quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 20. szerda
  -  István
Makó

Fejlesztőpedagógus foglalkozik a magyarcsanádi és a maroslelei gyerekekkel

2021. május 06.

A magyarcsanádi és a maroslelei gyerekek szívesen vesznek részt a foglalkozásokon. Székkutason az óvodában is fejlesztik a kicsiket. A képen maroslelei iskolások, tavaly farsangkor. Fotó: Maroslelei Általános Iskola/Facebook.

A Magyarcsanádi Református Általános Iskolában a fejlesztő foglalkozásokat rendszeresen és nagy örömmel látogatják a tanulók heti 3 alkalommal. A foglalkozások önkéntes alapúak, állandó tagokkal. A gyerekek többsége halmozottan hátrányos helyzetű.

A tananyag elsajátítása a napközi idejére korlátozódik, otthoni megsegítésre nem minden esetben van lehetőségük. A foglalkozásokon felzárkóztatásra, tehetséggondozásra is van lehetőség.

Legtöbbször az iskolai tanulmányokhoz, tanítási órákhoz szorosan kapcsolódó fejlesztő feladatokat állítottak össze az azonos osztályfokon tanuló gyerekek számára. Nagy hangsúlyt kapott az olvasás-, szövegértés, helyesírás és a számolási készség fejlesztése. Az elsősök a betűismeretek rögzítésében, az összeolvasás technikájának elsajátításában, kaptak segítséget. Az alsó tagozatosok körében a figyelem-, koncentráció-, és emlékezet fejlesztést segítő programokra is nagy hangsúlyt fektettek. A felső tagozatosokat a kompetenciaméréshez kapcsolódó készségek, technikák elsajátítására ösztönözték (szövegértés, matematika). A diákok jól motiválhatóak a számítógépen végezhető játékos, színes és változatos feladatokkal. Örömmel versenyeztek egymással. Minden osztályfokon szívesen vállalkoztak a fejlesztő játékok megismerésére is. Ilyenkor a szabálykövetés mellett fontos, hogy a szociális kompetenciát is fejlesszék, hiszen otthon nem szoktak társas játékokkal játszani. Az elmúlt időszakban a foglalkozásra járó tanulók magatartása javult, és egyre jobb tanulmányi eredményt értek el.

Magyarcsanádon a projekt során rengeteg saját készítésű eszközt használtak, ami színesebbé tette a foglalkozásokat. Céljuk, hogy a gyermek jól érezze magát, jókat játsszon, szabadon tapasztaljon, felfedezzen. Az óvodapedagógusoknak, fejlesztőpedagógusoknak a feladata, hogy a személyiség fejlődését komplex módon támogassa, a gyermeki én kibontakozását elősegítse, és ahol szükségét érzi, ott irányított módon beavatkozzon. Fontos, hogy a beavatkozás /vagyis a célzott fejlesztés/ játékos módon, a gyermek érdeklődési körének, egyéni szükségleteinek figyelembevételével történjen. A pályázat keretében lehetőséget kaptak arra, hogy a legtöbb segítséget, támogatást tudják nyújtani a gyermekeknek. A gyermekek érdekében folyamatosan konzultáció zajlott a csoportvezető óvónőkkel, gyógypedagógussal, pszichológussal. Ezáltal még egyénre szabottabbá váltak a foglalkozások. Az óvodások örömmel vettek részt ezeken a foglalkozásokon, sok gyermek esetében látványos fejlődést volt tapasztalható.

Székkutason, a Líbor Ilona Óvodában heti 2 napon, 4-4 órában foglalkozott a gyermekekkel fejlesztőpedagógus. A szakszolgálat által kiszűrt és fejlesztett gyermekek mellett olyan gyerekek is fejlesztési lehetőséghez jutottak, akiknek „csak” 1-1 területen mutatkozott elmaradásuk. A legnagyobb lehetőséget azonban azok a gyerek kaptak, akik több területen maradtak el az életkoruktól elvárható szinttől. A szakszolgálatok utazó szakemberei mellett egy másik szakember is segítette őket a készségeik kibontakoztatásában. Az óvoda adottságai lehetővé tették, hogy mozgásfejlesztés párhuzamosan valósulhasson meg a készségek fejlesztése mellett, ily módon komplex ellátásban részesülhettek. Az iskolai beválásuk, az olvasás, írás elsajátítása ezáltal sokkal hatékonyabbá válik.

A program elejétől kezdve a Maroslelei Általános Iskolában heti 5-6 órában a nevelő-oktató munkához szorosan kapcsolódva tudtak fejlesztőórákat tartani. Az új helyre költözött fejlesztőszoba megfelelő környezetet és eszközöket biztosított a foglalkozásokhoz. Az iskola minden SNI tanulója, valamint néhány tanulmányaikban lemaradó diák vesz részt a foglalkozásokon.

A Makói Szakszolgálat munkatársaival a fejlesztő heti szinten tartja a kapcsolatot. Folyamatosan részt vesznek a tanulók felzárkóztatásában; előző tanévben pályaválasztási tanácsadót hívtak a sajátos nevelési igényű tanulóknak és szüleiknek. Az érdeklődő kollégákkal konzultálnak a tanulók fejlődéséről, lemaradásáról, magatartásáról, az adódó sajátos problémákról. Folyamatosan vezetik a tanulók egyéni fejlődési lapját, háromhavonta egyéni fejlesztési tervet készítenek, majd egyéni értékelő lapot írnak róluk. A tanulókat érintő kontrollvizsgálatokra elkészítik a szükséges dokumentációt.

A foglalkozások alkalmat adnak mozgásos feladatokra, differenciált segítségnyújtásra, páros munkára, valamint sok játékra. Sokat beszélgetnek, ”tanulják a tanulást”, önismeretben, önelfogadásban próbálják támogatni őket. Konfliktuskezelési módokról, relaxációról, a szabadidő hasznos eltöltéséről beszélgetnek. Nagyon sokféle feladatot oldanak meg, alkalmanként IKT eszközöket, telefont használnak.

Decemberben gyógypedagógiai szaktanácsadó látogatta meg az iskolát, illetve a nevelési értekezleten részletesen foglalkoztak a szakértői véleménnyel rendelkező diákokkal, valamint a lemorzsolódás problémájával. A pályázatnak köszönhetően az iskolában több órában történhet hátránykompenzáció, felzárkóztatás.