quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 20. péntek
  -  Rafael
Makó

A Makó Város Díjazottja – füstös hangulatú vásznak

2014. augusztus 30.


Oláh Nóra – Makó

Számunkra talán szokatlan világba navigál, hiszen kopott, piszkos, sivár, poros, (és még sorolhatnánk a jelzőket) nagyvárosokat, ipartelepeket mutat be. Persze nem azért szokatlan, mert nem látunk magunk is ilyesmit, inkább az a különös, hogy ezt „nem szokás” megörökíteni – legalábbis a művészet „mezei”, provinciális értelmezése szerint. Vagy ha már mégis, akkor kapjunk cserébe némi megszépítő illúziót…  Nos, itt nincs semmiféle látványplasztikázás: Szabó Ábel hűvös tárgyilagossággal tárja elénk mindazt, amit láttatásra kiválaszt. A vason a rozsdát, a falon a málló vakolatot, az elmosódó graffitit, az aszfalton az olajfoltot – vagyis az ember-alkotta tárgyakon a humán és a természeti amortizáció jegyeit. Drámai túlzások, vádak és ítélkezések nincsenek ezekben a közlésekben, csupán korrekt leképezés – belecsempészett finom iróniával és jelképes tartalmakkal. Mert bizony az emberek nélkül ábrázolt, lehangoló nagyvárosi terekben szinte tapintható valami nyomasztó kísértetiesség, amit az alkotó és a befogadó továbbgondolhat…

Modern helyszínek, újraéledő stílus – a fotórealizmus -, és hozzá a klasszikus olajfestés technikája: a művészi eszköztár ilyen különleges ötvözése teszik Szabó Ábel alkotásait összetéveszthetetlenül egyedivé. Technikai akadályt nem ismerve, bravúros szakmai tudással felvértezve fest meg minden apró részletet – képein az „átvivő erő” egyik fő forrása épp ez a következetes pontosság.

Ha Makón jár, műveivel kapcsolódik a hely szelleméhez. Ilyenkor nem kihalt nagyvárosi utcák kerülnek ki a keze alól, hanem a hasonló hangvételű vidéki változatok: hihetetlen pontosságú, tökéletes anyagszerűséggel kimunkált szalmabálák, sárban kirajzolódó keréknyomok… Ezeknek a képeknek ráadásul különös atmoszférát kölcsönöznek  a puritán fekete-fehér kontrasztok, annak köszönhetően, hogy a művész – grafikus erényeit is imponálóan „odatéve” – szénnel rajzolta nagy méretű vásznait. Az eredmény fotóhű, de még a fotóknál is intenzívebb erejű alkotás lett.  De nem kevésbé meggyőzőek azok az ugyancsak itt készített színes festményei sem, amelyek modelljéül a leghétköznapibb tárgyakat választotta: néhány karalábét, egy vödör vizet, járműrészleteket.
Szemlélete beleillik a NATURA Marosmenti Művésztelep szakmai törekvésébe, hiszen valósághű festészetét akár a leglaikusabb szemlélő is képes befogadni – mögöttes mondanivalóján pedig a legértőbbek is elgondolkodhatnak…