quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely

Súlyos tízmilliókat fizethetnek a vásárhelyiek Márki-Zayék buszos törvénysértései miatt

2022. június 26.

Immár biztos: törvénysértő volt Jovány Gyula önkormányzati megbízása. Ugyancsak jogszerűtlenül járt el a város 2019-ben a Volánbusz szerződésének alá nem írása körül. A többszörös törvénysértését 32 millió forintos rekordbírsággal sújtotta a Közbeszerzési Döntőbizottság Hódmezővásárhelyt, a cechet a vásárhelyi adófizetőknek kell állniuk. Ráadásul még az is megeshet, hogy a Volánbusz bírósági úton érvényesíti a 2020 óta folyamatos szolgáltatásáért követelt százmilliós nagyságrendű összeget. Tényleg teljes a káosz a helyi buszközlekedés átszervezése körül!

Súlyos tízmilliókat fizethetnek a hódmezővásárhelyiek a Márki-Zay Péter-féle városvezetés sorozatos törvénysértései miatt – robbantotta a hírt pénteken a Promenad24. Mint megírtuk, a Közbeszerzési Döntőbizottság két, egyaránt június 23-án, csütörtökön kelt határozatában megállapította, hogy az önkormányzat jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán, tehát többszörös törvénysértést követett el.

Mi is történt?

Összesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtotta a hódmezővásárhelyi önkormányzatot, valamint annak cégét, a HVSZ Zrt.-t a Közbeszerzési Döntőbizottság, mely kimondta: város, valamint annak gazdasági társaságai 2019 és 2021 között szabálytalanul kötöttek szerződéseket, adtak megbízásokat a helyi személyszállításra, hiszen jogtalanul mellőzték a valódi versenyt biztosító közbeszerzési eljárást. A testület aláhúzta még, hogy az önkormányzat által a Volánbusznak 2019. május és decembere között adott, a helyi személyszállítási szolgáltatások megrendelésére vonatkozó szerződések, illetve a városi cég, a HVSZ a Jovány Busz Kft.-vel 2021. februárban kötött közszolgáltatási szerződése semmisnek tekinthetők. További pikáns részlet, hogy a döntőbizottság szerint az önkormányzat nem működött együtt a vizsgálat során a Közbeszerzési Hatósággal, annak ellenőrzését gyakorlatilag akadályozta, ami szintén a közbeszerzési törvénybe ütközik. Mindez szintén hozzájárul a 32 milliós bírsághoz – derül ki a dokumentumokból. (Megjegyzés: a döntőbizottság határozatai és a kiszabott bírság ellen egyébként a Fővárosi Törvényszékhez nyújtható be jogorvoslati kérelem.

Mennyi akkor az annyi?

A jelenlegi állás szerint is 32 millióba fáj a vásárhelyieknek a vásárhelyi önkormányzat 2019 és 2021 közötti sorozatos jogsértése. Ha ez tényleg nem egy következmények nélküli ország, akkor a polgármesternek és „átszervezésügyi” alpolgármesterének, a „haver” Szabó Jánosnak emiatt mindenképpen lesz elszámolnivalója a helyi közösség felé. De hogy is áll össze a 32 milliós rekordbírság? Mit büntetett a Közbeszerzési Döntőbizottság?

