quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Elgondolkodtató, bizarr, mégis szép: bolyongás az ismeretlenben

2018. január 20.

A Makóról származó Markos Anna fotográfus szinte bele nőtt ebbe a csodálatos művészetbe, hiszen édesapja is a fényképezéssel foglalkozik. Ő maga csak később, húsz éves kora körül kapta meg az első komolyabb kameráját. A Lucien Hervé Kamera Klubnak nem olyan régóta tagja, de elmondta, nagyon várja, hogy együtt dolgozhassanak.

Emellett a Móra Ferenc Múzeum műtárgyait is fényképezi, ami egy meglehetősen kötött munka: szabályok vannak arra, hogy mit hogyan lehet lencsevégre kapni, míg a kiállításon bemutatott munkák egy szabad világot tárnak elénk, ahol a kreativitás szárnyalhat.

Markos Anna a munkáival azokat a hétköznapinak tűnő dolgokat ragadta meg, amelyek már a „nemlét peremén táncolnak”. Ezek a tárgyak már nem eredeti funkciójukat látják el, elkezdtek romlani, enyészetnek indultak: kidőlt fa, elpusztult hal, törött angyalszobrok egy templom padlásán. „Szerintem mindenkinek a fantáziáját picit piszkálja, hogy mi lesz velünk a halál után és ezt próbálom feldolgozni.”

Markos Anna

A képeknek egy izgalmas sajátossága, hogy bár fekete-fehérek – vagyis az élénk színek eltűnnek belőlük -, ez a hiány többletjelentéssel ruházza fel őket. Annak ellenére, hogy a fotók tárgyai nem szép dolgok: korhadó fa, élettelen hal, mégis esztétikusan jelennek meg a képeken. „Ez a másik érdeklődési köröm: a kevésbé szép, vagy általánosan nem szépnek tekintett dolgokban is megtaláljam és megmutassam a szépet.”

A kiállítás címe Bolyongások. „Ez azért van, mert még nincsen egy vagy két kifejezetten nagy témám, amit feldolgozok. Jól látható felosztások vannak.” A bolyongás Markos Annára is igaz, aki még keres, lassan, komótosan nézelődve teszi meg útját.

Dömötör Mihály fotóművész ezzel kapcsolatban elmondta: „A bolyongás lassú, cél nélküli barangolás, kalandozás, a külső vagy a belső világban. Itt fontos a lassú és cél nélküli. De mi az, hogy lassú és cél nélküli ebben a célorientált kapkodó, rohanó világban? Ez a szabadság maga. Aki lelassul, az ráér gondolkozni, ráér érezni, érzékelni, észlelni, érteni és megérteni.”

Dömötör Mihály

„A 20 kép a „Bolyongások” lírai képekben testet öltött eredménye, többek közt angyalokat, babákat, tájakat mutat meg. A kiállítás különlegessége, hogy a gondosan egymás mellé rendezett különböző témájú fotók halmaza – egy közös metszetben – egységes értelem egésszé, a létezés alapigazságát kifejező képi esszévé áll össze.” – tette hozzá.

A megnyitón Révész Róbert játszott kavalon és tibeti éneklő tálon.