quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 27. péntek
  -  László
Makó

Makói épületek, arcok, pillanatok – fotókon

2015. február 13.


Oláh Nóra – Makó

Több esztendős hagyománya van a galéria tavaszi tematikus fotópályázatainak, amelyek egyre népszerűbbek a pályázók és a befogadó közönség körében egyaránt – mindez a beérkező anyag színvonalában is megmutatkozik. A legeredményesebb alkotók ilyenkor lehetőséget kapnak a következő év során egy önálló bemutatkozásra. A 2014-es „Táj és madár” című szakmai megmérettetés a különdíjat hozta Bárdos András számára, így az idén ő lehetett a Városház Galéria tárlattörténetének 173. kiállítója. A „Makói pillanatok” portréiról és épületfotóiról, illetve készítőjük szakmai pályafutásának állomásairól Dömötör Mihály fotóművész – a helybeli ifjú kameraforgatók állandó mentora – osztotta meg gondolatait a megnyitó vendégeivel.

Az első lépések impulzusa András esetében is a „mindent megörökítés” törekvése volt, kerüljön bármi is a látótérbe. A környezete biztatása jelentette azután a továbblépés lehetőségét, és a vágyat, hogy mind jobbá váljon a képrögzítés terén. Ehhez a két legfontosabb tényező a tudás és a technika tökéletesítése. A tudáshoz sok tanuláson, megtapasztaláson, a társakkal való folyamatos tapasztalatcserén át lehet eljutni; a technika tekintetében pedig arra a felismerésre, hogy a jó gép csupán eszköze az alkotónak. Ahogy Dömötör Mihály fogalmazott: András, mint tudatosan gondolkodó fotós, nem esett abba a hibába, amelyet sok kezdő elkövet, amikor csupán a „szuper” technikára hagyatkozik – mindenfajta eredmény nélkül. A jó fénykép belül, a fejben készül el, ehhez segít hozzá a helyesen megválasztott eszköz. A szakmai előrehaladást mi sem bizonyítja ékesebben, mint az éves fotópályázatokon elért eredmények: a 2010-es „Maros parti fák” dicsérő oklevelet hoztak a fiatal pályázónak, a 2011-es „Korzó” a 10. helyet, 2012-ben („Fa-tégla-beton”) pedig már különdíjjal jutalmazta a zsűri. „A folyó és én” című 2013-as pályázaton 2. helyezést ért el, míg a tavalyi évben a „Táj és madár” tematikával kiírt megmérettetésen ismét különdíjat vihetett haza Bárdos András.

Fotó: Lóczi Gábor

Ezúttal kedvenc témáival, az épület- és modellfotóival találkozhatott a közönség. A számtalanszor látott makói épületek most egészen szokatlan arcukat mutatják, köszönhetően a fotográfus ötletgazdagságának, sajátos látásmódjának. Portréin az átgondolt beállítások eredményeképpen láthatóvá válik a modell egyénisége, karaktere is. Az esküvői fotókat – melyeknek a Házasság hete külön aktualitást is ad – sajátos ötletekkel, humorral, szokványostól eltérő megoldásokkal tette alkotójuk még egyedibbé.

A megnyitó során az is elhangzott, hogy a Karsai Ildikó grafikusművész által vezetett Városház Galéria nem csupán egy kiállító helyszín, hanem programjaival igazi szellemi műhelye a vizuális művészeteknek, a helybeli egyre aktívabb fotós élet számára pedig kifejezetten inspiráló, közösségteremtő lehetőség.

Bárdos András szakmai önéletrajzában egy ismeretlen szerzőt idéz: „A mozgókép olyan, mint egy arculcsapás. Egy kicsit fáj, azután elfelejted. A fotó ezzel szemben az a fajta látvány, amit tízszer, hússzor, százszor is elővehetsz, megcsodálhatod, gyönyörködhetsz benne, gondolatokat ébreszt benned. Egy képet ki lehet olvasni, pont úgy, mint egy könyvet. Ez határozza meg a fotó helyét a világban, és ezért mondhatjuk, hogy a fotó és a fotózás örök. A fotózást csak elkezdeni lehet, abbahagyni soha.”