quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 15. vasárnap
  -  Jolán, Vid
Blog

Valójában védik a régi festményeket a rajtuk lévő repedések

2021. december 30.

A több évszázados festményeket, például a neves Mona Lisát közelebbről szemügyre véve feltűnhet, hogy gyakran messzebbről nem látható repedések borítják felületüket. Felmerülhet sokakban a kérdés, hogy ezek nem károsítják-e az alkotásokat, illetve nem lenne-e indokolt valamilyen módon eltüntetni őket. Az igazság azonban az, hogy e repedések biztosítják e felbecsülhetetlen értékű ereklyék fennmaradását az utókor számára.

A vászonra történő festés 16. századi elterjedése előtt a legtöbb festményt fa táblákra (panelokra) alkották – a Mona Lisa alapja például nyárfa.

Ahogy a fa zsugorodik és tágul a környezet hőmérsékletének, illetve páratartalmának hatására, a rá felvitt és megszáradt festék kirepedezik.

A Lengyel Tudományos Akadémia és a Strasbourgi Egyetem szakértői nemrég kísérletet végeztek el fatáblás festmények részleges rekonstrukcióin.

A kísérlethez az olajfesték felvitele előtt hagyományosan alkalmazott, fehér festékanyagból és állati eredetű ragasztóból készült alapozó pasztát, az úgynevezett gessót használták, amely szinte minden panelfestmény alapjául szolgál.

A gessót több fa panelra felvitték, majd 25 Celsius-fokos hőmérsékleten 30, 50, 75 és 90 százalékos páratartalom mellett tárolták őket két héten keresztül.

Ezt követően megvizsgálták, a gesso mennyire hajlamos a károsodásra. Az eredmények azt mutatták, minél több repedés jött létre, annál kisebb nyomás alatt volt a gesso, azaz kevésbé volt hajlamos a további sérülésekre a repedések nélkül maradt területeken.

Minél több repedés keletkezett tehát a kísérleti példányokon, annál kevésbé veszélyeztették őket a további környezeti hatások.

Łukasz Bratasz, a tanulmány fő szerzője elmondta: „Eredményeink lehetséges magyarázattal szolgálnak arra, a kiterjedt repedésmintázattal bíró történelmi panelfestmények miért maradnak stabilak akkor is, ha tárolási körülményeik távol állnak az ideálisaktól.”

„Reméljük, hogy ezek az ismeretek elősegítik a mérsékeltebb költségekkel járó klímaszabályozási stratégiák kifejlesztését és elfogadását a történelmi épületekben és múzeumokban, különösen azokban, amelyekben kevesebb lehetőség áll rendelkezésre a szigorúbb klímakontrollra” – tette hozzá.

Forrás: mult-kor.blogstar.hu, illusztráció: Pixabay.com

Címkék: