Már csak a vasúthatóság engedélyére várnak a tram-train szerelvények a tartampróbák megkezdéséhez

Remekül teljesítettek a tram-train szerelvények a teszteléseken, beállításokon, behangoláson, így már be is adták vasúthatósághoz a megfelelő dokumentumokat, hogy az 50 ezer kilométeres tartampróbákat megkezdhessék.
Kanda Imre főmérnök a Rádió 7 keddi Közös nevezőjében elmondta, tökéletesen és megfelelően sikerült a szerelvényeket felkészíteni a tartampróbák megkezdéséhez. Ebben – mint ahogyan többször írtunk már róla – benne voltak a fékpróbák, a szoftervezérlések beállítása és finomra hangolása számos egyéb mellett.
Ezidő alatt rendszeresen láthattuk a tram-traint mind Hódmezővásárhelyen, mind Szegeden (utóbbi városban a villamos közlekedési infrastruktúrába történő bekapcsolódást is tesztelték). Most a járművek pihennek, amíg a vasúthatósági engedélyre várnak. Teljesen hibamentesen tehát 50 ezer kilométert kell teljesíteniük majd, ez körülbelül 10 ezer kilométert jelent szerelvényenként – ismertette Kanda Imre.
A főmérnök még elmondta, amennyiben véletlenül olyan hiba lépne fel a tartampróba ideje alatt, ami szériahibaként értékelendő, úgy lenullázódnak az addig megtett kilométerek a teljes flottára vonatkozóan, egyedi hiba esetén ez a „lenullázódás” csak az adott járműre vonatkozik.

És hogy mikor tudunk fel is szállni a szerelvényre hogy utazzunk rajta? Kanda Imre elmondta, késő ősszel indul egy ideiglenes menetrend, ez idő alatt pedig Lázár Jánosnak, a projekt kormánybiztosának köszönhetően ingyenesen vehetjük majd igénybe a szolgáltatást.
Mucsi László projekttanácsadó a vásárhelyi remízzel kapcsolatban elmondta, elbírálás alatt vannak a pályázatra beérkezett tervek – az első körben értékelhető ajánlatok nem érkeztek be, de a második körben már igen. Kanda Imre a szegedi remízzel kapcsolatban hozzátette, tavaszra várható a megvalósulása, jól haladnak a közbeszerzési eljárások.
Már Miskolcról is érdeklődnek a tram-train iránt
Debrecen után Miskolc is „jelentkezett”, hogy szeretné megismerni a tram-train projekt részleteit, mert terveik szerint – a vásárhelyi-szegedi távhoz hasonlóan – Miskolc és Kazincbarcika között terveznének vasútvillamost. Így aztán Kanda Imre főmérnök hamarosan tart is egy előadást nekik.
Egyedülállóan piacképes a tram-train járművezetői képzettség
Csak azok lehetnek pilóták, akik mind a vasúti mozdonyvezetői, mind villamosvezetői képzettséggel rendelkeznek. Ez egy egyedülálló szakmai képzettséget jelent, amelynek nagyon magas a piacképessége – véli Mucsi László.
Megéri ilyenre vállalkozni tehát, és biztosak lehetünk abban, hogy a MÁV Start által képzett szakemberek kezében a legjobb helyen lesznek a szerelvények, hiszen mindkét kategóriában megfelelő szakmai tudással vannak felvértezve.
Borítókép: archív/Promenad24, fotó: Radio7.hu