Öt SZTE-s kutató nyert az MTA Közoktatás-fejlesztési pályázatán

A Szegedi Tudományegyetem öt teamje nyert el támogatást az MTA 2021-es Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázatán.
Az egyetem munkatársa többek közt a big data és a személyre szabott tanulás kapcsolatával, a szövegértés motivációval történő fejlesztésével, illetve hagyományos és online tankönyvek és segédanyagok fejlesztésével kapcsolatos kutatásokat végezhetnek el az elnyert támogatások révén.
A Magyar Tudományos Akadémia hosszú távú stratégiai feladatának tekinti, hogy a közoktatás megújítását az akadémiai szféra kutatási eredményeivel támogassa. Ezt a célt szolgálja a harmadik alkalommal meghirdetett Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázat, amelyre idén 46 pályázat érkezett. A jelentkezők 43 százaléka, azaz 20 kutatócsoport összesen 199 millió forint támogatást nyert.
A Szegedi Tudományegyetem a második legsikeresebb intézmény a közoktatás megújítására sikeresen pályázó hét intézmény közül. Az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program nyertes projektjeinek negyede, a programra fordított támogatás 33 százaléka a Szegedi Tudományegyetemen dolgozó öt kutatócsoport munkáját segíti.
A Szegedi Tudományegyetem legeredményesebb pályázója az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézete. A három nyertes közül Besesekné Molnár Gyöngyvér egy évre 13 millió forintot nyert, hogy vizsgálhassa a „Digitális technológiák a személyre szabott tanulás szolgálatában: big data, tanulási analitika és adaptív értékelés” témát. Fejes József Balázs 10 millió forint támogatásból a „Motiváció-alapú szövegértés-fejlesztéssel”, míg Kasik László „Az iskolai kudarcok motivációs-érzelmi-szociális erősségekre fókuszáló preventív kezelése” problémakör kutatására 11 millió forintot nyert.
A földrajztankönyvek (hagyományos és online), valamint oktatási segédanyagok fejlesztését és hatékonyságának vizsgálatát 11 millió forintból folytathatja M. Tóthné Farsang Andrea, az SZTE Természettudományi és Informatikai Kar Földrajzi és Földtudományi Intézet tanszékvezető-helyettese.
Az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Egészségtudományi és Egészségfejlesztési Intézet Tarkó Klára vezetésével 11 millió forintot nyert az Innovatív akciókutatás az eredményes óvodai, általános iskolai és középiskolai egészségfejlesztéshez-egészségneveléshez szükséges oktatási-nevelési módszertan kidolgozására.
Az Akadémia először 2014-ben hirdetett „Szakmódszertani pályázatot”. A 2016-ban induló, 4 évre szóló Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programban az SZTE hat szakmódszertani projekttel vett részt. A 2021-es Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázaton öt szegedi egyetemi kutatócsoport nyert. A Szegedi Tudományegyetem élen jár a közoktatás fejlesztésének tudományos megalapozását célzó kutatásokban.