Száz nagylakinak nem tetszik az elkerülőút nyomvonala

Korom András – Nagylak
– Elértéktelenednek a házaink, a kamionok ott dudálnak majd az ablakunk alatt, ráadásul a tervezett zajvédőfal sem ér majd semmit, nem óv meg bennünket a forgalom terhétől – panaszolták többen is a ma délután a nagylaki Rózsa sor végén tartott közmeghallgatáson.
Gyarmati András polgármester bevezetőként elmondta, már 2006-ban meghívták Szarvasra egy megbeszélésre az elkerülő úttal kapcsolatban, melyen a beruházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. és a tervező Utiber szakemberei mellett, a környezet- és természetvédők is részt vettek. Majd 3-4 év csend következett ez ügyben.
Gyarmati András polgármester szerint az elkerülőút ügye 2006-ban kezdődött.
Az elkerülő megépítését az idén jelentette be Lázár János, még államtitkárként, majd a legutóbbi rendkívüli testületi ülésen már országgyűlési képviselőként erősítette meg mindezt még egyszer. Ugyanis bár elkészül az M43-as Makótól az országhatárig tartó szakasza, de a román partner a saját sztrádájával késésben van, ráadásul bizonytalan, hogy a szomszédos ország mikor lesz a schengeni tag, azaz mikor szűnik meg a határellenőrzés. Ezért a kamionok nem használnák a sztráda készülő szakaszát, hiszen az a semmiben érne véget Nagylaknál. Ezen a helyzeten segít az elkerülő út.
Kardos Gábor, a NIF műszaki igazgatója szakmai érveket hangoztatott.
Kardos Gábor, a NIF Zrt. műszaki igazgatója ismertette a már elfogadott tervet az érdeklődő nagylakiakkal. Elmondta, hogy a csanádpalotai elágazástól a határvonalat jelentő élővíz csatorna felől építendő elkerülő út a különböző engedélyezési eljárások után 2017 végére épülhet meg. A románok vállalták, hogy az M43-as folytatását a romániai oldalon is befejezik, építenek azon egy határállomást is, de azt nem vállalják, hogy ott az élőállatokat és a veszélyes anyagokat szállító járműveket beengedik. Ez a napi 2700-2800 kamionból csupán 25-30-at jelent. Ezeket továbbra is a jelenleg is meglévő nagylaki határállomás fogadja majd. Ezek a járművek a majdani elkerülőúton jutnak el ide az M43-asról.
Trembeczky Károly és Kardos Gábor az út térképénél. Hiába győzködték egymást.
Az ötszáz fős kistelepülés mintegy száz lakója azonban azt szeretné, ha az új út nem itt, hanem a Csiga úton épülne meg – ezzel a fórumon leginkább Trembeczky Károly érvelt a szakembereknek. Igaz volt olyan a nagylakiak közül, aki a már elfogadott tervet tartotta jónak. Török János szerint a majdani új nyomvonalon haladó kamionok kipufogógázai az uralkodó szélirány miatt végre nem a falut szennyezik majd.
Trembeczky Károly az érzelmekre is apellált.
Kardos Gábor a NIF. műszaki igazgatója azt mondta az ellenérvekre, hogy kamionforgalom jelenleg csupán 10 lépésre zajlik a Nyárfa sor házainak ablakaitól, az új úton ez a távolság – igaz a település másik végén lévő házaktól – már mintegy 200 méterre fog. Ráadásul a kamionokat kitiltják a faluból, azokat baleset vagy nagy forgalom esetén sem erre azaz a falut kettészelő Nyárfa sorra, hanem a elkerülő útra terelik.
A nagylakiak jelentős része csak most találkozott a tervekkel.