quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 17. kedd
  -  Laura, Alida
Makó

A fotó-film táboros gyerekek örökítik meg a makói ifjúsági művésztelepet

2014. június 26.


Oláh Nóra – Makó

– Milyen igény hívta életre ezt az alkotótábort?

– A SZIGNUM falai között már öt éve működünk a fotó-videó szakkörrel, majd a szülőkben és a gyerekekben szükségszerűen felmerült a nyári tevékenység igénye is, így második éve a vakációban is folytatjuk ezt a műhelymunkát.

– Lehet-e korhoz kötni a fotózás és a filmezés elkezdését?

– Sokan meglepődnek, hogy mennyire fiatalon fogékonnyá lehet válni erre a műfajra és annak sajátos látásmódjára. A gyerekek kicsi kortól képesek a vizualitásra, ráadásul beleszületnek a modern technikába. Ezen a téren valószínűleg naprakészebbek is a felnőtteknél. Lényeges, hogy minél hamarabb megtanuljanak tudatosan látni – nézni mindenki tud – , és eligazodni a világban eléjük táruló látványelemek között.

A fotótábor tagjai az ifjúsági művésztelep tagjai munkáját örökítik meg.

– Gondolom, főleg ez is a célja a műhelybeli vizuális nevelésnek…

– Sajnos egyre nagyobb az úgynevezett vizuális környezetszennyezés, vagyis egyre több vitatható értékű látvány vonja el a fiatalok figyelmét. Ha nincs megfelelő kontroll és következetes ízlésformálás, könnyen a harsány, tartalom nélküli képzuhatag csapdájában találhatják magukat. A saját készítésű képekkel ugyanez a helyzet: megtanulják, hogy a technikai trükkök önmagukban véve felszínesek, sokkal fontosabb „eszköz” a saját kreativitásuk. Rá kell őket vezetni a tiszta képek értékére-értékelésére, a „lencse-szem-agy” –összhangjára. Az eredményes munka során valódi esztétikai élményt tudnak majd nyújtani önmaguknak és a környezetüknek is.

– Hogyan zajlik a műhelymunka?

– A mostani egy hetes táborunkban tíz, 3-5. osztályos diák ismerkedik a fotózás és a filmezés alapjaival. Kisebb csoportokban is tevékenykedünk a hatékonyabb munka érdekében, ebben három asszisztens segít, Tézsla István, Miklai Gergő és Engedi Norbert. Ezek a rutinos videóműhelyes növendékek tanítják a kisebbeket, de ezalatt maguk is sokat tanulnak. A mai nap az anyaggyűjtésről szól, hiszen számos fotó készült a rajzoló és festő gyerekekről, ezt majd egy technikai folyamat követi. A tábor tagjai megismerkednek a képszerkesztés folyamatával, megtanulják a szerkesztőprogram kezelését, a vágást és a helyes kompozíciót. A munka során jó pár technikai megoldás ismeretével gazdagodnak, de ezeket sohasem fogják öncélú trükközésként használni, mint azok, akik kellő szakmai vezetés nélkül, kizárólag a gépi tudásra hagyatkoznak.

Videó is készül.

– Melyek lesznek a további programok?

– A jövő héttől már idősebb diákok jönnek a műhelybe, közöttük tevékenykednek az idén a 20. évét ünneplő Makói Videó- és Művészeti Műhely tagjai is. A nyári táborok célja a közvetlen tanító-nevelő és az alkotómunkán túl a SZIGNUM-os szakkör bővítése is.

Minden részletet megörökítenek. Fotó: Czibolya Kálmán