Egy van belőle az országban, az is Vásárhelyen!


A keletnémet Karl-Marx-Stadt-ban, mai nevén Chemnitzben készült 1974-ben az a kocsirendező, tolató szolgálatra tervezett mozdony, mely ma már igazi ritkaság, de Hódmezővásárhelyen még találunk belőle. Az országban ez az egyetlen működőképes modell. A mozdony a Csomiép kft ipartelepi gyáránál teljesít szolgálatot. Bemutatására Bihacsy László és Kis Ernő egykori állomásfőnök, a telep vasútüzem-vezetője vállalkozott.
A V10B típusú mozdony a vasútiparban közismert A26 sorozat elődje volt, és mindössze ez az egy darab van belőle az egész országban. Ez a közlekedési hatóságnál történt engedélykéréskor derült ki nemrégiben. A Csomiépnél feltételezik, korábban sem nagyon lehetett hazánkban üzemben ez a modell, mert akkor a hatóságnál felleltek volna valamiféle típusengedélyt. Utódja, az A26-os viszont sok helyen dolgozott Magyarországon is. Egyes mozdonyok a mai napig működnek például Ajkán, vagy a Hajdúszoboszlói Mol-gyártelepen.
A vásárhelyi ritkaság még szárazkuplungos, hathengeres, léghűtéses Ifa motorral szerelt masina, melynek két tengelye, és csatlóhajtása van, ez nyilván a gépiparban, vagy a vasútüzemben dolgozóknak mond valamit. A mozdonyt nagyon szeretik, megbízható, fürge és könnyen üzemeltethető. A Csomiépnél a három gyártelepi iparvágányokon egyszerre 5-6 vagont is megmozgat, rendez. Haszna nem a sebességében – nyílt pályán mindössze 30 kilométer / órára képes – inkább erejében és fürgeségében van – tudtuk meg a mozdonyról.
A rendszerváltás előtt, a 80-as években egy még régebbi mozdony is teljesített szolgálatot a Csomiép telephelyén. A vasúti pálya is az előző rendszerben épült és keresztezi a makói utat. Időnként itt fénysorompó állítja meg a közúti forgalmat, amikor szállítmány jön, vagy megy a telepről.
A mozdony a VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg gyárában készült, 18 tonnát nyom és korabeli, sirokkó légbefúvós, külső felszerelésű kályhafűtéssel rendelkezik. A mozdonyon szinte minden eredeti, még a festés is, melyet azonban terveznek megújítani.
Galériánkban a mozdonyt kívül-belül körbejártuk.
Cikkünk írásához köszönetet mondunk Mészáros Antalnak, a Csomiép kft ügyvezetőjének, hogy lehetővé tette a bejárást, és két szakértőnknek, Bihacsy Lászlónak és Kis Ernőnek a múltidézésért.