Elkerülhető a végrehajtás

Közleményük szerint az adóhatósággal szemben egyik jogosan megfogalmazott adózói elvárás a szolgáltatói szemlélet, az, hogy társ legyen az adóztatásban. Ez a szemlélet érvényesül a végrehajtási terület egyik szegmensében, a fizetési felszólítás jogintézményében is
Az adóhatóság a végrehajtási eljárást megelőzően, elvégezve a folyószámla felülvizsgálatot, az elévült tételek kiszűrését – a gyorsaság és a hatékonyság követelményét, az adózó érdekeit szem előtt tartva, a méltányos eljárás alapelvére építve – írásban tájékoztatja az adósokat a tartozásukról. A fizetési felszólítás nem minősül végrehajtási cselekménynek, ha az adós rendezi tartozását, amelyre a kézhezvételtől számítva 15 nap áll rendelkezésére. Ebben az esetben semminemű jogkövetkezmény nem társul a hátralék rendezéséhez.
A fizetési felszólítás küldése nem kötelező. A végrehajtás azonnali megindítása helyett az adóhivatal általában a kis összegű hátralékok esetében, az előzőekben már ismertetett szemlélet mellett a behajtási költségek elkerülése érdekében alkalmazza. Ez érvényesül a gazdálkodók és magánszemélyek esetében is.
A fizetési felszólítás kézhezvételét követően célszerű az adótartozást a fent említett határidőn belül megfizetni, vagy ha az adózónak erre nincs lehetősége, akkor fizetési kedvezményt kérni. Ez irányulhat részletfizetésre, amennyiben azt jogszabály nem zárja ki. Amennyiben az adózó nem rendezi tartozását, akkor a végrehajtás megfelelő cselekmény foganatosításával megindul.
A több éves tapasztalat azt mutatja, hogy évről évre nő a kis összegű hátralékosok száma, így ezzel egyenes arányban emelkedik a kibocsátott fizetési felszólítások mennyisége is.
KH