quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 09. 11. csütörtök
  -  Teodóra
Makó

Gergely Gábor: az élet nem állhat meg, a gazdasági visszaesésnek is vége lesz

2020. november 29.

A Hagymatikum korábbi vezetője továbbra sem távolodott el a turizmustól, a Kereskedelmi és Iparkamara térségi elnökeként pedig 20 éves tapasztalatával is segíti mostantól a vállalkozásokat.

 

– Új szerepben bukkant fel nemrég, hogyan talált önre ez a feladat?

– Meglepetésként ért, hogy a makói vállalkozók szövetségének vezetése úgy döntött, a tisztújításkor engem javasolnak térségi elnöknek. Büszkeséggel töltött el, hogy úgy gondolták, képes leszek a több ezer vállalkozót képviselni Makón és a térségben. A négy évre szóló mandátum díjazással nem, viszont annál több feladattal jár.

– Milyen tapasztalatokat hozott magával, mióta tevékenykedik vállalkozóként?

– Közel 25 éves múlt van mögöttem, családi vállalkozásunkkal a Dél-Alföldön elsőként kezdtük a léggömb dekorációt a ’90-es évek közepén, később folyamatosan fejlődve az egész régióból megtaláltak a megrendelők. Az ebből származó bevételeket tudtam ezután a nagy álmomra, a Csillagösvény élménypark kialakítására fordítani, Ópusztaszeren. A fő profil ma már ennek üzemeltetése. Az elmúlt 5 évben sikerült olyan együttműködést kialakítani az ottani, helyi vállalkozókkal, ami minden szempontból, de különösen a turizmus fejlesztésében előremutató. Együttes erővel minden sokkal hatékonyabb. Ezt az eredményességet és jó példát igyekszek itt a térségben is megteremteni.

– Milyen célokat tűzött ki ezen kívül a jövőre nézve térségi elnökként?

– Szeretném, ha a tagok számára nem a díjfizetés lenne az első, ami az eszükbe jut a kamara kapcsán, hanem a közösségépítés és a támasz. A vállalkozások előrelépéséhez, fejlődéséhez konkrét segítséget tudunk nyújtani akár pályázati, anyagi, vagy adóügyintézési szempontból is. A makói iroda gyönyörű környezetet kapott, a Deák Ferenc utca 29. földszint 7. alatt – az egykori fagyizó épületében -, bár most a járványhelyzet miatt csak előre egyeztetett időpontban van lehetőség érdeklődni, kérdéseket feltenni a [email protected] e-mail címen, vagy 06-30/534-0821 telefonszámon.

– Nemcsak a térségben, országosan, sőt világszinten is most minden vállalkozás a koronavírusjárvány miatt van nehéz helyzetben. Mekkora problémát jelent ez?

– Ez egy nagyon nehéz időszak, amit mindenki próbál túlélni. Kreativitásra, és a körülményekhez való rugalmas, gyors alkalmazkodásra van szükség. A stressz, a vészhelyzet ösztönző is lehet, muszáj olyan újításokat találni, amivel talpon lehet maradni. A szakértők szerint még hangsúlyosabban az online jelenlét felé fog átállni a világ, nagyon sok területen. Erre fel kell hívnunk a vállalkozók figyelmét. Vállalkozóként természetesen kulcskérdés az anyagi helyzet is, miből, hogyan tudnak túlélni ebben az időszakban. Akinek nincs bevétele, tartaléka annak nagyon bátran javaslom a Széchenyi Hitelkártya lehetőségét, én is évekig éltem vele. Kamarai tagként lehet igényelni az előző évi árbevétel arányában, nagyon kedvező kamattal. Minden vállalkozás életében lehetnek hullámvölgyek, amikor elkel a likviditás segítése, a mostani koronavírusjárvány éppen ilyen.

– A hazai vállalkozásokkal szemben viszont egy sokszor elhangzó kritika éppen az, hogy kevés az online jelenlét…

– Valóban, de ki kell alakulnia egy új látásmódnak. Bár sok vállalkozó nem fiatal már, meg kell értenie a szükségét, hogy átálljon valamilyen szinten az online térben való jelenlétre. Ezen belül is első sorban a marketinget emelném ki, de a beszerzésben, kapcsolattartásban is rendkívül fontos megtanulni és kezelni.

 

 

– Makó nagyon látványosan és eredményesen épített a turizmusra az elmúlt években, ez a térségre is hatással van?

– A makói turizmus fejlesztése nem csak a városnak jövőkép, hanem a térségnek is. Ehhez nagyon fontos a Hagymatikum fejlesztése és a szállodaépítés, de én nagy lehetőséget látok a Maros-partban is, azért, hogy minél több napos célpont legyen Makó. A Lombkorona sétány is egyedi, különleges építmény, amiben vannak még lehetőségek. Ha most valaki a turizmushoz köthetően indít vállalkozást, keres hozzá pályázati lehetőséget, az hosszú távon sikeres lehet. Nem csak szállásadásra lehet gondolni, számos más vállalkozásforma is profitál ebből a területből.

– Ehhez már csak az kell, hogy magunk mögött hagyjuk a koronavírust. Ön szerint mikorra állhat vissza minden a régi kerékvágásba?

– Ha minden jól alakul – és én nagyon bízok benne -, akkor húsvétra újra elindulhat elsőként a belföldi turizmus, ahogyan idén nyáron és ősszel. Sokat beszélgetek szerb és román polgármesterekkel, vállalkozókkal arról, hogyan látják az ő országuk helyzetét, és ott bizony kevésbé rózsás a helyzet. Olyan mennyiségű turista, mint 2019-ben volt 2021-ben még nem biztos, hogy lehetséges.

– Mit üzenne azoknak a vállalkozásoknak, akik esetleg a mostani helyzetben mégis kiábrándultak a turizmusból?

– Ha nem alakult volna ki a koronavírusjárvány, természetesen sokkal jobb lenne, de én így is mindenkit csak bátorítani tudok. Makónak még a 2019-es év adataival szemben is van bőven fejlődési lehetősége. Jósolni persze nem tudok, hogy mikorra fog teljesen visszaállni, de a régió elhelyezkedésén, az autópályák közelségén, a Hagymatikumon, a Makovecz-örökségen nem változtat a járvány, ezek olyan pozitívumok, amik a jövőben is adottak lesznek. Az elmúlt időszak egyértelműen megmutatta, hogy évről évre nagyobb eredményeket hoz a turizmus, miért lenne ez alól kivétel a jövő? Az élet nem állhat meg.