quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 09. 11. csütörtök
  -  Teodóra
Makó

Jó utat szeretnének a Lesiben élők – cserébe a helyi adóért

2013. szeptember 19.


Korom András – Makó

 

Nincs szerencséjük a makói Lesi városrészben élőknek, ha csapadékos az időjárás akkori bizony a sarat és a hatalmas tócsákat kell leküzdeniük, ha a Vasút sorról el akarnak jutni házukhoz, vagy épp hétvégi kiskertjükhöz.

– Ez itt a Kis-Balaton Maros-parti változata, igaz a békák ritkábban kuruttyolnak ebben, mint az igaziban – mondta egy kerékpáros asszonyság, aki épp ezért nem az úton, hanem a rendkívül keskeny járdán kerekezett be a városba. Egy másik férfi szerint a mostani esős időszak még csak hagyján, akkor kell ide kijönni, amikor egy-egy felhőszakadás után az útszéli házak falánál hömpölyög a víz.

A Vasút sor elején, a MÉH-telep előtt névtelen kis teret borító hatalmas tócsákon valóban nehéz átgázolni, alacsonyabb építésű autóval pedig nem is érdemes megkockáztatni. Ki tudja, mikor hasal fel a kocsi a partra.

 

 

Óvatosan kell hajtani, mert a kocsi könnyen felhasalhat az útra.

 

– Lesi legnagyobb baja az, hogy nincs egy normális utunk, mely csapadékos időszakban is könnyen járható. A házam előtt az úttest vagy 60 centivel feljebb van mint a járda, s ha lecsurog róla az eső, akkor az itt hömpölyög a járdán, s rendszeren befolyik a kertkapu alatt is – panaszolta a Vasútsor 12. szám alatt élő Tulkán János. A nyugdíjas férfi még emlékszik arra, hogy régebben az út túloldalán futó vágány mellett mély árok húzódott, oda folyt le az esővíz, ám az árok az idők folyamán feltöltődött.

– Amikor 1978-ban a vasút a túloldalon építkezett, a betontörmelékkel, -lapokkal a Vasút sori utat javították. Ezekre rakódott mindenféle azóta, ezért olyan magas az út. Hiába gréderezték el, az egyszerűen nem bírt a betondarabokkal, azért marad ilyen állapotban az egész – mondta.

 

 

Tulkán János: Ezen a keskeny járdán hömpölyög a víz eső után.

 

Tulkán János az eső után járhatatlanná váló járdáról ugyan megpróbálja elsöpörni a vizet, de azért meg a szomszédja haragszik, mert akkor meg ők áznak.

Lenne olyan lakó is, aki kerekesszékkel közlekedne, de nem tud, mert a keskeny járdán nem fér el vele, az úttesten pedig segítség nélkül nem tud közlekedni.

 

A Vasút sori járda egyébként is rendkívül elhanyagolt állapotban van, a vasutas szolgálati lakássokkal szemközti ivókút mellett például hatalmas bozót állja a közlekedők útját. Az innen nyíló utcákon látszik, hogy azokat építési törmelékkel, aszfalt és betondarabokkal az itt élők próbálták járhatóvá tenni.

 

 

Bozót akadályozza a közlekedést a járdán.

 

– Nem érdekli a városvezetést mi van az itt élőkkel. Hiába szólal fel az ügyünkben Toldi János képviselő, látom a tévéközvetítésekben, hogy Buzás Péter mindig leülteti, azzal, hogy Lesi külterület. Márpedig mi épp úgy fizetjük a megemelt kommunális adót, mint a vasúton belül, azaz a városban élők. Csak éppen abból semmit sem kapunk vissza – mondta egy neve elhallgatását kérő férfi.

 

 

Kézbesítették.

 

– Aki kíváncsi arra, hogy milyenek lehettek az 1960-as ’70-es évek, azoknak csak ide kell kijönniük. Bár több szép, modern ház is áll a keresztutcákban, azért számos hétvégi ház és szerszámos is mutatja, hogy ez bizony annak idején szőlős, illetve később hétvégi telkes övezet volt. A tanácsrendszer egykori vezetőinek arra, a gépgyár felőli végén voltak a nyaralóik, hétvégi házaik. A szemközti vasút pedig maga a szocializmus, a vágányokon álló, összefirkált vagonokkal, az elhanyagolt épületekkel és a kidőlt-bedőlt kerítéssel, ahonnét még a téglákat sem lopják már, mert nem tudják innen kivinni sem – tette hozzá.

 

 

A Vasútsor vasút felöli lepukkant oldala. Háborús filmnek is alkalmas helyszín lenne.

 

– Én a közeli lakótelepen éltem, de 7 éve elcseréltem a lakásom erre a házra – mutatta takaros otthonát a Vasútsoron Martonosi Sándor, aki elárulta, ugyan villany van a területen, sőt a közvilágítás is működik, ám a gázvezeték már elkerülte őket.

– Jobb is, hiszen az nagyon drága még most is. Mögöttünk a Maros-partnál megy egy vezeték, és a vasútról annak idején a MÉH-telepre is bevezették, de ma már egyikre sem lehetne rácsatlakozni. És mentesek maradunk a csatornázástól is, ide azt sem vezetik be – tette hozzá.

 

Szomszédja, Szabó József szerint is érdemes lenne legalább valami kicsit fejlesztenie a területen a városnak.

– Legalább a közlekedést kellene könnyebbé tenni, hiszen egyre több fiatal költözik ki ide, az olcsóbb élet reményében vagy éppen azért, mert közelebb vagyunk a természethez, mint benn a városban. – Réges-régen együtt dolgoztunk a tanácsnál Petivel, aki – ha jól emlékszem akkor járt a jogi egyetemre. Mióta ő a polgármester, azóta semmit sem fejlődött ez a városrész – tette hozzá az autós oktatóként városszerte Robi néven ismert férfi.

 

 

Szabó József és Martonosi Sándor a helyi adó fejében legalább járható utat szeretnének.

 

Toldi János a városrész települési képviselője majd minden testületi ülésen interpellál Lesi érdekében, eddig hiába. A júliusi ülésen a hatályos jogszabályok áttanulmányozását javasolt neki Buzás Péter polgármester, amikor a Vasút sori úttest rendbetételéről érdeklődött, az augusztusi ülésen pedig Toldi János képviselő Lesi ügyében azt mondta, hogy hiába olvasta át a polgármester által ajánlott jogszabályokat, a Vasút soron azóta sem épült földút, melyet kaviccsal, vagy kőzúzalékkal szeretnének feltölteni, hogy az végre járható legyen.

 

Lesi – képekben: