Buszgate: erősen szennyezik Vásárhely levegőjét a korszerűtlen Jovány-járatok

A nyugat-európai városokból és Budapestről már kitiltották vagy épp kitiltják azokat a régi, elavult, rossz környezetvédelmi besorolású járműveket, melyek csatasorba állítását fantasztikus innovációként üdvözli a hódmezővásárhelyi városvezetés. Ennyit az úgynevezett „Zöld Vásárhely” programról…
A vásárhelyi buszbotrányról az előző hónapok során számos tényfeltáró írásban számoltunk be. Többek között megírtuk, Vásárhelyen gyakorlatilag több a busz, mint az utas: nincs még egy olyan város az országban, ahol egyszerre két szolgáltató is biztosít járatokat, miközben azok kihasználtsága rettentően gyenge, alig-alig akad felszálló érdeklődő. Hiszen Márki-Zay Péter polgármester veszélyhelyzeti döntésének jóvoltából nemcsak a Jovány Busz Kft., Jovány Gyula cége indítja járműveit az éppen Jovány Gyula által „újragondolt” koncepció alapján, de a Volánbusz Zrt. járatai is közlekednek a 45 ezres településen, mert az állami társaság álláspontja szerint a 2018-as korábbi tender alapján élő és hatályos kontraktussal bír.
A százmilliós időzített bomba
Kijelenthető: a városvezetés katasztrofálisan kezelte a helyi tömegközlekedés ügyét. A város időzített bombán ül, hiszen könnyen megeshet, hogy nemcsak Joványnak kell fizetnie az éves szinten súlyos tízmilliókat (az utolsó sajtóinformációk szerint 96 millióba kerül a „biznisz” az önkormányzatnak), de ha a bíróság a Volánbusz Zrt. javára dönt az önkormányzattal fennálló konfliktusban, akkor visszamenőleg is ugyancsak akár száz-kétszázmillió forintot kell kicsengetni az állami társaság részére is. Ebben a vonatkozásban különösen pikáns, hogy – mint szintén megírtuk – Jovány Gyula nemcsak a vásárhelyi tömegközlekedési szolgáltatást biztosítja, hanem Márki-Zay Péter polgármester országos politikai, miniszterelnök-jelölti kampányára is az ő buszai szállítják a balliberális politikus szimpatizánsait, támogatóit…
Ha valaki úgy gondolja, mindezek ellenére sincs itt semmi látnivaló – pedig nagyon is van! –, azok számára egy újabb adalékkal szolgálunk: a Jovány-járatok sokkal erősebben és durvábban szennyezik a környezetet, a levegőt, mint a Volán-buszai. Nem beszélve arról, hogy nem kétóránként, hanem óránként közlekednek, körbe-körbe a városban, vagyis teljes Vásárhely levegőjét feleslegesen szennyezik, terhelik, összevissza pöfékelik, miközben mondhatni üresen jönnek-mennek.
Környezetvédelmileg is súlyosan káros, ami a városban zajlik
Miről is van szó pontosan? Arról, hogy
míg a Volánbusz Zrt. Vásárhelyen modernnek számító, ISUZU Citibus típusú, EURO 6-os környezetvédelmi. besorolású járművekkel szállítja az utasokat, addig – úgy tudjuk – Joványék helyi flottájában négy, EURO 4-es busz mellett egy EURO 3-as, sőt, még egy réges-régi EURO 2-es légszennyezettségi kategóriába tartozó busz is fut. Ezek komoly környezetszennyezési tehertételt jelentenek a város számára.
Hódmezővásárhely amúgy is mélyen fekvő településnek számít, ahol könnyen „be tud szorulni” a levegő, a város levegője az átlagosnál porosabb, piszkosabb, magas a szállópor-tartalma. A problémákat és a veszélyeket jól mutatja, hogy a környékbeli földeken, üzemekben keletkező mezőgazdasági szagterhelés néha mennyire meg tud ülni Vásárhelyen, milyen mértékben tudja rontani az itteniek életminőségét. Ebbe az egyébként is könnyebben megrekedő, szennyezettebb levegőbe rondítanak még bele Jovány EURO 2-es, 3-as, 4-es buszai, miközben üresen körözve pöfékelik összevissza a várost. Ezeknek a környezetvédelmi besorolású dízeljárműveknek a szennyezése, károsanyag-kibocsátása (szén-monoxid, nitrogén-oxid, nitrogén-dioxid, szállópor stb.) sokszorosa a Volán korszerűbb EURO 6-osai járművei által okozott levegőterhelésnek, vagyis a Jovány-flotta nagyságrendekkel jobban terheli a helyi levegőt, mint a modernebb Volán-járatok.
