quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 26. csütörtök
  -  János, Pál
Makó

Már az idén megkezdenék a magyarcsanádi Szent Gellért-híd építését

2015. január 06.


A nagyszabású projektet az Európai Unió határon átnyúló együttműködési programjának támogatásával valósítanák meg, az erre vonatkozó egyezményről a napokban kezdődnek meg a tárgyalások a két testvéri kapcsolatot ápoló megye, a romániai Temes és a magyarországi Csongrád között – jelentette be Titu Bojin, a Temes megyei közgyűlés elnöke.

Bojin szerint az együttműködési egyezmény 24 millió eurós keretet jelent mindkét megye számára, amit Temes megye két nagyberuházásra fordítana: az egyik a román-magyar-szerb hármas határnál fekvő Óbében (Beba Veche) megépítendő regionális zöldség-gyümölcs raktár, mintegy 18-20 millió euró értékben, a fennmaradó összeget pedig a nagycsanádi Maros-híd építésére szánná. A romániai önkormányzati vezető szerint a több mint tíz éve tervbe vett híd elsősorban az áruforgalmat szolgálná.
Az utóbbi években a vallási ünnepek alkalmával ideiglenes kompjárattal teremtettek összeköttetést a határ két oldalán lévő szomszédos települések között.

2014 májusában Lázár János, aki a Miniszterelnökséget akkor államtitkárként vezette, úgy vélekedett Magyarcsanádon, hogy magyar-román határon átnyúló pályázat keretében, a 2014-2020-as fejlesztési ciklusban lesz lehetőség a magyarcsanádi Szent Gellért híd újjáépítésére. A híd újjáépítése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tervei között is szerepel.

Az első világháború előtt Magyarcsanádnál ívelt át a Maros felett az Apátfalva és Nagyszentmiklós (Sannicolau Mare) közötti vasúti híd, az utóbb lebontott híd kőpillérei ma is látszanak a folyóban. Néhány száz méternyire az 1895-ben felavatott és 1940-ben felrobbant közúti híd pillérei is láthatók még a Marosban – adta hírül az MTI.

+++

A magyarcsanádi volt Csongrád megye első vasbeton szerkezetű hídja, amelyet a szegedi Szent István téri víztornyot is megálmodó Zielinski Szilárd tervezett. 2010-ben, a magyarcsanádi határnyitás alkalmával Deutsch Tamás EP-képviselő is azt mondta, hogy néhány éven belül megépülhet. Már akkor is megvoltak az építmény engedélyes tervei, az ötletet támogatták a határ magyar és román oldalán egyaránt, csak a beruházáshoz szükséges akkor 6 milliárd forintra becsült összeg hiányzott. A Maros fölé tervezett százötven méteres hídon az elképzelések szerint két forgalmi sáv, járda és kerékpársáv is lesz. Igaz, hogy a magyar buzgalommal ellentétben a hídépítés eddig nem szerepelt a szomszédos Temes megye prioritásai között.