Lázár János: azért lettem politikus, hogy bebizonyítsam, vidéken jó élni!

A november 29-én induló tram-train Magyarország leginnovatívabb, legizgalmasabb és legszexibb beruházása, amely teljesen újszerű a magyar közlekedés patinás történetében. Egy olyan fejlesztés, amivel az életminőség terén Vásárhely egy másik osztályba ugrik, miközben az egész egyetlen fillérjükbe nem került a helyi adófizetőknek. A vasútvillamos minden itt élő ember körérzetét javítja, boldogulását segíti majd – erről beszélt Lázár János kormánybiztos a Rádió 7 Közös Nevezőjének pénteki adásában.
Lázár János a Rádió 7 Közös Nevező című műsorában elmondta: tizenöt év munkájának gyümölcse érik be azzal, hogy november 29-én hajnali 3:31-től immár utasok szállításával folytatódhat a tram-train próbaüzeme. Ennek során egyrészt összecsiszolják a vasútvillamost a lakosság igényeivel és a pályák adottságaival, valamint – várhatóan március közepéig – véglegesítik a menetrendet is. Április közepéig mindenki ingyen használhatja a szerelvényeket, amelyek az első időszakban óránként, januártól félóránként, csúcsidőben húszpercenként, majd fokozatosan még sűrűbben közlekednek majd.
Egész Közép-Kelet-Európa Vásárhelyre irigykedik
„Óriási dolog, hogy idáig eljutott a város, rengeteg munka, küzdelem és lobbizás van mögötte. A nagyvárosban, például Budapesten élőknek minden könnyen adatik, nekünk viszont mindenért nagyon meg kell küzdenünk. Sokat harcoltunk, sokat dolgoztunk, s meglett az eredménye” – fogalmazott.
A kormánybiztos kiemelte, az álmok és a tervezés után 2010-től nyílt lehetőség a konkrét megvalósításra, amikor is olyan kormánya lett Magyarországnak, amely támogatja a vidéki emberek törekvéseit, és szövetségest keresett Vásárhelyben. A sikert nem adták könnyen, hiszen sokan gáncsoskodtak, és számos más magyar város is szívesen látta volna a próbaprojektet Miskolctól kezdve Debrecenen, Győrön át Budapestig. Lázár János előbb polgármesterként, majd miniszterként állt a vásárhelyi program élére, és lobbizott érte, ha kellett, a magyar kormánynál, ha kellett, a brüsszeli folyosókon és tárgyalószobákban. Kezdetben nem sokan hittek ebben a fejlesztésben, azonban fontos szövetségesre lelt Orbán Viktor miniszterelnök személyében.
„Hatalmas eredménynek tartom, hogy sikerült végül Vásárhelyre hoznunk ezt a kísérleti beruházást, amely kimagasló a magyar kötöttpályás közlekedés történetében. Közép-Kelet-Európában sehol sincs ilyen jármű, a lengyeleknek, a románoknak, a cseheknek és a szlovákoknak sincs vasútvillamosuk, legközelebb Németországban, Chemnitzben közlekedik tram-train. A magyar kormány nagyon kíváncsi a megvalósítás és a használat tanulságaira, hogyan érinti a vasútvillamos a vonattal és busszal való közlekedés tendenciáit, illetve milyen társadalompolitikai és szociológiai következményekkel jár két város, jelen esetben Szeged és Vásárhely összekötése, a későbbiekben ennek tükrében dönthet hasonló beruházásokról” – vázolta az országgyűlési képviselő. Hozzátette, ha a vásárhelyiek megszeretik és szívesen használják majd a tram-traint, elképzelhetőnek tartja a Szeged-Makó, illetve a Makó-Vásárhely vonal kialakítását is.
Egy darabka nyugat-európai életszínvonal
Lázár János leszögezte: a tram-train elhoz egy darabkát a nyugat-európai életszínvonalból, hatalmas lépést jelent a vásárhelyieknek az életminőség javulása szempontjából. Ezért is tartja szomorúnak, hogy bizonyos körök – politikai indíttatásból – az elmúlt években is folyamatosan uszítottak és hergeltek ellene a városban.
Hogy megérte-e megosztani ebben a kérdésben a várost, azt azoknak kell mérlegelniük, akik felelősek ezért, én azt kívánom, mindenki használja egészséggel a villamost, az is, aki támogatta, s az is, aki támadta – mondta el a műsorban.
„Azért lettem politikus, és azért dolgozom a politikában, mert be akarom bizonyítani, hogy vidéken élni jó, sőt, igazán minőségi életet vidéken lehet élni. Ezzel a beruházással pedig térségünk, illetve Vásárhely városa akkora ugrást tesz, mint az 1870-es években, mikor a Szeged-Békéscsaba vasútvonal megépülésével felkerült hazánk civilizációs térképére. A vasútvillamossal úgy juthat be az ember Szegedre, úgy veheti igénybe a szegedi szolgáltatásokat, és élvezheti a pörgős nagyvárosi lét előnyeit, hogy közben nem kell feladnia otthonát, kényelmét, nyugalmát. Szeged pedig kap tizenkét vadiúj, darabonként kétmilliárd forintot érő villamost, tehát ezzel a projekttel mindenki jól jár, mindenki gyarapszik” – húzta alá.
