quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 22. vasárnap
  -  Paulina
Makó

Az örök ifjúság receptje a földeáki polihisztortól

2014. március 09.


Oláh Nóra – Földeák

Iskolás évei után előbb az erdőgazdaságnál, majd a helyi termelőszövetkezetben dolgozott. Ezek alatt az évtizedek alatt érlelődött a természet iránti tisztelete – ugyanakkor megörökítésének vágya is. Fiatal korában előbb tájképeket másolni támadt kedve, így előbb akvarellel, később a drámai hatásoknak és élénkebb tónusoknak teret engedő olajfestékkel kísérletezett, a mind teljesebb élethűségre törekedve. Árnyaltabb, finomabb ceruzarajzokkal is próbálkozott, ezek újabb alkotói erényeket mutattak: a csendes szemlélődőt, a pontos megfigyelőt, a harsányságtól mentes alázatos és szerény jellemet.

Húsz évesen talált rá a még erősebb szenvedélyre, a fotózásra, amelyet ugyancsak teljesen autodidakta módon, lépésről-lépésre sajátított el és tökéletesített. A fényképezés technikai trükkjeit is a maga tapasztalataiból ismerte meg, anélkül, hogy a technika rabjává vált volna, így lettek művei is tiszták, ártatlanok és őszinték, távol minden hatásvadászattól és öncélú manírtól.

Fotói, minitárlaton.

A magányos alkotói út bizony sokkal nehezebb, mint a szakirányú iskolapadok koptatása. Nem jár vele a folyamatos visszajelzés, elbizonytalanodás esetén a következő lépésre vezető jó tanács, a hasonlóakból verbuválódott közösség támasza. Cserébe viszont még erősebbé válik az elkötelezettség, még szívósabb a tanulás. Senkire nem kell várnia a lehetőségeket feltérképező önállóságnak és teljesen szabad döntés lehet a stílus- és példaképválasztás.

Megyesi János nyugdíjasként is fáradhatatlanul keresi az aktivitás számos formáját, egyrészt különböző közösségekben (népdalkör, citerazenekar, nyugdíjasklub), másrészt önálló tevékenységekkel – az alkotó munkán kívül barkácsolással, kertészkedéssel és olvasással.

Jani bácsi a citerazenekarnak is tagja. Kezében a maga készítette köcsögdudával.

A fő kedvenc persze most is a fotózás. Kiapadhatatlan ingerforrás meglelni a témát – amit sokszor a véletlen „tálal”-, megvárni a megörökítés ideális körülményeit (ehhez esetleg önkezűleg elkészíteni a megfelelő színszűrőt, bár a kamera – a mai kornak megfelelően – már digitális). Így mindig újabb képsorozat születik, amelyről Földeák lakói sem maradhatnak le, hiszen a művelődési ház előterében külön polcok vannak Jani bácsi fotói számára fenntartva. Havonta cserélődő tematikus minitárlatán  portrék, feszületek, makrofotók, épületek, vagy éppen műgonddal választott vázákban ugyancsak műgonddal elrendezett virágcsendéletek fogadják a belépőt.
De bemutatkozott már alkotóként a makói könyvtárban és Kövegyen is.
Örökifjú kedélyének másik fő hajtóereje a zene. Nem éppen beskatulyázható ízléssel hallgat népdalokat és dixielandet, countryt és operettet, popzenét vagy épp Vangelist.

A helyi citerakör műsorairól eleinte csak magnófelvételeket készített, majd kísérőként csatlakozott hozzájuk, később maga is taggá vált, övé a közösség ritmushangszere, a (természetesen saját kivitelezésű) köcsögduda.
Korát meghazudtoló vitalitását az elmaradhatatlan fizikai munkának is köszönheti. Tudatosan élő, önellátó, nyughatatlan, mégis földön járó szellem, akit – saját bevallása szerint – az örökös cselekvés és alkotás tart életben… remélhetőleg még nagyon sokáig.