quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely

Tatár Krisztina: váratlanul ért az elismerés, amit az egész tantestületnek köszönhetek

2021. szeptember 06.

A legmagasabb szintről kapott elismerő oklevelet Tatár Krisztina, a Szent István Általános Iskola igazgató-helyettese. A Prof. Dr. Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere által aláírt elismerést a kiemelkedő szakmai tevékenységéért kapta a vásárhelyi pedagógus.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma egy oklevéllel ismerte el eddigi szakmai munkáját. Mikor kapta meg és milyen körülmények közt ezt az oklevelet?

Walterné Böngyik Terézia, a Szent István Általános Iskola igazgatója terjesztett fel erre a kitüntetésre. Nekem ezt a felterjesztést alá kellett írnom, azonban innentől kezdve nem hallottam a dologról. Láttam az értesítést, miszerint ezeket az okleveleket nem adják át az előző tanév zárásakor a pandémia miatt, az én előterjesztésemről pedig semmi információm nem volt. Majd szeptember elsején, a tanévnyitó ünnepségen meglepetésszerűen az igazgató asszony adta át.

Miért kapta ezt az elismerést, milyen szakmai munka áll a kapott oklevél hátterében?

1998-ban államvizsgáztam óvó- és tanítónőként. A főiskolai éveket útkeresésnek nevezném, nem tudtam pontosan, hogy milyen korú gyerekekkel szeretnék foglalkozni. Mire meglett az államvizsga, már letisztult, hogy tanító szeretnék lenni. Óriási motiváció volt, hogy a Szent István iskolában kezdhettem meg a pályafutásom. Fontos momentum volt az életemben a 2000-es év. Ekkor lett ugyanis összevonva az akkor Halmay Zoltán Sportiskola és a Szent István Általános Iskola. Ekkor éreztem, hogy hazaértem, hiszen én a Halmay diákja voltam, és 2000-től olyan tanárokkal dolgozhattam együtt, akik engem is tanítottak. Rengeteget tanulhattam azoktól, akik még diákkoromban a pedagógus pálya iránt felkeltették az érdeklődésem.

23 éve tanítom a fiatalokat. Ez alatt az idő alatt voltam tanító, osztályfőnök, szabadidőszervező, ifjúságvédelmi feladatokat láttam el. Mindeközben azt éreztem, hogy segítenem kell a hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyerekeken. Ezért elvégeztem a fejlesztő pedagógusi képzést. Pályám során mentoráltam főiskolai hallgatókat, államvizsgáztak nálam főiskolások. Mindig olyan feladatokkal bíztak meg a feletteseim, amikért rendkívül hálás lehetek, hiszen így tudtam folyamatosan fejlődni.

Milyen mérföldkövek voltak a karrierjében? Mik azok, amikre szívesen emlékszik vissza?

Két nagy mérföldkő volt. Az egyik ilyen, amikor elfogadtam a felkérést, hogy alsós munkaközösség vezető legyek. Akkor még nem volt tiszta, hogy mik lesznek a feladatok, és hogy hogyan tudom azokat majd elvégezni. Éppen ezért elkezdtem a közoktatás vezetői képzést. 2011-ben végeztem, ami után pár (szakmailag) nyugodtabb év következett.

A másik nagy mérföldkő 2017 volt, amikor Walterné Böngyik Terézia felkért, hogy pályázzam meg az igazgató helyettesi állást. Ez a megbízás 5 évre szólt, ami most fog lejárni. Ha az igazgató asszony is elégedett a munkámmal, akkor szeretném újra megpályázni ezt a lehetőséget.

Pedagógusnak lenni nem azt jelenti, hogy magányos bozótharcosként megy előre az ember, hanem a többi tanárral egy egységet kell alkotni. Mennyire van meg ez az egység a Szent Istvánban, illetve mennyire tudják a munkatársak segíteni az ön munkáját?

Egy ilyen elismerést, oklevelet senki sem kaphat támogató vezetés és tantestület nélkül. A kollégáim rendkívül együttműködők, támogatók és innovatívok. Sokszor előre gondolkodnak, ötletelnek, és szerintem nem ismerik azt, hogy mi az, hogy kiégés. Mindenki megtalálta a helyét a tantestületben, és így tudunk egy nagy egységként ilyen remek munkát végezni.

A pedagógusi hivatás nem olyan, mint egy gyári munka, egy tanár sokszor haza viszi a munkát. Mennyire tolerálta, tolerálja ezt a családja?

Amikor elkezdtem tanítóként dolgozni, 3 éves volt a gyerekem. Nem volt egyszerű háztartást vezetni, dolgozni, anyának és feleségnek lenni egyszerre, de szerencsére a családom mindig támogatott abban, hogy úgy tudjam végezni a munkám, ahogy én azt elterveztem.  Ezt a szakmát én soha nem munkaként éltem meg. Azt gondolom, hogy egy belső szikra nélkül nem lehet ezt csinálni. Meg kell fogadni a tapasztalt kollegák tanácsait, mindig motiváltnak kell lenni. Bennem mindig meg volt az a motiváció, hogy jobbá tegyem a családok, gyerekek életét. A sikert mi úgy mérjük, hogy a gyerek odabújik hozzánk, és nem úgy, hogy mennyi időt töltünk a munkával. Ezt szerencsére a családom is így gondolja, és éppen ezért támogattak az elmúlt 23 éves pályafutásom során.

Mitől lesz egy pedagógus jó pedagógus?

Ennek a kérdésnek a kapcsán kompetenciáról nem érdemes beszélni, mert azt mindenki tudja fejleszteni, ha szeretné. A legfontosabb a hivatástudat és a gyerekek szeretete. Fontos továbbá, hogy a szakmai, módszertani megújulás mindig meglegyen. A leginkább az élethosszig tartó tanulás jellemző erre a szakmára. Mindig van új módszer, új szakmai fogás, amit én szeretnék megtanulni annak érdekében, hogy minél jobban tudjam tanítani a fiatalokat.

Rengeteg mindent elért már pályafutása során. A beszélgetésünkből azonban úgy érzem, hogy nem fog hátra dőlni, és lazítani. Mi a következő lépés, milyen céljai vannak még?

Intézményesített keretek között jelenleg nem tervezek már tanulni. Viszont a digitális világba jobban el kell mélyednem, és sokat kell tanulnom a digitális eszközökről. Itt van az iskola Űrkadét Programja, az Időspirál Élményközpont, ami telis tele van új technikai vívmányokkal. Annak érdekében pedig, hogy tanítani tudjak ezek segítségével, először nekem kell a legjobban megtanulni ezek használatát, működését. Úgyhogy a jelenlegi célom, hogy digitálisan képzem magam.

Milyen érzések vannak önben a most kapott elismerés kapcsán?

Hatalmas öröm.  Hihetetlennek tűnik, hogy miért pont én?! Az elmúlt 23 évem a Szent István Általános Iskoláról szólt, és remélem még jó sok év erről is fog szólni. Váratlanul ért ez a díjazás, amiért nagyon hálás vagyok az egész tantestületnek, hiszen az ő támogatásuk, segítségük nélkül biztos, hogy nem kaptam volna meg ezt az oklevelet. Köszönettel tartozom a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központnak és Walterné Böngyik Teréziának, iskolánk igazgatójának is.

Gratulálunk, és további sok sikert kívánunk!