quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 21. szombat
  -  Alajos, Leila
Makó

18 karmestert zsűrizett a makói szakember

2014. március 30.


Oláh Nóra – Makó

– Hogyan zajlott ez a bizonyára nagyszabású esemény? – kérdeztem Csikota Józseftől.
– A világ minden részéből érkeztek karmesterek erre a megmérettetésre, amelyet a Finn Fúvószenei Szövetség szervezett Helsinkiben. Valóban megtiszteltetés volt részt venni az öt tagú, nemzetközileg elismert szaktekintélyekből álló zsűri munkájában. Maga a verseny három napos volt, amelynek során a résztvevő 18 karnagy tevékenységét kellett értékelni. Az első nap után már csak tízen folytathatták a versenyt, a következő nap végén heten búcsúztak, így hárman maradhattak a mindent eldöntő harmadik napra. Ez a versenyprogram szerint úgy zajlott, hogy a döntős karmesterek napközben próbát tartottak a zenekarral, míg este gálakoncerten mutatták be tudásukat – természetesen minden egyes alkalom a zsűri előtt zajlott. A résztvevők munkáját két professzionális helyi zenekar, a Helsinki Központi Katona Koncertfúvós Zenekar és a Helsinki Hivatásos Rendőrzenekar segítette.

– Milyen szempontok alapján történt az értékelés?
– A zsűri megfigyelte, hogy az illető karnagy milyen pedagógiai folyamatokkal viszonyul a zenekarhoz, milyen ütemben, fegyelmezettséggel és tudatossággal zajlik a munka. Nagyon fontos a hatékony kontaktus a zenészekkel, és az is, hogy hogyan viszi át velük a szerző üzenetét a produkcióba. Rendkívül lényeges a személyes hatás! Mivel a karmesteri munka rendkívül sok összetevőből áll egyaránt kellett figyelnünk a szakmai felkészültséget, az intelligenciát, a mimikát és gesztust, a vezényléstechnikai és pszichológiai jelenlétet, a kibocsátott és átvitt energiát, a zenéhez kapcsolódó lelkiséget – illetve hogy ezek által hogyan tudja megmutatni a zene dinamikáját, karakterét, stílusát és mondanivalóját. Ezek a jegyek ideális esetben képesek kiváltani a katarzis élményét a zenészekből, és rajtuk keresztül a közönségből is. A zsűri a próbán és a gálakoncerten nyújtott összteljesítmény alapján hozta meg döntését, amelynek során az első két helyen egy-egy finn versenyző végzett, míg a harmadik díjat egy amerikai karnagy vehette át.

Csikota József díja. Meglepték vele az oroszok.

– Más programok is voltak ezen a rendezvénysorozaton?
– Igen, a karmesterverseny után egy két napos fúvószenekari szimpózium következett, amelynek fontos része a folyamatos kapcsolattartás jövőbeni lépcsőfokainak kiépítése. Ide kapcsolódik egy fontos hazai program előkészítése is: 2014 júliusában Világ Fúvószenekari Kongresszusra kerül sor Debrecenben, a Kelet-európai Fúvószenekari Szövetség szervezésében. Ezen a nemzetközi fórumon egyébként egy nagy megtiszteltetés is ért: az Orosz Kulturális Minisztérium, a Moszkvai Állami Zenei Egyetem és az Orosz Fúvószenei Szövetség egy kitüntetést adott át, amellyel a Kelet-európai Fúvószenekari Szövetségben 10 év óta végzett munkámat méltatták.