quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 21. csütörtök
  -  Sámuel, Hajna
Makó

Continental-sztrájk: nagy eredmény ért el a szakszervezet

2021. március 06.

Év végéig visszaállítja a munkáltató a régi kollektív szerződést, ezzel elérte célját a munkabeszüntetés, mondta el portálunknak a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke, akitől azt is megtudtuk, a sztrájk következményeként csütörtök délelőttre gyakorlatilag teljesen összeomlott a termelés a makói gyárban.

Hat hónapon keresztül, mióta felbontották a kollektív szerződést, folyamatosan azt szajkóztuk, hogy az átalakítás szükségességét megértjük, de az új elfogadásáig a régit meg kell tartani, mondta el a Makó Híradónak Radics Gábor, a cég azonban hajthatatlan volt.

A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke szerint azonban senkinek sem jó, hogy a kérésüket csak egy nagyon komoly sztrájksorozat után vették figyelembe, a cégnek ugyanis ez sokkal több veszteséget okozott, mint amennyi egyébként a követelések teljesítésével keletkezett volna, ami a munkavállalóknak sem érdeke.

– Ez a tipikus vesztes-vesztes szituáció volt. – fogalmazott Radics Gábor. Hozzátette: azzal, hogy a cég most visszaállította a régi kollektív szerződést 2021. december 31.-ig, elérte a szakszervezet a legtöbbet, amit lehetett, viszont rengeteg erőforrást emésztett fel a munkáltató és a munkavállalók részéről is.

A szakszervezeti elnök portálunknak elmondta, már 15 éve dolgozik a makói gyárral, az a tapasztalata, hogy itt nem képesek belátni sem, ha hibáznak, azt elismerni meg végképp nem.

– Akkor is járvány volt, amikor felmondták a kollektív szerződést. A koronavírus miatti újabb lezárásokkal találtak egy olyan indokot, amivel nem úgy néz ki, mintha belátók lennének, viszont álláspontunk szerint inkább kapituláltak. – válaszolta arra a kérdésünkre, hogy valóban emiatt engedett-e éppen most a cég.

A makói gyárban a két órás figyelmeztető, majd egynapos sztrájk után kedden 14 órától kezdtek a munkavállalók határozatlan idejű munkabeszüntetésbe, ezután azonban a vezetőség folyamatos nyomásgyakorlással próbálta visszaállítani a munkásokat, aminek viszont nem sok értelme volt, hiszen bizonyos területek leállása után egyáltalán nem tudtak termelni.

Csütörtök délelőtt 10 órára már odáig fajult a helyzet, hogy azokat a részlegeket is le kellett állítani, ahol addig folyt munkavégzés, így a termelés lényegében összeomlott. A cég azonban még ekkor is, ahelyett, hogy a jogszabályban meghatározott állásidőre küldte volna a dolgozókat, arról próbálta meggyőzni őket, hogy vegyenek ki szabadságot, vagy az időbankba tegyék be az idejüket.

– Ez sok munkavállalót annyira felháborított, hogy inkább ők is a sztrájkhoz csatlakoztak. – mutatott rá Radics Gábor.

A jelenlegi megegyezéssel végül befejeződött a sztrájk a makói gyárban, ám a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke azt is hangsúlyozta, hogy az új kollektív szerződéssel kapcsolatos tárgyalásokon is lesznek olyan pontok, amelyből semmiképp nem engednek a munkavállalók érdekében.

A munkavállalók mellett korábban kiállt a térség országgyűlési képviselője is, Lázár János közösségi oldalán hangsúlyozta, hogy olyan nincs, hogy egy multi csak kér és kap, de amikor tehetné, nem akar visszaadni valamit azoknak, akiknek a profitját és a támogatását köszönheti.