Gáncs Péter: a betlehemi gyermek választ ad az ember istenéhségére

A betlehemi gyermek választ ad az ember istenéhségére – mondta Gáncs Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke karácsonyi igehirdetésében vasárnap Budapesten, a Deák téri evangélikus templomban.
Az evangélikus püspök arról beszélt: „a jászolban felsíró isteni gyermek minden ember után sír, Isten ugyanis vágyódik az ember után, ugyanakkor a betlehemi csoda nemcsak az Isten ember utáni vágyódását hirdeti, hanem az ember olthatatlan istenéhségét is kész és képes csillapítani”.
Gáncs Péter rámutatott: a Betlehem szó jelentése a „kenyér háza”, és ez a név egyben jel, üzenet is.
A betlehemi kenyér évszázadok óta elég emberek millióinak, táplál mindenkit, aki a pásztorok nyomán eltalál Betlehembe – mondta a püspök.
Igehirdetésében felhívta a figyelmet arra is, hogy 2016-ban sincs új, 21. századi módszer megtalálni az „élet kenyerét”, de a napkeleti bölcsek és a pásztorok útja „ma is egészen jól járható”, csak el kell indulni rajta.
A tudós bölcsek és az egyszerű, tanulatlan pásztorok egyformán Isten szavára figyelve, neki engedelmeskedve jutottak el a jászolig – fogalmazott Gáncs Péter.
Mindezeken felül szólt arról is, hogy a „véres merényletekkel beárnyékolt múló esztendő” talán legsürgetőbb kérdése Európában és szerte a világon a szabadság és a biztonság egymásnak feszülése, a kérdés, hogy hol a határa az ember szabadságának.
A francia egzisztencialista gondolkodó, Jean-Paul Sartre szerint az ember „szabadságra van ítélve”. Kérdés, hogyan lehet ebből az ítéletből kegyelem, a kárhozatból ajándék.
Meggyőződésem, hogy az igazi szabadság elválaszthatatlan a Betlehemben született szabadító személyétől, attól a Jézustól, aki szabadon vállalta értünk a halált – fogalmazott a magyar evangélikus egyház vezetője.
Hozzátette: nem ünneprontás karácsonykor szólni arról is, amiért a betlehemi gyermek a világra született. De nemcsak „a jászol mögött fölsejlő” keresztről kell beszélni, hanem a föltámadás dicsőségéről, a „föltámadott úr fényéről is”.
Zárásként azt kívánta: a „karácsonykor Betlehemben megszületett megtartó és szabadító Isten tegyen minket szabaddá egymás elfogadására, befogadására, szeretetére és szolgálatára”.