quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely

Késő ősszel kezdheti a személyszállítást a tram-train

2021. augusztus 27.

Megkapták a vasúthatósági engedélyt a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train járművei – írja a Magyar Nemzet. Megkezdődhet az ötvenezer kilométeres futópróba, mind az öt hibrid villamos szerelvénynek hiba nélkül kell teljesítenie a tesztet.

Beüzemelték, a fékeket kipróbálták, a szoftvereket beállították, és az infrastruktúrához való kapcsolódást is ellenőrizték mind az öt, a spanyolországi Valenciából eddig megérkezett tramtrain-szerelvényen, és a járművek a minap megkapták a vasúthatósági engedélyt is – tudta meg a Magyar Nemzet a gyártótól. Kiss Csaba, a Stadler Trains kommunikációs vezetője kérdésünkre azt mondta, hogy most a szerelvények hosszú távú futópróbája következik.

A járműveknek összesen ötvenezer kilométert kell hibamentesen lefutniuk. Ha a teszt idején olyan hiba lép fel, ami szériahibaként értékelendő, akkor a hiba kijavítása után újrakezdődik a futópróba a teljes flottára vonatkozóan, egyedi hiba esetén ez a lenullázódás csak az adott járműre vonatkozik.

A tervek szerint valamikor késő ősszel indulhat el az első magyar – és közép-európai – vasút-villamos rendszer utasforgalmi szakasza, ideiglenes menetrenddel. Időközben a vásárhelyi karbantartó bázis tervei elkészültek, maga a kivitelezés megkezdése tavaszra várható. Előrébb tart a szegedi remíz, a Szeged-rendező pályaudvaron már épül a javítócsarnok és zajlanak a közműkiváltások is. A járműtelep és a külső vágányhálózat megvalósításának határideje jövő év februárja. Toborozzák a járművezetőket is.

Csak azok lehetnek majd a tram-train pilótái, akiknek vasúti mozdonyvezetői és villamosvezetői képzettségük is van.

Időközben a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kiírta a szerbiai határ túloldalán fekvő, történelmi magyar gyökerekkel rendelkező város, Szabadka irányába a meghosszabbítás első előpályázatát. A nyertesnek a Magyarország területére jutó szakasz kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek elkészítése lesz a feladata, ezen belül a vasúti pálya, a biztosítóberendezés és a városi vasút tervdokumentációjának és a hozzájuk kapcsolódó építési engedélyeknek a kidolgozása. A tervek szerint az új pályaszakasz két új megállóhellyel és egy hurokvégállomással készül majd el. A villamosvonalon is további átépítések várhatók: 2,1 kilométernyi meglévő pálya rekonstrukciója, ezen belül 1,1 kilométer kétvágányúsítása, a meglévő villamosvonalon nyolc átépülő megállóhely kialakítása is a feladatok közé tartozik majd.

A Hódmezővásárhely–Szeged vasút-villamos rendszer létesítése érdekében 2012-ben született az első részletes megvalósíthatósági tanulmány. A fejlesztés lényege, hogy  a meglévő városközi vasúti pályát, valamint a Szegeden kiépült villamoshálózatot felújítják, összekötik, Hódmezővásárhelyen belül pedig kiépítik a városi villamospályát.

Mivel a nagyvasút nem villamosított, ezért olyan hibrid működésű villamosszerelvényeket szereztek be, amelyek a nyílt pályán dízelmotorral haladnak, a városon belül pedig az ott kiépített energiaellátást használják.

Forrás: magyarnemzet.hu