Lázár János: a tram-train történelmi és civilizációs lépés lesz Vásárhely életében (videó)

Hatalmas sikerrel tartotta meg első élő facebookos fogadóóráját térségünk országgyűlési képviselője. Lázár pörgős Facebook-live-ját komoly érdeklődés kísérte, folyamatosan mintegy hatszázan követték az adást, sok száz kérdés, hozzászólás, észrevétel érkezett. Tapintható, hogy a vásárhelyiek nagyon örülnek a tram-trainnek, várják az indulását! Még az is kiderült, hamarosan Orbán Viktor is tesz egy kört a vasútvillamossal….
November 29-én 3:31-kor elindul az első szerelvény a vásárhelyi nagyállomásról: a beruházás kormánybiztosa mindenkit arra biztat és hív, próbálja ki a vasútvillamost, melyet áprilisig ingyen használhatunk. Lázár János szerint a tram-trainnek valamennyi szegedi és vásárhelyi a nyertese lesz.
Tizenöt éves álom válik valóra a vasútvillamos november 29-i indulásával – emelte ki az országgyűlési képviselő, aki szerda este élő Facebook-fogadóórán válaszolt a lakosság kérdéseire. Az adást folyamatosan mintegy hatszázan követték, sok száz kérdés, hozzászólás, észrevétel érkezett – érezhető volt, hogy a vásárhelyiek pozitívan fogadták az újfajta kísérletet, s az is, hogy nagyon várják már a tram-train indulását!
Trianon óta nem volt ilyen fejlesztés
„Tizenöt éve arra szövetkeztünk a vásárhelyiekkel, hogy közelebb hozzuk Szegedet és Hódmezővásárhelyt, ez most elérhető közelségbe került” – fogalmazott a képviselő, aki megköszönte a beruházás mellett kiálló választók, valamint a magyar kormány támogatását. Kiemelte, 3,5 kilométernyi új vasúthálózat épült Vásárhelyen, hasonló programra Trianon óta nem volt példa. Az új hálózatot és a 12 korszerű villamost ráadásul ingyen kapták a vásárhelyiek, akik mostantól kezdve gyorsan és kényelmesen igénybe vehetik a nagyvárosi szolgáltatásokat anélkül, hogy egyetlen percre fel kellene adniuk eddig életformájukat.
Lázár János a kérdésekre válaszolva ismertette, november 29-én hajnali 3:31-kor elindul a vásárhelyi nagyállomásról az első hivatalos járat, utasokkal. A próbaüzemnek ez a fázisa tavaszig tart majd, áprilisig mindenki ingyen használhatja a tram-traint. A szerelvények az első időszakban óránként közlekednek, majd januártól 30 perceként, a csúcsidőben 20 percenként, márciustól pedig a tervek és remények szerint még ennél is sűrűbben, a csúcsidőben akár 10-15 percenként. Az üzemeltető MÁV a tapasztalatok alapján várhatóan március 15-éig állítja majd össze a végleges menetrendet. Ebben természetesen az éjszakai járatok is szerepelni fognak, csütörtökön, pénteken és szombaton mindenképpen, de ha igény van rá, szerdánként is – ez biztosítja majd, hogy a vásárhelyi fiatalok bejárhassanak a szegedi szórakozóhelyekre, s biztonsággal haza is tudjanak jutni éjjel vagy hajnalban.
Olcsóbb lesz, mint a vetélytársak
Rengetegen jelezték a politikus Facebook-oldalán, hogy örülnek a projektnek, üdvözlik és várják a vasútvillamost, s már az első napon, az első napokban szeretnék kipróbálni. Lázár János mindenkit biztatott és hívott, használja egészséggel. Elhangzott, a szerelvényeken lesz Wifi, valamint természetesen – pótdíj ellenében – kerékpárt is lehet majd rajtuk szállítani. Büfével viszont nem készülnek, hiszen – fogalmazott a képviselő – aki ezen a távon nagyon megéhezik, Algyőn leszállhat venni egy szendvicset, majd továbbmehet a következő járattal.
A kormánybiztos bemutatta, a tram-train modern lesz, kényelmes, biztonságos, olcsó és gyors. Természetesen minden, érvényben lévő kedvezmény a vasútvillamosra is vonatkozni fog. A teljes árú jegy 465 forintba fog kerülni, ami kevesebb, mint egy liter benzin ára, s jóval kedvezőbb, mintha a buszt vagy a vasutat választanánk. Hogy Hódmezővásárhelyen belül lehet-e majd ingyen használni? Lázár szerint ez a jelenlegi városvezetésen múlik, mely korábban ígéretet tett az ingyenes helyi tömegközlekedésre – ha pedig ezt az ígéretét komolyan veszi, akkor megegyezik a MÁV-val abban, hogy kifizeti a vásárhelyiek közlekedését…
Ami a bérletkonstrukciókat illeti, a kormánybiztosnak az a célja, hogy 20 ezer forintnál olcsóbban lehessen majd közlekedni a kombinált bérlettel Szeged és Vásárhely között, illetve a két városban, de azt is elárulta, nemrég mikor nála járt Orbán Viktor, felvetette a miniszterelnöknek egy 9999 forintos tömegközlekedési megyebérlet bevezetésének lehetőségét is; bízik benne, hogy a kormány vevő lesz erre a kezdeményezésre.
„Természetesen hamarosan Orbán Viktor is tesz egy kört a vasútvillamossal” – árulta el a honatya.
Sok város irigykedik, mert Vásárhely kaparta ki a gesztenyét
Lázár János kiemelte, a két belváros között 35-38 perc teszi meg az utat a tram-train, mely a kezdeti időszakban 80-nal, a később a tervek szerint 100 km/órás sebességgel közlekedhet Vásárhely és Szeged között. A legfontosabb szempont – emelte ki – a biztonság.
Az is elhangzott, a fejlesztésre költött milliárdok nemcsak közlekedési és gazdasági szempontból térülnek majd meg, de a komfort, a kényelem és a civilizáció vonatkozásában is, s nem utolsósorban a vasútvillamos környezetbarát közlekedési eszköz – ha kevesebben választják az autót, sokkal jobb lesz a levegő minősége is.
„A vasútvillamos történelmi és civilizációs lépés jelent Vásárhely életében. Azt kívánom, használja mindenki egészséggel, azok is, akik mindvégig támogatták, s azok is, akik ellenezték, netán uszítottak ellene. Hatalmas munkát végeztünk, hogy ki tudjuk lobbizni a megépítését, és más magyar városokkal szemben kikapartuk a gesztenyét Hódmezővásárhelynek ezzel az úttörő projekttel” – húzta alá.
Nagyon sokan érdeklődtek arról, hogy milyen irányban lehet majd bővíteni a tram-traint. Lázár hangsúlyozta, az már biztos, hogy egy-két éven belül Szabadkára át lehet majd jutni a vásárhelyi, szegedi villamossal, de ha beválik, sikeres lesz a projekt, egyéb fejlesztést, építkezést is elképzelhetőnek tart. Ennek kapcsán kerülhetnek szóba akár új megállóhelyek is (az új-kishomokiaknak addig is azt üzente: a közelben, a Népkertben elérhető a fel- és leszállási lehetőség!), viszont ennek kapcsán kifejtette: azt mindig mérlegelni kell majd, hogy amennyiben több a megálló és a megállás, akkor értelemszerűen lassabban ér át a villamos Vásárhelyről Szegedre.