Milyen vonatok futnak majd Vásárhely és Szeged között?

Megírtuk, megjelent a közbeszerzés a Vásárhely-Szeged közötti tram-train vonalra, mely az első ilyen lesz az országban. Február 15-ig lehet pályázni a munkára. Ugyanakkor a MÁV-Start is pályázatot írt ki a szerelvényekre. A világ egyik legnagyobb kötöttpályásjármű-gyártója, a svájci Stadler, már korábban kijelentette, érdekli az összes hazai nagyvasúti pályázat, de a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train létesítésére kiírandó pályázat is. A cég magyarországi menedzsere korábban azt mondta, a tender várhatóan kis darabszámú szerelvényre szól, de a tervezés és a típusengedély-szerzés is egyedi lesz.
A Stadler egyébként a hazai vasúti forgalom egyeduralkodója, nemrég az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a gyártó és forgalomba állt az a 6+15 jármű, amelyről a MÁV-START még korábban írt alá szerződést a Stadler-rel. A FLIRT-flottája így – a 2007 és 2010 között beszerzett 60 járművel és a 2013 óta, több ütemben megvásárolt 63 egységgel együtt – teljessé vált.
A FLIRT a svájci Stadler legsikeresebb terméke, az elővárosi, regionális, illetve InterCity forgalomban is alkalmazható típusból a világ 17 országában összesen több mint 1300 jármű gyártására kapott megbízást.
A Vásárhely és Szeged között közlekedő szerelvények ehhez hasonlatosak lehetnek, de kritérium, hogy a nyílt pályán a két város között dízel, Vásárhely területén a városban pedig elektromos üzemmódban közlekedjenek.
A Stadler mellett, az ugyancsak most már Stadler tulajdonban álló valenciai Vossloh, valamint az Alstom is gyárt tram-train közlekedésre alkalmas szerelvényeket.
Európában egyébként nem is olyan sok helyen van tram-train vonal. Németországban, a már korábban bemutatott Kassel környéki vonal mellett Chemnitz, Zwickau, Nordhausen, Karlsruhe és Saarbrücken környékén közlekedik elővárosi vonat.
Franciaországban Párizs valamint Nantes térségében és német-svájci határ mellett található Mulhouseban működik. Spanyolországban Alicantéban, Olaszországban a Szardínia szigetén található Sassariban, Hollandiában pedig egy komplex hálózat részeként működik tram train.
A RandstadRail egy új városi vasúti hálózat Hollandiában, mely egyszerre használ fel korábbi villamos, metró és vasútvonalakat, viaduktot és alagutat is tartalmazó új szakaszokkal kiegészítve. A RandstadRail a nagy népsűrűségű “körváros” régió déli részén közlekedik Hága központja és a szomszédos kisvárosok valamint Rotterdam között.
A magyar (Vásárhely-Szeged) tram train mellett még az anglia Sheffield és a dán Aarhus tervez ilyen vonalat (ez utóbbi egyébként idén Európa egyik kulturális fővárosa is lesz).
fotókon az Európában üzemelő tram train vonalak és a szerelvények