejlesztő játékok megismerésére is. Ilyenkor a szabálykövetés mellett fontos, hogy a szociális kompetenciát is fejlesszék, hiszen otthon nem szoktak társas játékokkal játszani. Az elmúlt időszakban a foglalkozásra járó tanulók magatartása javult, és egyre jobb tanulmányi eredményt értek el.
Magyarcsanádon a projekt során rengeteg saját készítésű eszközt használtak, ami színesebbé tette a foglalkozásokat. Céljuk, hogy a gyermek jól érezze magát, jókat játsszon, szabadon tapasztaljon, felfedezzen. Az óvodapedagógusoknak, fejlesztőpedagógusoknak a feladata, hogy a személyiség fejlődését komplex módon támogassa, a gyermeki én kibontakozását elősegítse, és ahol szükségét érzi, ott irányított módon beavatkozzon. Fontos, hogy a beavatkozás /vagyis a célzott fejlesztés/ játékos módon, a gyermek érdeklődési körének, egyéni szükségleteinek figyelembevételével történjen. A pályázat keretében lehetőséget kaptak arra, hogy a legtöbb segítséget, támogatást tudják nyújtani a gyermekeknek. A gyermekek érdekében folyamatosan konzultáció zajlott a csoportvezető óvónőkkel, gyógypedagógussal, pszichológussal. Ezáltal még egyénre szabottabbá váltak a foglalkozások. Az óvodások örömmel vettek részt ezeken a foglalkozásokon, sok gyermek esetében látványos fejlődést volt tapasztalható.
Székkutason, a Líbor Ilona Óvodában heti 2 napon, 4-4 órában foglalkozott a gyermekekkel fejlesztőpedagógus. A szakszolgálat által kiszűrt és fejlesztett gyermekek mellett olyan gyerekek is fejlesztési lehetőséghez jutottak, akiknek „csak” 1-1 területen mutatkozott elmaradásuk. A legnagyobb lehetőséget azonban azok a gyerek kaptak, akik több területen maradtak el az életkoruktól elvárható szinttől. A szakszolgálatok utazó szakemberei mellett egy másik szakember is segítette őket a készségeik kibontakoztatásában. Az óvoda adottságai lehetővé tették, hogy mozgásfejlesztés párhuzamosan valósulhasson meg a készségek fejlesztése mellett, ily módon komplex ellátásban részesülhettek. Az iskolai beválásuk, az olvasás, írás elsajátítása ezáltal sokkal hatékonyabbá válik.
A program elejétől kezdve a Maroslelei Általános Iskolában heti 5-6 órában a nevelő-oktató munkához szorosan kapcsolódva tudtak fejlesztőórákat tartani. Az új helyre költözött fejlesztőszoba megfelelő környezetet és eszközöket biztosított a foglalkozásokhoz. Az iskola minden SNI tanulója, valamint néhány tanulmányaikban lemaradó diák vesz részt a foglalkozásokon.
A Makói Szakszolgálat munkatársaival a fejlesztő heti szinten tartja a kapcsolatot. Folyamatosan részt vesznek a tanulók felzárkóztatásában; előző tanévben pályaválasztási tanácsadót hívtak a sajátos nevelési igényű tanulóknak és szüleiknek. Az érdeklődő kollégákkal konzultálnak a tanulók fejlődéséről, lemaradásáról, magatartásáról, az adódó sajátos problémákról. Folyamatosan vezetik a tanulók egyéni fejlődési lapját, háromhavonta egyéni fejlesztési tervet készítenek, majd egyéni értékelő lapot írnak róluk. A tanulókat érintő kontrollvizsgálatokra elkészítik a szükséges dokumentációt.
A foglalkozások alkalmat adnak mozgásos feladatokra, differenciált segítségnyújtásra, páros munkára, valamint sok játékra. Sokat beszélgetnek, ”tanulják a tanulást”, önismeretben, önelfogadásban próbálják támogatni őket. Konfliktuskezelési módokról, relaxációról, a szabadidő hasznos eltöltéséről beszélgetnek. Nagyon sokféle feladatot oldanak meg, alkalmanként IKT eszközöket, telefont használnak.
Decemberben gyógypedagógiai szaktanácsadó látogatta meg az iskolát, illetve a nevelési értekezleten részletesen foglalkoztak a szakértői véleménnyel rendelkező diákokkal, valamint a lemorzsolódás problémájával. A pályázatnak köszönhetően az iskolában több órában történhet hátránykompenzáció, felzárkóztatás.