quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Tram-train

Tram-train: környezetkímélő innováció, mely nemzetstratégiailag is fontos (VIDEÓ)

2022. január 17.

Magyarország első vasútvillamosa érdemben hozzájárul a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, a levegő- és az életminőség javításához Hódmezővásárhelyen és Szegeden is – derül ki a Hír TV Zöldövezet című műsorának színes riportjából. Mutatjuk a videót!

A Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train utasforgalmi próbaüzeméről forgatott a Hír TV. A Zöldövezet című műsorban – mások mellett – Lázár János kormánybiztos és Mucsi László projekttanácsadó is nyilatkozik.

Lázár János többek között kiemelte: az egész közép-kelet-európai térségben újdonságnak és különlegességnek számító kötöttpályás beruházás 15 évig tartó előkészítése során figyelembe vették, hogy Hódmezővásárhely Magyarország egyik legnagyobb kiterjedésű városa, ahol rendkívül sokan és sokat közlekednek. Nemcsak a városon belüli ingázás a jelentős, de még ennél is fontosabb, hogy naponta 5-10 ezren utaznak Vásárhely és a megyeszékhely, Szeged között, hogy igénybe vegyék az ottani egészségügyi, oktatási lehetőségeket, üzleti, szórakozási szolgáltatásokat. Vásárhely ugyanakkor rendkívül mély fekvésű település is, mely nem foglal el jó helyet hazánk környezetszennyezettségi és levegőminőségi térképén. A kormánybiztos szerint tehát az volt az egyik kiemelt cél, hogy az autóbuszok és a személyautók számának, közlekedésének csökkentésével érdemben visszavágják a károsanyag-kibocsátást, ez által javuljon a levegő minősége, hiszen ez a következő évek, évtizedek egyik leginkább meghatározó kérdése.

„Jelenleg azt modellezzük, hogyan fogadják az utasok a vasútvillamost. Az eddigi tapasztalataink szerint – a rosszindulatú károgások ellenére – mindenkinek tetszik, olyan sokan használják, hogy gyakran alig lehet felférni. Ha beválik az elképzelésünkön, akkor egyre többen utaznak majd vele, ez által csökkenni fog a forgalomban az autóbuszok és a személyautók száma is. Ily módon ez a Csongrád-Csanád megyei projekt jó példa lehet akár Debrecen, Nagyvárad, Miskolc, Győr vagy Budapest elővárosi közlekedésében is” – ismertette Lázár János. Hozzátette: azon dolgoznak, hogy a tavaszi éles indulásra olyan méltányos tarifát alakítsanak ki, mellyel a tram-train olcsóbb lesz a busznál és a benzinnel közlekedő autóknál is, emellett olyan vonzó menetrendet állítsanak össze, melyben minden korosztály megtalálja a számítását.

Mucsi László ismertette, kifejezetten Vásárhely és Szeged között ma naponta 86 buszpár és több ezer személygépkocsi közlekedik. Környezettanilag ideális lenne, ha kötött pályán ki tudnák váltani ezek jelentős részét – magyarázta. A szakember egyébként a vasútvillamos fő erényének tartja, hogy városközponttól városközpontig átszállásmentesen lehet vele közlekedni.

A műsorban az is elhangzott: a tram-train nemzetstratégiai jelentőségű fejlesztés. A magyar kormány döntésének révén elkezdődött a Szeged-Szabadka vasútvonal korszerűsítése, melynek célja Észak-Vajdaság és Dél-Magyarország összekapcsolása. Lázár János elárulta, a tervek szerint néhány év múlva a felújított vonalon villamossal is át lehet majd menni Vásárhelyről Szabadkára.

Fotó: Gémes Sándor