Ami tehát Vásárhelyen zajlik, az nemcsak pénzügyileg számít luxusnak és életveszélyesnek, de környezetvédelmi tekintetben is roppant káros. Ahol nemcsak a Facebook-élőzések szintjén fontos a lakókörnyezet minősége, az egészséges jövő megőrzése, a következő nemzedékek életminősége, ott határozott lépésekre szánták el magukat: kivágták a koros, szennyező dízeljárműveket! Nyugat-Európa nagyvárosaiban az elmúlt években sorra tiltották ki az EURO 5-ösnél elavultabb, szennyezőbb dízelmotorokkal közlekedő járműveket, és a Greenpeace környezetvédelmi közbejárására Budapest is hasonló döntésre készül, eközben Vásárhely vezetése fantasztikus innovációként üdvözli az EURO 2-es, 3-as, 4-es Jovány-matuzsálemeket, melyek utasok nélkül döcögve szórják szanaszét a rengeteg szén-monoxidot, szállóport, nitrogén-oxidot, nitrogén-dioxidot stb.
„Az elavult EURO 0-1-2-3-as buszok szennyezése sokszorosa a légszennyezettségi szempontból kedvezőbb besorolású buszoknak” – szögezte le már egy 2019-es közleményében, tanulmányában a Greenpeace Magyarország, hogy a régi dízel buszok nagymértékben hozzájárulnak az egészségünkre káros magyarországi levegőhöz. Kiemelték: ezek az elavult járművek felelősek a buszokból származó nitrogén-dioxid-szennyezettség döntő részéért.
„A nitrogén-dioxid-szennyezettség pedig veszélyes. A városi környezetben jellemzően a dízel járművekből származó nitrogén-oxidok csökkentik a tüdőfunkciót, különféle légzőszervi károsodásokat okoznak, valamint kapcsolatba hozhatók szív- és érrendszeri megbetegedésekkel is, továbbá gyengítik a légúti fertőzésekkel szembeni ellenálló képességünket. A közúti járművek szennyezőanyag-kibocsátása – ezen belül is leginkább a nitrogén-dioxid-szennyezés – világszerte évente 4 millió gyerek asztmás megbetegedését okozza. A legtöbb esetben ráadásul már a határérték alatti szennyezés elég a megbetegedésekhez. A trend sajnos hazánkban is érzékelhető: körülbelül két és félszeresére nőtt az elmúlt 15 évben a nitrogén-dioxid-szennyezéssel is összefüggő asztmás betegek száma”
– húzták alá.
Vásárhely számára a jelek szerint nem volt elég ez a figyelmeztetés…
A fűnyíró zavarta a városvezetést, Jovány környezetszennyezése nem…
„Az EURO 1-2-3 besorolású járművek már szinte mindegyik nyugat-európai városból ki vannak tiltva, de például Stuttgartba EURO 5-sel sem lehet behajtani”
– világította meg nemrégiben ismét a problémát Simon Gergely, a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője a 444-nek.
Emlékezetes, Vásárhely polgármestere korábban a Szabadság téri „rackaprojektet” többek között azzal indokolta, hogy ha birkák rágják le a füvet, akkor kevesebb a károsanyag-kibocsátás, mintha fűnyíróval nyírná a gazt a város. A jelek szerint a Jovány-csotrogányok környezetszennyezésére nem ennyire érzékenyek a torony alatt. Ennyit arról, hogy az illetékesek mennyire gondolják és veszik komolyan a beszédeikben agyoncsépelt „Zöld Vásárhely” programot! Nyugat-Európa és a magyar főváros sem kér a korszerűtlen, elavult dízelmotorokból, Vásárhely meg busásan fizet azért, hogy üresen járva szétszennyezzék a várost…