Kétvágányú villamospályát szeretne a város közepére a makói önkormányzat

Korom András – Makó
Tram-train, azaz Szeged és Vásárhely közötti a két település között a vasúti sínen vonatként, míg a két városban villamosként közlekedő szerelvény közlekedtetésével kapcsolatban már régóta tárgyalgatnak különféle terveket, végeznek egyeztetések, s úgy látszik eldőlt, hogy az teljes egészében uniós támogatásból 2018-ra el is készül.
Ide fektetnék a síneket. A város két pályát szeretne.
Szeged és Makó közt is kiépülne ilyen vonal, ennek a terveiről is szó esett a legutóbbi rendes makói testületi ülésen.
A tervező Trenecon Cowi Kft. ugyanis a Szegedi utcai villamospálya kialakításában, a városi megállók kijelölésében, a Csanád vezér téri végállomás elhelyezésében, illetve abban kérte ki a helyi képviselők döntését, hogy a szerelvény város belterületén dízellel, villamos felső-vezetékkel vagy a járművön tárolható energiával (akkumulátor és lendkerék használatával) közlekedjék. A cég egyébként a villamos felső-vezeték kiépítését javasolja ésszerű megoldásként.
A Szegedi utcára egy pár sínt javasoltak a tervezők. Kép: mako.hu
A testület azt kérte a cégtől, hogy a tervezés során a Kölcsey utcánál, a városközpontban, illetve a Csanád vezér téren jelöljenek ki megállót, a buszpályaudvar mellé tervezzék a végállomást, a Szegedi utcán két nyomvonalú villamospálya fusson, illetve a tram-train a városban akkumulátoros-lendkerekes meghajtással működjék, hogy elkerülhető legyen a dízelfüst kibocsátása, illetve a villamos felső-vezeték kiépítése.
Az elképzelések szerint egyébként a tram-train, azaz a szegedi elővárosi vasút, az 1-es villamos vonalát kötné össze Makóval, miután áthaladt az (egyelőre nem létező) új szegedi vasúti hídon, hogy Makóra érve a Szegedi úton át érje el a tervezett végállomását. A tervvel kapcsolatos előterjesztés teljes egészében itt olvasható el.
A testületi ülésen Török Miklós (DK) képviselő azt kérdezte, hogy van-e értelme az elővárosi vasút megépítésének? Farkas Éva Erzsébet polgármester erre azt mondta, mivel még nincs szó a beruházás indulásáról, az esetleges ellenérveket később is meg lehet fogalmazni.
A tram-train itt érkezne be a buszpályaudvar mellé tervezett végállomására.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség országgyűlési képviselője egy korábbi, de más témában tartott földeáki sajtótájékoztatón a makói tram-trainnel kapcsolatos kérdésünkre azt mondta, hogy az országban több helyen is terveznek hasonló elővárosi vasutat. Az első azonban a Szeged-Hódmezővásárhely közötti lesz, mely 2018 körül készül el. A többi építésénél felhasználják majd az itt összegyűlt tapasztalatokat.
A tervezett makói nyomvonal és a megállók.