quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Évtizedekre meghatározó kérdés: merre menjen a 4 sávos 47-es?

2017. február 17.

A csütörtöki kormányinfón Lázár János bejelentette amit már keddi, vásárhelyi lakossági fórumán is említett kormánydöntés született a 47-es főút teljes négysávosításáról, Hódmezővásárhely és Debrecen között. Szeged és Vásárhely között már az, így ott nem lesz építkezés. A négysávúsítás azonban jelentős hatással lesz a megye keleti részére, érinti Székkutast és a hozzá tartozó Kakassszéket.

Most, hangsúlyozzuk mindenféle terv és elképzelés ismerete nélkül, de logikusan, elgondolkodtunk, hogyan érintheti Székkutast a 2019-2021 során elvégzendő munka.

Nem eldöntött, elkerülő épül-e a település mellett, vagy a kb. 1 kilométeres szakaszon két sávra szűkítenék az építendő négysávost, ám ezt a lehetőséget több ok miatt is elvetnénk. A 47-es gyorsforgalmi útnak épül, arra, hogy egy település miatt egy ilyen út kétsávossá szűkülne bárhol is, igen kevés példát találtunk. Sajnálatos tény, hogy az utóbbi években (csaknem évente egy alkalommal) halálos kimenetelű balesetek történtek a település belterületén, zömében a főúton folyó forgalom érintettségével. Már pedig amennyiben a 47-es négysávúsítása beváltja hozzá fűzött reményeket, a déli-észak-keleti összekötő két nagyváros – Szeged és Debrecen – között, még nagyobb forgalommal lehet számolni a 47-esen.

Így az lehet indokolt, hogy a 47-es nyomvonala elkerüli a falut. Ekkor az a kérdés, délről, avagy északról. A déli verziót szintén elvetnénk. Ha délről építenék az elkerülőt, ez legalább három felüljáró építését jelentené. Egyszer a négy sávot át kellene vezetni a Szeged-Békéscsaba közötti vasúti pályán, majd vissza. Ez kettő. Továbbá legalább egy helyen a déli területek mezőgazdasági és egyéb megközelítését is biztosítani kellene, nagyjából a Pusztaszéli út találkozásánál. Arról nem is beszélve, sokan a szélmalom környéki kis és nagykeresztutakat használják a puszta, a földek és a tanyavilág megközelítésére, így akár oda is csomópontot kellene építeni. Ez sokkal költségesebbnek és bonyolultabbnak tűnik, mint a következő lehetőség.

A leglogikusabb – persze nem vagyunk közlekedésmérnökök – ha az elkerülő északról épül meg. Ekkor az egykori TSZ bekötő út környékén ágazhatna le a 47-es elkerülő a mostani nyomvonalról (képünkön pirossal jelezve), vagy még valószínűbb, ha már Sóshalom környékén elkezdődne (narancssárgával jelezve). Ebben az esetben is szükség lenne minimum egy, de inkább kettő felüljáró építésére. Az egyik felhajtóval a mágocsi utat keresztezné, így Nagymágocs is sokkal könnyebben kiaknázhatná a gyorsforgalmi út nyújtotta előnyöket, mint egy déli verzió esetén. Igaz, ehhez a Székkutas-Nagymágocs közötti útszakasz felújítása sem ártana. Egy másik felüljárót  is elképzeltünk, már inkább csak a mezőgazdasági gépek számára. Az út pedig a volt TSZ kombinát környékén térhetne vissza az eredeti nyomvonalra. Addig még apró hidat is építeni kellene a Kakasszéki-éren való átvezetéshez.

Még egyszer hangsúlyozzuk, tervek még nincsenek, azokat 2018 végéig kell elkészíteniük a szakembereknek, ám ha tippelnünk kéne, az utóbbi verzióhoz hasonlatos elképzelés valósulhatna meg.

Megkerestük Szél Istvánt, Székkutas polgármesterét is, mi a véleménye minderről. A településvezető elmondta, egyedülálló lehetőség lesz a falu életében egy ilyen jelentős úthoz, kereskedelmi vonalhoz való csatlakozás. Ha arra lehetősége lesz a településnek, mindenképpen megkérdeznék a lakosságot, hogyan képzelik el a nyomvonalat. Erről akár népszavazást is tartanának. Van ugyanis a faluban 8-10 olyan vállalkozás melyek számára nagyon fontos az átmenő forgalom, az megélhetésükhöz  is jelentősen hozzájárul. Azonban vannak olyanok is, akik már nem szeretnének további forgalmi terhelést a település közepére. Hozzátette, egy korábbi terv és tanulmány szerint, mely jó pár ciklussal korábban készült, északról, a mágocsi út felől kerülhetné el a falut a 47-es.

Még egy problémás részt találtunk, illetve kettőt. Már a tavaly befejeződött 47-es megerősítés és a mellé épült kerékpárút kivitelezése is nehézkessé vált Sóshalom két szakaszán, ahol az úthoz közel álló épületek határolják be a nyomvonalat. Az olvasókör és a vele szemközti csárdaépület, valamint a régi sóshalmi bolt és a csaknem vele szemközti tanya miatt ezen a szakaszon a négy sáv nehezen elképzelhető. Így az elkerülő letérése már ezek előtt indokolt lehet.