quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

Milyen vonatok futnak majd Vásárhely és Szeged között?

2017. január 07.

Megírtuk, megjelent a közbeszerzés a Vásárhely-Szeged közötti tram-train vonalra, mely az első ilyen lesz az országban. Február 15-ig lehet pályázni a munkára. Ugyanakkor a MÁV-Start is pályázatot írt ki a szerelvényekre. A világ egyik legnagyobb kötöttpályásjármű-gyártója, a svájci Stadler, már korábban kijelentette, érdekli az összes hazai nagyvasúti pályázat, de a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train létesítésére kiírandó pályázat is. A cég magyarországi menedzsere korábban azt mondta, a tender várhatóan kis darabszámú szerelvényre szól, de a tervezés és a típusengedély-szerzés is egyedi lesz.

A Stadler egyébként a hazai vasúti forgalom egyeduralkodója, nemrég az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a gyártó és forgalomba állt az a 6+15 jármű, amelyről a MÁV-START még korábban írt alá szerződést a Stadler-rel. A FLIRT-flottája így – a 2007 és 2010 között beszerzett 60 járművel és a 2013 óta, több ütemben megvásárolt 63 egységgel együtt – teljessé vált.

A FLIRT a svájci Stadler legsikeresebb terméke, az elővárosi, regionális, illetve InterCity forgalomban is alkalmazható típusból a világ 17 országában összesen több mint 1300 jármű gyártására kapott megbízást.

A Vásárhely és Szeged között közlekedő szerelvények ehhez hasonlatosak lehetnek, de kritérium, hogy a nyílt pályán a két város között dízel, Vásárhely területén a városban pedig elektromos üzemmódban közlekedjenek.

A Stadler mellett, az ugyancsak most már Stadler tulajdonban álló valenciai Vossloh, valamint az Alstom is gyárt tram-train közlekedésre alkalmas szerelvényeket.

Európában egyébként nem is olyan sok helyen van tram-train vonal. Németországban, a már korábban bemutatott Kassel környéki vonal mellett Chemnitz, Zwickau, Nordhausen, Karlsruhe és Saarbrücken környékén közlekedik elővárosi vonat.

Franciaországban Párizs valamint Nantes  térségében és  német-svájci határ mellett található Mulhouseban működik. Spanyolországban Alicantéban, Olaszországban a Szardínia szigetén található Sassariban, Hollandiában pedig egy komplex hálózat részeként működik tram train.

A RandstadRail egy új városi vasúti hálózat Hollandiában, mely egyszerre használ fel korábbi villamos, metró és vasútvonalakat, viaduktot és alagutat is tartalmazó új szakaszokkal kiegészítve. A RandstadRail a nagy népsűrűségű “körváros” régió déli részén közlekedik Hága központja és a szomszédos kisvárosok valamint Rotterdam között.

A magyar (Vásárhely-Szeged) tram train mellett még az anglia Sheffield és a dán Aarhus tervez ilyen vonalat (ez utóbbi egyébként idén Európa egyik kulturális fővárosa is lesz).

fotókon az Európában üzemelő tram train vonalak és a szerelvények