Mutatjuk a Tram-Train vásárhelyi megállóit!


Egyre nagyobb hírverést kap országosan is Magyarország első, Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett elővárosi hibrid és dízelüzemű elővárosi vonala. Szerdán Hegedűs Zoltán alpolgármester a részletekről beszélt a városházán.
A közbeszerzés nemzetközi, így az összes uniós ország cégei pályázhatnak a tram-train kivitelezésére, mely ideális esetben 6 hónap alatt le tud folyni, így nyárra, nyár végére kihirdethető, ki fogja eztt megépíteni. Ezután 20 hónap van arra, hogy elkészüljön pálya, a megállók és minden hozzá kapcsolódó közlekedéstechnikai megoldás. Ez azt jelenti 2019 első negyedévére elkészülhet minden, és ha a szerelvények is elkészülnek, megindulhat egy próbaüzem, melyre a biztonságos üzemeltetés miatt van szükség.
A város képe az építkezés során, illetve annak befejeztével jelentősen átalakul, mint ahogy a közlekedés is. A legtöbben talán arra kíváncsiak, hogyan, és hol lesznek a megállók, mondta Hegedűs Zoltán.
A tram-train Népkert állomásnál tér le a Szeged-Békéscsaba vasúti vonalról – itt váltanak dízelből villamos üzemre is a szerelvények – ahol két vágánypárt építenek az állomás épülete mögött. A fel-leszállást egy peronszigetről lehet elvégezni. Az út túloldalán pedig jókora autóparkoló kap majd helyet.
Megálló épül az Ady és a Bartók sarkára, a strand jó megközelíthetőségét is segítve. Itt egy vágány fut majd, a peron és sín az út közepén kap helyet. Természetesen az Ady utca burkolatának szélesítésére lesz szükség. Az Ady végén található körfogalom sajnos útjában lesz a vonalnak, így az ott található köztéri alkotás más, méltó helyre kerül.
Következő megálló a Hősök terén kerül kialakításra. A mostani buszmegálló másik, tér felöli oldalán fut a sín, közelében pedig egy még nagyobb kerékpártárolót is kialakítanak. A Hősök teréről a Szőnyire kanyarodik a vágány, nagyjából a jelenlegi kerékpárút helyén. A vonal a Sarokház előtt kanyarodik el, és mint rákérdezünk, ennek nem lesz útjában a Szántó-Kovács szobor.
A Kossuth téri megálló tulajdonképpen az Andrássy elején kap helyet. Itt dupla vágányt építenek két oldalt peronokkal, ugyanakkor a személygépkocsi parkolás az utcában megszűnik, sőt behajtani is csak engedéllyel lehet, az itt található lakásokhoz, vagy üzletekhez. A Szent Antal utcai kereszteződéshez egy mini körforgalom kerül, mely megkönnyíti a közlekedést a Szent Antal utca felé.
Nem lesz körfogalom az Emlékpontnál, itt marad a mostani közlekedési rend, jelzőlámpákkal, viszont a lámpák úgy lesznek beállítva, hogy a tram-train mindig szabad utat kapjon. Újabb körforgalom, a Teleki-Kinizsi-Táncsics kereszteződéshez hasonló dupla épül a Petőfi-Andrássy-Bocskai sarokra, mely a két utcáról való kikanyarodást könnyíti meg, bár a 47-es elkerülő lekészültével vélhetően kisebb forgalommal találkozhatunk a Kaszap és a Kutasi út felől – tette hozzá Hegedűs.
Az utolsó előtti megálló a Kálvin téren lesz a Bercsényi utca torkolatától majdnem a szökőkútig. A vágány és a peron itt is az út közepén kap helyet. Innen a szerelvény úgy kanyarodik a Bajcsyra, hogy a szökőkutat nem, csak mellette található kis zöldövezet egy részét érinti, így ennek áthelyezésére nem lesz szükség.
A végállomás a Nagyállomás előtt kerül kialakításra két vágányon. Itt a szerelvény nem fordul meg, hanem a vezető egyszerűen átsétál a villamos másik végébe és indulhat is vissza Szegedre. A pálya végpontját egyébként úgy alakítják ki, hogy a nagyvasúti pályára is kialakítható lesz a rácsatlakozás, ha valami úgy hozza.
A negyedik új körforgalom még ez előtt a Bajcsy-Tóalj-Kistópart kereszteződésben, a vasúti átjáró előtt épül meg.
A tram train építése még Szegeden is némi átalakítást kíván, ám megállója a két város között csak Algyőn lesz. A vásárhelyi munkálatokon túl Kopáncs és a híd között hatalmas építkezés várható, itt dupla sínpár kerül kialakításra, hogy a tram-train szerelvények egymást és a vonatokat is kerülni tudják.