quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Szólj hozzánk

Szimat a vizsla telelehelte a vásárhelyi szellemjáratokat – Jovány buszteszt kutyával – videó

2021. július 29.

Körmendi Gábor, a Juj estét Magyarország szerkesztője, tulajdonosa videós bejáráson vett részt a vásárhelyi buszjáratokon. Videón és szövegben is összegzi tapasztalatait.

Ha az ember magányra vágyik kirándulni indul, vagy elmegy horgászni, de a következő videóból az is kiderül, hogy a magányosság érzését akkor is átélheti, ha felül a Jovány busz egyik Hódmezővásárhelyen közlekedő járatára. Kihasználatlanságot, emberi kedvességet, fullasztó meleget és pénzügyi trehányságot tapasztaltunk – írja Körmendi Gábor.

Szimattal a rövid szőrű magyar vizslámmal indultam útnak Budapestről, mert annyit hallotta és olvasottam már a vásárhelyi helyi tömegközlekedés furcsaságairól, hogy személyesen is meg akartam győződni mi is az igazság. A tárgyilagosság kedvéért nem a délelőtti holt időben, hanem a 14 órás műszakváltás idején ültünk fel Szimattal a 44-es számú járatra a porcelángyárnál. Az említett időben 5 busz parkolt a gyár előtt 2 Volán busz és 3 Jovány járat. A ránézésre is minimum 40 fős buszra négyen szálltak fel az indulóponton, ketten a következő megállóban és innentől kezdve csak fogyott az utasszám. Azaz a városban található megállókban senki sem szállt fel a buszra. A kedves idősebb sofőr az indulásnál rákérdezett van-e városkártyám, mert akkor ingyenes az utazás. Mivel nekem nincs kifizettem két jegy árát 420 forintot, hiszen a vizsla is emberáron utazik, de legalább felszállhat a buszra. Ennyi a pozitívum. Nem vagyok technikai ember, de az egyből feltűnt, hogy a járaton nincs légkondi és a busz belseje sem bizalomgerjesztő. Amikor úthibákon megy át a „gázolajos szekér” majdnem szétesik úgy rázkódik, az utasok pedig magukat legyezik, hogy valamivel kellemesebben érezzék magukat utazás közben.

Első utunkat négy szóban úgy tudom megfogalmazni: rázkódás, kihasználatlanság, legyezés, lihegés.

Délután 4 óra tájban a Hősök terén a 42-es számú járat volt a következő tesztelendő járat. Már az első pillanatban kis híján kiesett a póráz a kezemből. Jegyet akartam venni Szimatnak és magamnak, de nem sikerült, mert a sofőr azt mondta elfogytak a jegyei és még nem kapott újakat, így hát szálljunk fel nyugodtan ingyen lesz az utazás. Ez kedves és szívélyes megoldás volt a gépjárművezetőtől, de nagyon sokat elárul a busz üzemeltetőjéről. Úgy tűnik, hogy számára nem fontos még az a minimális jegybevétel sem, amit néha termelhetnének a szellemjáratok. Igen szellemjáratot írok jól látja a kedves olvasó, hiszen a délutáni 42-esen rajtam és Szimaton kívül utas nem volt a sofőrrel egy kisfiú beszélgetett menetközben. A kommunikációból úgy tűnt, hogy a főnök csemetéje lehetett, mert a beszélgetésből, amit akaratlanul hallottam kiderült most megy haza és apa felkészíti a buszokat mert viszünk embereket az esti tüntetésre Budapestre. ( A riport hétfőn készült és a Pegazus balhé elleni tüntetésre vitt közönséget a Jovány busz) Leírom még egyszer, mert ilyen abszurdot tömegközlekedésben nem tapasztaltam még. A buszon a piacnál való leszállásunkig ketten utaztunk Szimattal. Felszálló egyetlen megállóban sem várta a buszt és értelem szerint leszálló sem lehetett. Abból a szóból, hogy tömegközlekedés csak a tömeg hiányzott a közlekedés zajlott.

Kajla kíváncsi vizslám játszóházként kezelte az üresjáratot. Tesztelte az üléseket, feküdt a padlón és nézelődött az ablakon kifelé. Tehette, senkit nem zavart. Leszállás előtt szóba elegyedtem a sofőrrel, aki nagyon szívélyesen válaszolt kérdéseimre. Elmesélte, hogy sokszor előfordul, hogy nincs utas, ő sem érti ilyenkor miért kell közlekednie, de hozzátette, hogy a piaci napokon van úgy néha, hogy elfogynak az ülőhelyek, de akkor is csak a reggeli járatokon. Két utazásunk során azt tapasztaltuk, hogy mindkét sofőrünk kedves szakember volt.

Én is vidéken nőttem fel, gyermekkorom irigyelt buszos bácsijainak emléke sejlett fel előttem. Ám a kihasználatlanság az már fájó, ezt is a város finanszírozza és ez így ebben a formában nettó közpénzégetés. A Volánbusznak és a Joványbusznak fizetendő díj összesen, éves szinten közel 200 millió forintba kerül. Olyan szolgáltatást rendelt meg Márki-Zay Péter polgármester, amire ebben a formában egyáltalán nincs szüksége Hódmezővásárhelynek és ez nem politikai támadás csupán egy videóval megerősített ténymegállapítás.

Nem túlzás az a megállapítás sem, hogy ennyi busz feleslegesen szennyezi Vásárhely levegőjét, arról nem is beszélve, ami a videóban is látszik, hogy a busz majdnem szétesik amikor úthibán halad át.

És csak nagyon halkan jegyzem meg így a cikk végén, olyan ember akar Orbán Viktor miniszterelnök kihívója jövőre, aki még saját városa tömegközlekedését sem tudja jól megszervezni. Márki-Zay Péter pedig hivatalosan budapesti lakos, példát vehetne hivatalos lakóhelyéről, ahol szintén alkalmatlan városvezető irányít, de a tömegközlekedés legalább rendben van.

Körmendi Gábor