Egy forradalmi járműipari fejlesztésen dolgoznak a szegedi egyetem kutatói

Új, fotoakusztikai elven működő gépjármű kipufogógáz emisszió mérési technológia fejlesztésébe kezdett az Energotest Kft., a Contireg Mérnökiroda Kft. és a Szegedi Tudományegyetem – jelentette be Szabó Gábor, a felsőoktatási intézmény rektora egy mai sajtótájkoztatóján.
Az akadémikus beszámolója szerint az elmúlt huszonöt évben hatalmas előrelépések történtek a belsőégésű motorok terület, ugyanakkor továbbra is nagy igény mutatkozik az olyan technológiákra, melyek menet közben is képesek mérni a gépjárművek károsanyag-kibocsátását. A most induló kutatás-fejlesztési projekt keretében olyan fedélzeti eszközöket kívánnak kifejleszteni, melyek sem a méretükkel, sem a kezelésükkel, sem egyéb más módon nem befolyásolják a gépjármű tulajdonságait.
A kutatásokra összesen 713 millió forintot adott az Európai Unió.
Zentai Tamás, az Energotest Kft. ügyvezető igazgatójának tájékoztatójából az is kiderült. A lézertechnológiáért és a fotoakusztikus mérésekért egyetem kutatói, a mérés-adatgyűjtésért pedig a két cég szakemberei felelnek majd.
A projekt eredményeként megvalósulhat a megbízható, gyors, közel valós idejű, nagy tömegű emissziós adatgyűjtés és -feldolgozás. A fedélzeti műszer lézeres-fotoakusztikus analizátor egysége várhatóan szinte minden fontos paraméterében felül fogja múlni a jelenleg a részecskekibocsátás mérésére alkalmazott technológiákat, olyan újszerű, az emissziós bázisú motorfejlesztéshez elengedhetetlenül szükséges mennyiségi és minőségi információkhoz juttatva az autógyártókat, melyek révén hatékonyabb, az egyre szigorodó kibocsátási normáknak is eleget tevő dízel- vagy benzinüzemű motorok fejlesztése válik lehetővé – mondta a szakember.
Hangsúlyozta, a projekt magában hordozza a továbblépés lehetőségét is: a kidolgozott technológia kiindulása pontja lehet olyan más fejlesztéseknek, melyek a vezérléstechnika átalakítását célozzák, az adott üzemi körülmények között minimalizálják az autók kibocsátását.
Jól ismert cég a piacon
Az Energotest Kft.-t 1990-ben alapították. Jelenleg száz főállású munkatársuk van.
A honlapjuk szerint az Energoline fejlesztette ki azt a komplett mérésadatgyűjtő és kiértékelő programot, mellyel a Közlekedési Hatóság szinte valamennyi és a Magyar Autóklub összes állomása dolgozik.
A nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint a cég nettó bevétele tavaly 1,096 milliárd forint volt. Ebből 158,4 millió forintot hozott exportból.
A vállalkozás adózott eredménye 2016-ban 20,2 millió forint volt.