quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 26. kedd
  -  Izsó
Makó

Októberben kezdődhet meg a körforgalom építése a Makó-Rákosi és az elkerülő út kereszteződésében

2021. február 03.

Mérföldkőhöz, a megvalósítás időszakába érkezett a beruházás, amely várhatóan mintegy nyolc hónapot vesz igénybe, és amely részeként többek között a közvilágítást is fejlesztik majd.

Mint Farkas Éva Erzsébet felidézte, az  elmúlt években több alkalommal nyújtottak be kérelmet Lázár János országgyűlési képviselővel, illetve Csjernyik Zoltánnal, Csanádalberti polgármesterével.

– Közösen nyújtottunk be több alkalommal kérelmet arra vonatkozóan, hogy a Makó-Rákos útkereszteződésben az úti csomópont helyett egy körforgalmi csomópont kialakítása valósulhasson meg – mutatott rá a polgármester.

Mint hozzátette, ezzel kapcsolatosan megkeresték a megyei közútkezelő zrt.-t, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt. munkatársait, akik minisztériumi engedélyeztetést kértek annak tekintetében, hogy a körforgalom megvalósulhasson. A polgármester elmondta: Makó Város Önkormányzata mind a rendvédelmi szervektől, mind az egészségügyi, elsősorban a mentőszolgálat vezetőségétől különböző tájékoztatásokat kért annak tekintetében, hogy a 2015. júliusát, az M43-as autópálya átadását követően milyen balesetek és más káresemények történtek az útkereszteződésben.

– Megállapítható volt, hogy sajnos halálos kimenetelű balesetek is voltak, mindamellett, hogy a rendvédelmi szervek, illetve a közlekedésrendészeti szervek mindent megtettek annak tekintetében, hogy az útkereszteződésben csökkentsék a sebességet, illetve sebességkorlátozásokat vezessenek be – mutatott rá Farkas Éva Erzsébet.

Felidézte továbbá, hogy 2019-ben született egy kormányhatározat, miután Palkovics László miniszterhez is eljuttatták a kérelmet, majd 2020 decemberében támogatási szerződés módosítására került sor, és a kiemelt központi projektek tekintetében a körforgalom a Makó-Rákos útkereszteződésben megvalósításra kerülhet.

– Mérföldkőhöz; a megvalósítási időszakába érkeztünk: az elmúlt évben, 2019-et követően, az engedélyes, majd a kiviteli tervek elkészültek teljes körűen. Éppen a napokban írtam alá a lehatárolási tervdokumentációt, ami kifejezetten az üzemeltetési köröket mutatja meg, hogy mely részeket fogja az önkormányzat üzemeltetni, illetve mely területeket fogja a Közút működtetni – közölte Farkas Éva Erzsébet.

Mint aláhúzta, a teljes tervdokumentáció, illetve a közbeszerzési eljáráshoz szükséges minden egyéb dokumentáció elkészült, így 2021. októberében maga a kivitelezés is elindulhat. Közölte továbbá, hogy maga a beruházás körülbelül nyolc hónapot fog igénybe venni, a téli időszakot, annak viszontagságait nem beleszámítva.

Mágori András, megyei és települési képviselő, városüzemeltetési tanácsnok örömét fejezte ki, hogy Makó újabb műszaki beruházással gazdagodik, de a körzet képviselőjeként arra is rámutatott, hogy számára rengeteget jelent, hogy a makó-rákosi és a bogárzói tanyavilág lakosai sokkal biztonságosabban érhetnek haza, illetve jöhetnek Makóra.

Rámutatott viszont arra is, hogy erre a beruházásra viszont semmi szükség nem lenne, ha az emberek betartanák az alapvető közlekedési szabályokat. Mágori András személyes történetét is megosztotta a sajtótájékoztatón, miszerint 2017 tavaszán, mikor aktívan motorozott, haladt az autópálya felől, és egy menetrend szerinti busz mintegy 30 méterre előtte, fékezés nélkül hajtott át előtte. Mint megtudtuk, a sebességhatár betartásával és az időben reagálással sikerült elkerülnie a balesetet, így mindenkit arra kért, hogy figyeljenek a szabályok betartására, az elsőbbségadásra!

Siket Tibor, a Beruházási Csoport vezetője rámutatott, az önkormányzat a kezdettől fogva részt vett a tervezési egyeztetéseken, képviselte a város érdekeit.

A csoportvezető beszámolt róla, hogy kérés volt, hogy a város szélén lévő, egyéb körforgalmakhoz hasonló legyen az új, továbbá az önkormányzat kérése volt, hogy közvilágítás is legyen ezen a szakaszon, illetve a körforgalom körül.

– A körforgalom külső mérete 24 méter lesz, a belső mérete 15 méter, azaz kilenc méteres körülbelül az aszfaltozott sáv, ahol maguk a járművek fognak közlekedni. Természetesen lesznek egyéb forgalombiztonsági elemek, táblák, fényvisszaverő elemek, amik szintén a biztonságot fokozzák –húzta alá. Siket Tibor hozzátette, kiépítésre kerül  egy önkormányzati útra történő rácsatlakozás is, illetve két kapubejáró is meg fog valósulni.