Három plusz egy tanulság a tram-train próbaüzeméről

Rogyásig tele a szerelvények: a vásárhelyiek és a szegediek máris megszerették a vasútvillamost. Előjönnek azok a hibák, melyeknek elő kell jönniük az éles üzem rajtjáig. A baloldali bértollnokok és az irigy politikai potyautasok meg csinálják a cirkuszt. Ilyen a tram-train próbaüzeme eddig!
Mint arról számos cikkben beszámoltunk, tavaly november 29-én egy Magyarországon korábban nem létező, de Közép-Kelet-Európában is egyedinek számító új, modern közlekedési rendszer indult el – ráadásul nem Budapesten, Debrecenben vagy Győrben, hanem Hódmezővásárhely és Szeged között. Másfél hónapja zajlik az utasforgalmi próbaüzem és a beüzemelés folyamata, melynek célja, hogy a szakemberek a tavaszi éles startig feltárják a műszaki hibákat, s kialakítsák a végleges menetrendet. Néhány fontos tanulság máris látszik a vasútvillamos ügyében!
1, A próbaidőszak sikeres, a hibák jönnek
Az utóbbi hetekben, napokban több műszaki probléma is felmerült a tram-train közlekedés kapcsán. Algyőnél a váltó hibásodott meg, s az is kiderült, hogy bizony utó- vagy finomhangolásokra van szükség, hogy a magyar viszonyokhoz, pályaadottságokhoz igazítsák a Spanyolországban gyártott szerelvényeket. Az is látszik már ugyanakkor, hogy a vasútvillamos rendszere jó és kedvező, még ha értelemszerűen a tesztüzem alatt tapasztalhatóak is kisebb-nagyobb késések. A próbaidőszaknak éppen az a lényege, hogy felszínre kerüljenek a hibák, ezért is ingyenes a tram-train használata egészen április 15-éig.
2, A vásárhelyiek és a szegediek is beleszerettek
Ezt nem is kell túlmagyarázni: a tram-train valósággal berobbant a térség tömegközlekedésébe. Rogyásig tele vannak a szerelvények Vásárhelyen, Szegeden és a két város között is. Sok-sok írásban mutattuk meg fotógalériákkal, videókkal: a vasútvillamos a mindennapok részévé vált a két megyei jogú városban, alig férnek el rajta az utasok, olyan sokan közlekednek vele a munkahelyre, iskolába, vásárolni vagy a napi ügyintézéseik során. Azt, hogy a szegediek ragaszkodnak a tram-trainhez, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy amikor felmerült az ottani megállóhelyek számának esetleges csökkentése, a megyeszékhely önkormányzati képviselői azonnal felszólaltak az elképzelés ellen. Szóval nemcsak a vásárhelyi, hanem a szegedi polgároknak is szívükhöz nőtt az új, modern, korszerű tömegközlekedési eszköz. Ja, és el ne feledjük, természetesen az algyőieknek is…
3, Megfontolandó a szegedi megállóhelyek számának csökkentése
Igen, ez valóban komolyan felmerült a próbaüzem eddigi tapasztalatai alapján. Úgy tűnik, Szegeden jelenleg 19 perc a városon belüli menetidő, amit mindenféleképpen érdemes lenne rövidíteni. A városon belüli vonal és megállók ismeretében értelmetlen és felesleges megállóhelynek tűnik a Pulz utcai, illetve a Bem utcai/Galamb utcai, megfontolandó ezek megszüntetése a menetidő rövidítése érdekében. A cél ugyanis, hogy a két belváros közötti utat 35 perc alatt tegye majd meg a jármű az éles üzemben.
+1, A tram-train politikai kampánytémává vált
Na igen, nincs új a nap alatt: a vasútvillamoson köszörüli a nyelvét a baloldali szegedi városháza körül lihegő, amúgy nullás Szegeder, a Márki-Zay Péter vásárhelyi polgármester érdekeit védeni 0-24-ben védeni kész Átlátszó/RTL Klub-Segesvári Csaba no meg Márki-Zay helyi városházi propimédiája (és persze Facebook-huszár politikai aktivistaköre). Tőlük és az országos sajtóban is valójában álszakértők okoskodását, illetve a mások által felvetett (ál)problémák papagájszerű mantrázását olvashatjuk folyton-folyvást. A szegedi balliberális médiamunkások és Márki-Zay évi százmillióból működő lakájmédiája nap mint nap mindent megtesz azért, hogy rossz színben tüntesse fel a tram-traint. Kíváncsiak lennénk, ugyanilyen hévvel figyelik-e a budapesti elővárosi közlekedés késéseit…
Fotó: Gémes Sándor