quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 24. kedd
  -  Iván
Makó

Fél évet csúszik az M43-as befejezése

2014. november 19.


Az autópálya az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával épül nettó 46,49 milliárd forintból.

A befejező szakasz alapkövét a földeáki úti lehajtó közelében tavaly április 11-én helyezte el az akkor még államtitkárként dolgozó Lázár János, Dudik János, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, valamint Varga Antal és Tóth László, a kivitelező Duna Aszfalt Kft. ügyvezetői és Mágori Józsefné, Makó és térsége akkori országgyűlési képviselője. Ekkor a sztráda befejezési határidejének még 2014. szeptemberét jelölték meg.

A magyar állam már akkor számított arra, hogy az M43-ashoz kapcsolódó román autópálya várhatóan nem készül el 2014-re, s akkor arról is folytak még az egyeztetések, hogyan működjön majd az autópálya határátkelője, ugyanis Románia még nem a schengeni övezet tagja.

Az új sztrádaszakasz egyébként, s ez jól látható az autópálya töltésének nyomvonalán bárki számára, Kövegyet és Csanádpalotát délről kerüli el, egy 3 méteres töltésen fut végig, kivéve a Hódmezővásárhely-Makó, illetve az Újszeged-Mezőhegyes vasútvonalat kereszteződését, ahol 10 méteres magasságban, illetve a Békéssámson-Apátfalvi-szárazér metszésvonalát, mely felett 9 méteres magasságban zajlik majd a forgalom.

Idén júliusban Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője az építkezés helyszínén jelentette be, hogy a beruházás 56 százalékos készültségű, s amennyiben a román oldalon is elkészül a mintegy 40 kilométeres szakasz, jövő év közepére létrejöhet Araddal, Temesvárral és Dél-Erdéllyel az első autópálya-kapcsolat.

– A szükséges vízépítési munkálatokat a kivitelező befejezte, a mederkorrekciók, átereszek építése megtörtént. A földműépítési munkákat lényegében teljesen elkészültek. A hídépítést tekintve a vállalkozó befejezte a szakaszon lévő összes híd alépítményét, jelenleg a felmenő- és felszerkezet építése van folyamatban. A makói felüljárónál a gerenda beemelés végeztek, most a pályaszerkezetet betonozzák. A hidak készültsége 45 %-os. Az szakaszon több gép is dolgozik, amik a beton, illetve aszfalt alapréteg és az aszfalt kötőréteg kivitelezését végzik – tette hozzá idén nyári helyszíni sajtótájékoztatóján.

A térség kedvezőtlen altalajviszonyai miatt, már a korábbi szakaszon lévő építkezés folyamán is komoly problémát jelentett a nagy mennyiségű csapadék esetén előálló belvíz. A töltéstestbe, ezért 23,1 km hosszon hozzávetőlegesen 2,5 millió köbméter töltésanyagot kellett beszállítani.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter idén október második felében román kollégájával való találkozásakor már azt jelentette be, hogy a sztráda magyar szakasza még abban a hónapban elkészül. Az autópálya építést tavaly szeptemberben egyébként a kormány 10 milliárd forinttal próbálta felgyorsítani. Szijjártó Péter bejelentése előtt a leendő autópályán aszfaltoztak is a gépek, mégpedig a Nagylak felőli végénél, hogy ezzel is ösztönözzék a romániai szakasz – elakadt – építését.

Megkerestük a NIF Zrt-t, hogy mikor lesz kész az autópálya: Loppert Dániel közölte: „Az M43 autópálya Makó-országhatár közötti szakaszának tervezett átadása 2015. nyara. A határidő módosításának oka a térségben lehullott 100 évenként egyszer tapasztalható mennyiségű csapadék és az azt követő belvíz, ami a munkavégzést akadályozta.”


A románok is csúsznak

A Krónika erdélyi magyar napilapban november elején közölt összeállítás szerint még az idén átadják a Nagylak-Arad közötti autópálya 22,2 kilométeres szakaszát, az egész pálya jövőre készül el. Ehhez csatlakozik a magyarországi Nagylaknál a szintén jövő ősszel befejezendő M43-as.