quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 07. 27. vasárnap
  -  Olga, Liliána
Makó

A balett a makói Rudisch Bogi élete

2015. szeptember 03.


Oláh Nóra – Makó


Ha az átlagember megnézi a Fekete hattyú című filmet, megrémülhet attól a miliőtől, ami a balett kulisszák mögötti világát körüllengi. Elszántság, életre-halálra szóló küzdelem az érvényesülésért, nem kevés önkínzással… Kérdés, hogy így van-e a valóságban is, vagy csak a film cselekménye lett ennyire a végletekig kihegyezve?

A makói Rudisch Boglárka tervekkel és vágyakkal motivált, igazi mai tizenéves. Az előbb említett filmmel mindössze annyi a kapcsolódási pontja, hogy a Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakközépiskola második évfolyamát kezdte el a napokban. Az egykor a Kertvárosi Általános Iskola testnevelés tagozatos tanulója régóta érdeklődik a tánc, a balett iránt; ötödik osztályos korában kezdett el balettozni, ugyanakkor 8 évig társastánccal is foglalkozott. Örömmel, szinte átszellemülten mesélt választott tevékenységéről.

Mint mondta: a pálya nehézségei közé tartoznak a lemondások, a plusz terhek és fizikai fájdalmak. Örökké figyelni kell az étkezésnél, mivel a balerina alkatot nem könnyű elérni és megtartani. Rendszeres a szembesülés a mérleg mutatójával – igaz, azért néha belefér egy kis „bűnözés”. A lábat is fokozatosan szoktatni kell a sajátos terheléshez, a jellegzetes spicctartás kialakítása pedig nem megy egyik pillanatról a másikra. A rüszt nyújtása eleinte fájdalmas, de szükséges művelet, hiszen ez a láb „ékszere”.

A balett órán a klasszikus, míg a modern órán a kortárs balettet tanulják a növendékek. A repertoár tantárgy a táncok betanulását foglalja magába, míg a „spiccóra” a speciális lábtartás és a balettcipő viselésének gyakorlásával telik. Mindezeken kívül még a tánctörténet és a drámaórák is bővítik a szaktárgyak körét. A napi órarendben általában a közismereti órák közé „ékelődnek” a szakmaiak, majd délután még próbák is következnek. Így nem csoda, hogy a tanulásra csak este későn jut ideje. A kollégista lány számára a hétvégi hazautazás a fellépésektől függ, hiszen alkalmanként szerepelni is szoktak Győrben és környékén.

Bogi azt is elárulta, hogy ezen a pályán bizony jócskán van rivalizálás. A középiskolai tanulmányok végén a diákok vizsgakoncerten mutatják be tánctudásukat, és ez a pályaválasztás szempontjából különösen fontos alkalom. Ekkor ugyanis a különböző társulatok vezetői is ellátogatnak az intézménybe, hogy szemrevételezzék a fiatal tehetségeket. A további érvényesülés másik lehetősége pedig a továbbtanulás a Magyar Táncművészeti Főiskolán.

Aligha meglepő, hogy Bogi is a balett világában képzeli el a jövőjét. Ezt a pályát – a nehézségei ellenére – nagyon szépnek tartja, és az sok örömöt tartogat a számára…