quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Közönségtalálkozó Ilona Keserü Ilonával

2017. október 19.

A festőművész elmondta, nagyon boldog, hogy megnyerte a fődíjat, büszkeséggel töltötte el ez az elismerés. Sokszor járt már Vásárhelyen, a főiskolai művésztelepek alkalmával készült munkái közül több is megtalálható a városban, amelyeket mostani látogatásán ő is megtekintett.

A díjnyertes Szív ultrahang és a Felhőben szálló hangok két nagyméretű festmény, amelyekre egyedi színhasználat jellemző, az úgynevezett cangiante.

„2000 után nem sokkal kezdtem el egyfajta színrendszerrel foglalkozni, amivel korábban nem próbálkoztam. Más rendszer szerint kerültek egymás mellé a színek.” – mondta el a művekkel kapcsolatban Ilona Keserü Ilona. Mint megtudtuk, sok helyen utána nézett, tanulmányozta az ebben a stílusban készült alkotásokat.

Ez tulajdonképpen egy színváltó rendszer, amelynek lényege, hogy a színeket hogyan lehet egymás mellé helyezni úgy, hogy felerősítsék egymást, együttes hatásuk intenzív, éles legyen. Ez a szem számára sokszor irritáló lehet. A cangiante gyökerei a 13-14. századig nyúlnak vissza, amit Ilona Keserü Ilona sokat kutatott.

A Szív ultrahangban a fekete szín dominál, ami drámai hatást kölcsönöz a képnek. Nem véletlenül, hiszen a festmény hátterében egy személyes élmény húzódik meg, egy ultrahanggal készült vizsgálat okozta félelem. „Ez a legszemélyesebb önarcképem.” – fűzte hozzá a művész.

A Felhőben szálló hangoknál a kontroll nélküli firkálásra lehet asszociálni, amelynél fontos, hogy valamilyen értelemben felszabadítsa a nézőt. Lehet, hogy néhány ember számára van benne valami irritáló, de ez Ilona Keserü Ilona szerint jó, hiszen olyan gesztusokra hívja fel a figyelmet, amelyek ugyanúgy beletartoznak a világba, mint a kellemes mozdulatok.

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas festőművésszel Topor Tünde, az Artmagazin főszerkesztője beszélgetett. Felidézték Ilona Keserü Ilona fiatalkori élményeit, Vásárhelyhez kötődő emlékeit, miközben olyan képeket is kivetítettek a közönségnek, amelyeket a festőnő még itt, a városban készített. Martin Ferenc volt első mentora, ugyanakkor megtudtuk azt is, hogy Rippl-Rónai művészete is hatott rá.