quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 07. szombat
  -  Róbert
Vásárhely24.com archívum

Egy van belőle az országban, az is Vásárhelyen!

2016. február 18.


























A keletnémet Karl-Marx-Stadt-ban, mai nevén Chemnitzben készült 1974-ben az a kocsirendező, tolató szolgálatra tervezett mozdony, mely ma már igazi ritkaság, de Hódmezővásárhelyen még találunk belőle. Az országban ez az egyetlen működőképes modell. A mozdony a Csomiép kft ipartelepi gyáránál teljesít szolgálatot. Bemutatására Bihacsy László és Kis Ernő egykori állomásfőnök, a telep vasútüzem-vezetője vállalkozott.

A V10B típusú mozdony a vasútiparban közismert A26 sorozat elődje volt, és mindössze ez az egy darab van belőle az egész országban. Ez a közlekedési hatóságnál történt engedélykéréskor derült ki nemrégiben. A Csomiépnél feltételezik, korábban sem nagyon lehetett hazánkban üzemben ez a modell, mert akkor a hatóságnál felleltek volna valamiféle típusengedélyt. Utódja, az A26-os viszont sok helyen dolgozott Magyarországon is. Egyes mozdonyok a mai napig működnek például Ajkán, vagy a Hajdúszoboszlói Mol-gyártelepen.

A vásárhelyi ritkaság még szárazkuplungos, hathengeres, léghűtéses Ifa motorral szerelt masina, melynek két tengelye, és csatlóhajtása van, ez nyilván a gépiparban, vagy a vasútüzemben dolgozóknak mond valamit. A mozdonyt nagyon szeretik, megbízható, fürge és könnyen üzemeltethető. A Csomiépnél a három gyártelepi iparvágányokon egyszerre 5-6 vagont is megmozgat, rendez. Haszna nem a sebességében – nyílt pályán mindössze 30 kilométer / órára képes – inkább erejében és fürgeségében van – tudtuk meg a mozdonyról.

A rendszerváltás előtt, a 80-as években egy még régebbi mozdony is teljesített szolgálatot a Csomiép telephelyén. A vasúti pálya is az előző rendszerben épült és keresztezi a makói utat. Időnként itt fénysorompó állítja meg a közúti forgalmat, amikor szállítmány jön, vagy megy a telepről.

A mozdony a VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg gyárában készült, 18 tonnát nyom és korabeli, sirokkó légbefúvós, külső felszerelésű kályhafűtéssel rendelkezik. A mozdonyon szinte minden eredeti, még a festés is, melyet azonban terveznek megújítani.

Galériánkban a mozdonyt kívül-belül körbejártuk.

Cikkünk írásához köszönetet mondunk Mészáros Antalnak, a Csomiép kft ügyvezetőjének, hogy lehetővé tette a bejárást, és két szakértőnknek, Bihacsy Lászlónak és Kis Ernőnek a múltidézésért.