A Számvevőszék és az Államkincstár vizsgálhatja Márki-Zay több tízmilliós reklámköltéseit

A balliberális politikus csak a Facebookon 24 millió forintot tapsolt el hirdetésekre egy hét alatt, miközben a jogszabályok szerint a képviselőjelöltek választási kampánytevékenységgel összefüggő kiadásai nem haladhatják meg az 5 millió forintot. A gigaköltekezés mögött egy átláthatatlan hátterű „fantomoldal” húzódik meg.
Az Állami Számvevőszék és a Magyar Államkincstár vizsgálhatja Márki-Zay Péter több tízmilliós reklámköltéseit. Ez derül ki abból a határozatból, amit a Csongrád-Csanád Megyei 4. Országos Egyéni Választókerület Választási Bizottsága (OEVB) hozott.
A testülethez érkezett beadvány azt kifogásolta, hogy a baloldal országgyűlési képviselőjelöltje jogsértést követett el, miután a törvényben meghatározott kampánykeret-korlátozás megkerülése érdekében külső finanszírozó igénybevételével folytatott kampányt közszereplői Facebook-oldalán, jelentősen túllépve a megszabott költséghatárt. Márki-Zay ugyanis csak március 12. és 18. között több mint 24 millió forintot égetett el reklámra a Facebookon, s úgy próbálta meg kijátszani a szabályokat, hogy ezt a hirdetéstár szerint a kormanytvaltok.hu nevű internetes holnap finanszírozta. Ugyanakkor a törvények egyértelműen fogalmaznak: a képviselőjelöltek választási kampánytevékenységével összefüggő kampánykiadások nem haladhatják meg az 5 millió forintot.
Az OEVB a beadványt azzal utasította el, hogy álláspontja szerint annak vizsgálata nem tartozik egyetlen választási bizottság hatáskörébe sem. Leszögezték ugyanakkor: a választási kampány költségeinek elszámolását és ellenőrzését az Állami Számvevőszéknek, valamint a Magyar Államkincstárnak kell megtennie. Az ÁSZ és az Államkincstár vizsgálhatja tehát, jogszerű volt-e, hogy Márki-Zay csak egyetlen hét alatt a képviselőjelöltek számára megszabott költségkeret mintegy ötszörösét szórta el kizárólag a Facebookon. (Az már más kérdés, hogy ki finanszírozza ezeket a súlyos összegeket. A „műtrágyakirály” vörösbáró, Bige László, a bukott kormányfő Bajnai Gordon és volt titokminisztere, Ficsor Ádám cégcsoportja, netán az amerikai baloldal?)

A Mandiner szombati összegzése szerint egyébként a kormanytvaltok.hu nevű „fantomoldal” már összesen 62 millió forintban fizetett hirdetéseket Márki-Zay oldalán (miközben összesen mintegy 200 milliót szánt balos propagandára a titokzatos médium). A portál tulajdonosi háttere, így a támogatás forrása sem ismeretes. A Mandiner tudomása szerint a kormanytvaltok.hu idén február óta működik, egy impresszum nélküli honlapként, amelyen egy helyesírási hibáktól hemzsegő, az április 3-i választáson a baloldali összefogásra való voksolásra buzdító szövegen kívül más nem található. (Ennyit akkor a Márki-Zay által hirdetett tisztaságról és átláthatóságról…)
Igencsak pikáns egyébként, hogy mint megírtuk: a Pest Megye 10. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság a napokban egy hasonló ügyben jogsértést állapított meg Márki-Zay ottani jelöltje, Szabó Rebeka esetében, s mind a párbeszédes politikust, mint a kormanytvaltok.hu-t eltiltotta a további jogsértéstől.

Mandiner: választási törvényt sértett Szabó Rebeka, Márki-Zay is gondban lehet
A Pest megyei választási bizottság egy olyan, tisztázatlan és átláthatatlan tulajdonosi szerkezetű portál miatt lépett, amely százmilliókat költ baloldali politikusok, köztük Márki-Zay Péter Facebook-posztjainak hirdetésére.
Illusztráció: MTI/Koszticsák Szilárd