Kampánytémát is kaptak magyarból az érettségizők: akár lerobbant iskolájukról is írhatnak

Az érvelési feladatban a diákoknak olyan „újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez” kapcsolódó ünnepekről kell értekezniük, mint a Valentin-nap vagy a halloween. Itt 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk.
Akik nem ezt a feladatot választják, azoknak a hivatalos levél formai követelményeivel kell tisztában lenniük. A „gyakorlati szöveg alkotása” egészen aktuális kérdésekkel foglalkozik: a diákoknak a helyi önkormányzati képviselőnek kell levelet írniuk – meg kellett nevezniük olyan leromlott állapotú épületeket és hiányzó intézményeket, amelyet fejleszteni vagy építeni kellene.
A szövegértési feladatsor egy, a barátság szociológiájáról – többek között a barátság születéséről, fogalmáról – szóló könyv ismertetőjéhez kapcsolódik.
Az Eduline által megkérdezett középiskolai magyartanár szerint a szöveg kifejezetten nehéz, mert nagyon sok tudományos kifejezés van benne – igaz, ezek egy részéhez a szöveg szerzője a lábjegyzetben magyarázatot ad. „Tudományos munkákra is sokat hivatkozik a szerző, elképzelhető, hogy az átlagos vagy az átlagnál egy kicsit gyengébben teljesítő diákok a szöveg láttán a kardjukba dőlnek” – fogalmazott a szaktanár, aki szerint a szöveghez kapcsolódó kérdések egyértelműek, „de attól tartok, hogy a lassabban olvasó gyerekek ki fognak futni a 90 percből”.
„Nem mindenki tudja majd megoldani a feladatsort 90 perc alatt, mert többször vissza kell olvasni a szöveg egy-egy bekezdését, el kell gondolkodni azon, mit hol találnak. Úgy látom, ez nehezebb szöveg, mint a tavalyi” – magyarázza.
A magyar érettségi második részében egy felnőtteknek szóló mesét, valamint egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kaptak a középszinten vizsgázók.
A középszintű feladatsor második részében két feladat – egy mű (vagy műrészlet) problémaközpontú, értelmező bemutatása, vagy két mű (vagy műrészlet) adott szempontú összehasonlító elemzése – közül választhatnak a diákok. Akármelyiket is választják az érettségizők, egy 400-800 szavas esszét kell írniuk 150 perc alatt.
A műértelmező szövegalkotási feladatot választó érettségizőknek egy Balázs Béla-mesét kell elemezniük – alighanem sokakat meglepett a választás, mert a középszintű magyar érettségi egyik műelemző feladata általában egy novellához kapcsolódik (igaz, olyan is előfordult már, hogy balladát kaptak a diákok).
Az összehasonlító műelemzést választó vizsgázóknak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kell elolvasniuk, majd összevetniük. Az elemzés szempontjai és maguk a művek jól passzolnak az érettségizők korosztályához, az egymás után következő generációk viszonyára is ki kell térni az esszében a két költemény alapján.
(Forrás: eduline.hu; Borítókép: MTI fotó, MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)