quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Szerintünk

Kampánykassza: mennyi az annyi?

2022. április 11.

Mi az, papíron 5,9 millió, a valóságban ki tudja, mennyi? Utánanéztünk, mennyiből kampányolhattak az április 3-i választás előtt az országgyűlési képviselőjelöltek, és milyen szervezetek ellenőrzik az elszámolásukat, valamint azt, hogy betartották-e a határokat és a szabályokat.

Az Országgyűlés még 2013-ban jogszabályt alkotott, hogy a kampányköltségeket átláthatóvá tegye, és ezzel elősegítse az országgyűlési képviselők választásán induló jelöltek és jelölőszervezetek esélyegyenlőségét. „A képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről” szóló 2013. évi LXXXVII. törvény értelmében az idei április 3-i választás előtti kampányban az egyes jelöltek legfeljebb valamivel több mint 5 millió 914 ezer forintot költhettek, és ebből valamivel több mint egymilliót az állam biztosított számukra.

Az állami támogatás a törvény szerint kizárólag a választási kampányidőszak alatt, azaz február 12-étől a szavazás befejezéséig, a választási eljárásról szóló törvény szerinti kampánytevékenységgel összefüggő dologi kiadások finanszírozására volt fordítható: például plakátra, politikai hirdetésre, választási gyűlésre. A jogszabály a költések korlátozását is célozza. Kimondja, az állami támogatáson túl más forrásból származó bevételt is költhetnek ugyan a jelölt a politikai kampányára, ám a kampánykiadások összességében nem léphették túl jelöltenként a fent említett mintegy 5,914 millió forintot.

A jelölteknek a választókerületi eredmény jogerőre emelkedését követő 15 napon belül el kell számolniuk az állami támogatás felhasználásával a Magyar Államkincstár felé. Az Állami Számvevőszék pedig az országgyűlési képviselők általános választását követő egy éven belül hivatalból ellenőrzi a támogatás felhasználását, valamint a kampányköltéseket. Ez a két szervezet, a Magyar Államkincstár és az Állami Számvevőszék fogja vizsgálni a következő hetekben, hónapokban az egyes képviselőjelöltek elszámolását, valamint azt is, hogy betartották-e a törvényileg meghatározott költségkeretet. Aki nem vagy nem megfelelően számol el, illetve megsérti a vonatkozó jogszabályokat, azt pénzbüntetéssel sújthatják.

E tekintetben igencsak pikáns, hogy mint portálunk többször is beszámolt róla, a Csongrád-Csanád megyei 4-es választókerületben induló összellenzéki jelölt, Márki-Zay Péter csak a hivatalos Facebook-oldalán HETENTE 20-25 millió forintot fordított a választáshoz kapcsolódó politikai reklámokra, hirdetésekre. Emellett saját stábjának bevallása szerint legalább 3500 választási plakáttal árasztotta el a vásárhely-makói térséget, ráadásul tele voltak a térség közterületei a hozzá kapcsolódó egyéb matricákkal, szóróanyagokkal is, melyek vagy a Fideszt igyekeztek lejáratni, vagy a baloldali jelöltet népszerűsíteni. Nyilvánvalóan ezek a hangsúlyozottan nem miniszterelnök-, hanem képviselő-jelölti plakátok és ragaszok, matricák sem két fillérbe kerültek, ahogyan azok a Márki-Zay-arcképekkel telepingált furgonok sem, melyek heteken át járták a körzet településeit. Nem beszélve arról, hogy Márki-Zaynak számos választási kiadványa landolt a térségben élők postaládájában (programajánló kampányanyagok és az ellenfelet támadó kiadványok egyaránt), s több helyütt tartott választási gyűléseket is, melyek bizonyosan terembérleti, szervezési és egyéb költségvonzattal járnak (a vásárhelyi zenés-bulis-zászlóerdős kampányzárójára például a Fekete Sas dísztermét bérelte ki).

Mindezek tükrében érdeklődve várjuk, hogyan matekozza ki, hogy beleférjen az 5,914 milliós költségkeretbe, és mit szól majd kampányelszámolásához, választási költéseihez a Magyar Államkincstár, valamint az Állami Számvevőszék!