  • I. 12 millió forintos bírságot azért varrtak a város nyakába, mert anélkül adott megbízásokat 2019-ben a Volánbusznak, hogy az előző évi városi pályázatot elnyerő céggel írásban nem létesített szerződést, illetve közbeszerzési eljárást sem folytatott le. Emlékezetes az a bénázás, totojázás és variálás, amit Márki-Zayék 2019-ben a Volánbusz szerződésének alá nem írása körül műveltek, nos, ez ütött most vissza. Az állami társaság akkor IS szolgáltatott, a város akkor MÉG fizetett, az ezzel kapcsolatos megrendeléseket, megbízásokat viszont törvénytelennek mondta ki a döntőbizottság. Summa summarum: vagy alá kellett volna írni az ötéves keretszerződést az elnyert pályázat alapján, vagy közbeszerzési eljárást kellett volna kiírni 2019-ben a buszos szolgáltatásra.
  • II. Immár biztos: törvénysértő volt a Jovány Busz Kft. 2021. februári önkormányzati megbízása. A Vásárhelyen sokak által csak „buszmutyiként” emlegetett sztoriról lapunk is számtalanszor írt. Mint közismert, Jovány Gyula cége azt követően „nyerte el” a szolgáltatást mintegy évi 100 millióért a Márki-Zay vezette várostól, hogy maga Jovány „gondolta újra” Hódmezővásárhely buszközlekedését, s készítette el a kiírás alapjául szolgáló koncepciót. Ráadásul kiderült, hogy Jovány, „az előrelátó üzletember” a helyi buszpályázat kiírása előtt pár hónappal 10,8 millióért – egyedüli érdeklődőként… – önkormányzati telket vásárolt a Kutasi úton, hogy „bővítse” személyszállítással foglalkozó vállalkozását. (További megdöbbentő adalék, hogy aztán kampányfuvarosként közreműködött a polgármester országos politikai, miniszterelnök-jelölti kampányában…) A Közbeszerzési Döntőbizottság megállapította: a város jogtalanul mellőzte a valódi versenyt biztosító közbeszerzési eljárást, amikor 2021. februárban Joványéknak passzolta át a helyi személyszállítási szolgáltatást. A „kampányfuvaros” törvénytelen városi megbízása miatt 20 millió forintos bírságot kell fizetniük a vásárhelyi adófizetőknek.

Hol lehet a számla vége?

32 millió forintnál tart tehát jelenleg a rekordbírság, miközben az egyik döntőbizottsági határozatból az is kiderült, hogy a városban tulajdonképpen üresen köröző Jovány-buszokért a vásárhelyieknek csak a 2021 augusztusa és 2022 májusa közötti tíz hónapra (amiben a kampányidőszak teljese egészében benne foglaltatik!) közel 84 millió forintot kellett kifizetniük a Jovány Busz Kft.-nek. Ez egybevág azzal, amit az idén márciusi közgyűlésen Márki-Zay és Szabó János kikotyogott: éves szinten 100 millió forint körüli összeget perkálhat az önkormányzat a Jovány Busz szolgáltatásáért, a nem feltétlenül a legjobb műszaki állapotnak örvendő, környezetvédelmi tekintetben sem a legkorszerűbb, amúgy meg gyakorlatilag állandóan üresen közlekedő buszok köröztetéséért.

De könnyen megeshet, hogy ez a 32 milliós bírság plusz az éves szinten mintegy 100 millió forintos juttatás korántsem a számla vége, és akár még nagyobb terhet is róhat a vásárhelyi adófizetőkre a városvezetés jogellenes manőversorozata. Hiszen közismert, hogy a 2018-as városi pályázat elnyerésére hivatkozva a Volánbusz szintén továbbra is végzi a szolgáltatását Vásárhelyen (azaz tulajdonképpen két szolgálató buszai köröznek üresen a megyei jogú városban). Márki-Zayék 2020 óta nem fizetnek az állami társaságnak, vagyis immár két és fél évnyi összeget követelhet rajtuk a cég.

Mint ismeretes, nemrég a Szegedi Törvényszék azt mondta ki: álláspontja szerint létrejött a 2019-2023. évekre vonatkozó helyi közszolgáltatási szerződés 2019-ben a Volánbusz és Hódmezővásárhely önkormányzata között, annak ellenére, hogy a város nem írta azt alá. Mindez azt jelenti, hogy a bíróság megerősítette: élő szerződés alapján futnak a Volán-buszok Vásárhelyen 2020 óta is, azaz a közlekedési társaság jogi úton jó eséllyel érvényesítheti a várossal szemben az önkormányzat által 2020-ban és 2021-ben, illetve azóta is folyamatosan ki nem fizetett szolgáltatási díjat. A városvezetés és a lakájmédia a napokban kiadott, támadó hangnemű közlései arra utalnak, hogy ezek a tételek bizony tényleg százmilliós nagyságrendűre, összesen akár már 240 millió forintra(!) is rúghatnak. Azaz:

  • Évi 100 millió a „kampányfuvaros” Joványnak,
  • 32 milliós bírság a törvénysértések miatt,
  • közben a levegőben lógó esetleges 240 milliós tartozás a Volánbusz felé.

A hülyének is megérte ez az átszervezés, nemde?! A városházi propaganda közben azt harsogja, olcsóbbá tették a vásárhelyi buszközlekedést – ám a vásárhelyiek joggal tehetik fel a kérdést: hol itt a spórolás? És mikor számolnak el a jogsértések felelősei?