Több feladatot általános iskolai tudással is meg lehet oldani, de van egy-két buktató: ilyen az érettségi matematikából

A középszinten érettségizőknek a halmazokkal, a függvényekkel, a gráfokkal, a százalékszámítással is tisztában kell lenniük ahhoz, hogy a matekérettségi rövid kérdésekből álló részében elegendő pontot szerezzenek. – írja az Eduline.
“Alapvetően korrekt feladatokat kaptak az érettségizők – mondta el a szakértő a portál megkeresésére – vannak olyan feladatok is, amelyekhez az általános iskolás tudás is elég, mivel egyszerűen szorzással, osztással vagy átlagszámítással megoldhatók.”
A szakértő szerint vannak kisebb buktatók a feladatsorban, a második, halmazokkal foglalkozó feladat szövegét például érdemes kétszer átolvasni, mert könnyen félremehet a megoldás, de van olyan feladat is, amely becsapós.
“A legfontosabb, hogy mindenki igyekezzen beleférni a megadott időkeretbe, hiszen az első rész sok kisebb feladatának megoldásával is el lehet csúszni” – hívta fel a figyelmet.
A középszintű matekérettségi két részből áll, a diákok összesen három órát töltenek a termekben. Az érettségizőknek először 45 percet kapnak egy 10-12 feladatból álló teszt megoldására. Ezek a példák az alapfogalmak, definíciók, egyszerű összefüggések ismeretét ellenőrzik, előfordulhat néhány igaz-hamis állítást tartalmazó vagy egyszerű feleletválasztós feladat is, de a feladatok többsége nyílt végű.
A középszintű matekérettségi második részét 135 perc alatt kell megoldani. A második feladatsor is két egységből áll: az elsőben van három, egyenként 9-14 pontos feladat, amely több részkérdésből áll, ezek közül mindegyiket meg kell oldani. Ezek közül az egyik egy összetett geometriai feladat, a diákoknak egy trapéz területét és egy háromszög szögeit kell kiszámolniuk. Egy másik feladat megoldásához a számtani sorozatokkal és az elsőfokú függvényekkel kapcsolatos tudásukat kell használniuk. Ezek a példák összesen 36 pontot érnek.
A feladatsor végén azonban a diákok találnak három, egyenként 17 pontos feladatot is, ezek közül csak kettő kell kiválasztani és megoldani. Természetesen ezek a legnehezebb példák, több részből állnak, általában több témakört is érintenek.
A feladatsor összeállításakor az alábbi tartalmi arányok az irányadók:
Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok: 20%
Számelmélet, algebra: 25%
Függvények, az analízis elemei: 15%
Geometria, koordinátageometria, trigonometria: 25%
Valószínűségszámítás, statisztika: 15%
(Forrás: Eduline.hu; Borítókép: MTI Fotó, Komka Péter)