quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 09. 17. szerda
  -  Zsófia
Makó

Egyetért a családok többsége az iskolák nyitvatartásával

2020. szeptember 12.

A lakosság szempontjából jó irányba tart a második hullám kezelése itthon, mivel az iskoláskorú gyerekek szülei közül nagyon kevesen vannak, akik preferálják a digitális oktatást, sőt az érintett családok több mint fele egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert – mutat rá egy új kutatás, amelyről a Magyar Nemzet Számolt be.

Noha a családok mindennapjaiban jellemzően a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a legtöbben, azaz az iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48 százaléka a digitális oktatás visszatérésére számít az új tanévben, míg minden ötödik megkérdezett a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek a 2020/2021-es iskolaév során – derül ki a GKI Digital legújabb felméréséből.

Úgy tűnik, a kormány jó irányt vett a második hullám kezelésében azzal, hogy nem hagyja ismét lebénulni az országot, mivel a kutatás szerint nagyon kevesen vannak, akik preferálják a digitális oktatást, sőt a szülők 56 százaléka egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert. Ebben a munkahelyi kötelezettségek és az időbeosztási nehézségek mellett a tavasszal szerzett tapasztalatok is szerepet játszanak.

A GKI Digital felmérése ugyanis rámutat: a megszólaltatott családok 60 százalékánál nem működött hatékonyan a digitális oktatás, ebben annak is jelentős része van, hogy csaknem felük nem tartotta megfelelőnek az iskolától, illetve a tanároktól kapott támogatást az otthoni tanuláshoz.

 

 

A legfőbb probléma az volt, hogy a szülők több mint 40 százaléka úgy vélte: a tananyag megtanítása tulajdonképp rájuk hárult, miközben az iskola sok helyen csak a feladatok kiosztását és azok számonkérését vállalta magára. A többség úgy érezte, ily módon jelentős terhet rótt a családra a gyerekek feladatainak ellenőrzése is – fogalmazza meg a GKI Digital.

A gyakorlati tapasztalatok szerint a probléma hangsúlyosabb volt az alsó tagozatosok esetében, hiszen ők még kevésbé képesek az önálló tanulásra, miközben az is terhelte őket, hogy a szociális közegtől való távolság valamennyi korosztályban negatívan csapódott le.

A fenntartások ellenére ugyanakkor a szülők általánosan egyetértenek abban, hogy a mai világban mindenkinek szüksége van alapvető digitális készségekre, és csupán közel harmaduk állítja, hogy jobban örülne olyan hagyományos oktatásnak, amelyben egyáltalán nem kellene elektronikai eszközöket használni a gyermeknek, hanem csak a könyvekre hagyatkoznának. A szülők 70 százaléka szerint a digitális eszközök segítik a tanulást.

Öröm az ürömben, hogy idén a tavaszi távoktatás miatt a vártnál kevesebb tanszert kellett megvásárolnia a családoknak, mivel az iskolai felszerelések nem használódtak el teljesen az előző tanévben.

A szeptemberi iskolakezdés előtt az általános iskola alsós osztályaiban költöttek a szülők jelentősen többet az előző évhez képest, ennek is az az oka, hogy hangsúlyosabb lett a műszaki eszközök szerepe ezen korosztály számára is, miközben azt is megfigyelték, hogy papírra, írószerre viszont kevesebb pénzt költöttek az iskolakezdők vagy az alsó tagozatos tanulók szülei.

A felsősök és a középiskolások esetében viszont sok családnál csökkenhetett is a tanévkezdéssel járó kiadások sora – állapítják meg a piackutatók, megjegyezve, hogy a tizenéveseknél már általában rendelkezésre állnak a digitális eszközök a tanuláshoz amiatt, mert tavasszal beszerezték azokat a szülők.

Ez meglátszott a számokon: a digitális oktatás márciusi bevezetésekor megugrott a vásárlási igény a műszaki termékek iránt, amikor a családok 34 százaléka vett valamilyen digitalizációhoz kapcsolódó eszközt kifejezetten a vírus hatására – a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont kerestek a boltokban.

A GKI Digital számításai szerint az általános iskola alsó osztályában 45 ezer forint, a felsőben 34 ezer forint, míg középiskolában 28,5 ezer forint volt a jellemző költség az idei iskolakezdéskor.