A vásárhelyiek egy vasat sem fizettek érte
A tram-trainnel 35-40 perc alatt meg lehet majd tenni a két belváros, azaz a Kossuth és a Széchenyi tér közötti távot, ráadásul az utasoknak nem kell a parkolás gondjával vagy az üzemanyag árával foglalkozniuk, a legolcsóbb, a legmodernebb és a legkörnyezetkímélőbb közlekedési eszközt választhatják. Arra a kérdésre, hogy Márki-Zay Péter polgármester szerint a fiatalok inkább elmennek majd a tram-trainnel, úgy felelt: ha valami miatt elköltöznek a fiatalok Vásárhelyről, az legfeljebb a jelenlegi városvezetés, a vasútvillamos nemcsak itt tartja majd az embereket, de ide is vonzza őket a környékből, erre utal, hogy a vásárhelyi nyomvonal mellett jelentősen emelkedtek az ingatlanárak.
A kormánybiztos ennek kapcsán hangsúlyozta: a vásárhelyieknek egy vasat sem kellett fizetniük ezért a nagyszabású, kísérleti jellegű beruházásért, amelyet teljes egészében a magyar kormány és az Európai Unió adófizetői finanszíroztak. Az itt élők ráadásul áprilisig teljesen ingyen, utána pedig rendkívüli kedvezményekkel használhatják majd a közlekedési eszközt. Lázár szerint igazi win-win szituáció ez Vásárhelynek és Szegednek, hiszen mindkét város gazdagodott, mindkét városnak nagyobb lett a vagyona, és ez egyik önkormányzatnak sem került egy fillérjébe sem.
„A tram-train komoly űrt tölt be Vásárhelyen, és lendületet ad a városnak, ahol az elmúlt három és fél évben ezen kívül semmiféle komoly beruházás nem valósult meg. Településünk elszalasztotta a lehetőségeit, mert nem tudta vagy akarta megtalálni a közös hangot a kormányzattal. Ma Magyarországon a tömegközlekedés és a mobilizáció kulcskérdés, különösen vidéken, így Vásárhely ezzel a projekttel fejlettségben és életminőségben a megyei jogú városok élére vágott” – részletezte.
Páratlanul olcsó lesz a tram-train
Lázár János a műsorban kitért rá, december 31-éig kell megszerezni a hatóságoktól a használatba vételi engedélyeket, majd január eleje és március közepe között a végleges menetrendek kialakításán dolgoznak majd az üzemeltető MÁV szakemberei az utasok mindennapi tapasztalatai alapján. A cél, hogy csúcsidőben 13-17 percenként járjon a villamos. A teljes árú vonaljegy áprilistól 465 forint lesz, ami páratlanul olcsó az autóhoz, a buszhoz vagy a vonathoz képest. A Volánra, a MÁV-ra és a szegedi tömegközlekedésre érvényes teljes árú, kombinált havibérletet 15-17 ezer forint körül szeretné kialakítani a kormánybiztos, de még ennél is merészebb terve egy a megyei autópálya-matricához hasonló, 9999 forintos megyebérlet megteremtése, amihez igyekszik megnyerni Orbán Viktor és a kormány támogatását.
Magyarország leginnovatívabb, legizgalmasabb, legszexibb beruházása
Lázár János politikai csodafegyvere lenne-e a tram-train? Nos, a honatya a kérdésre úgy felelt, ő inkább abban bízik, hogy csodálatosabbá és jobbá teszi az itt élő emberek életét. „Nem pártpolitikai munkáról van szó, nem választástól választásig tervezünk a beruházással, inkább ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor az 1870-es és az 1890-es évek között húsz évet áldozott az ország a vasúti hálózat kiépítésére Tisza Kálmán miniszterelnökségének idején. Azt szeretnénk és azt szeretném elérni, hogy a vásárhelyiek szívesen és sokat közlekedjenek a tram-trainnel, és jobban éljenek általa. A feladat nagy részét elvégeztük, de a kipróbálás, a beüzemelés, a bejáratás nagyon fontos hónapjai még előttünk állnak, a magam részéről sokkal inkább erre koncentrálok, minthogy valami nagy csinnadrattával átadjuk most a vasútvillamost. Lesz mit ünnepelnünk, de előbb el kell érnünk, hogy jól működjön, összecsiszoljunk minden részletet, beállítsuk a menetrendet, és elégedettek legyenek vele azok a polgártársaink, akik nap mint nap használni fogják. Ha mindennel elkészültünk, majd ünnepelhetünk, de előbb be kell fejezni a munkát” – magyarázta a kormánybiztos.
Lázár János végül úgy fogalmazott: a kormány büszke lehet rá, hogy a vásárhelyi vasútvillamossal jól költötte el a választópolgárok pénzét, mert olyan fejlesztést sikerült megvalósítani, amelynek révén Vásárhely és térsége egy „másik osztályba ugrik”, és amely mindenki életét javítani fogja. „Határozottan állítom, hogy Magyarország leginnovatívabb, legizgalmasabb, legszexibb beruházásáról van szó, amely teljesen újszerű a patinás magyar közlekedés történetében” – összegzett.