A kétoldalas vásárhelyi festmény titka

Vasárnap délben nyitották meg a Vásárhelyi Művészélet 1900-1990 című tárlatot. Az alkotások, amelyek majdnem egy évszázadot mutatnak be, az épület földszintjén és emeletén is megtalálhatók.
A festmények között barangolva, talán sokaknak megakadt a szeme a földszinten lévő egyik alkotáson, ami nem a falon, hanem egy egyedi paravánon van: Tornyai festménye ugyanis nem magában árválkodik, a vászon hátuljára Barcsay Jenő festett tájképet. Külön érdekesség, hogy Barcsay képe mintegy posztmodern alkotás, kilencven fokkal el van forgatva.
Fertőszögi Péter, a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány kuratóriumának elnöke fellebbentette a fátylat a titokról: bevett szokás volt, hogy a festők megosztották egymással eszközeiket (ha nem volt elég pénzük vászonra, akár azt is). Tornyai és Barcsay műve így került egyazon anyagra.

Fertőszögi Péter
Külön pikantériája a dolognak, hogy Barcsay képe nem a talpán áll. Ez nem a kurátorok hibája, a festők közül az, aki másodjára kapta meg a vásznat, nem gondolt arra, hogy talán egyszer majd ki lesz állítva ez a „kettő az egyben” festmény és kilencven fokban elfordítva festett az anyagra.
A kurátoroknak dönteni kellett: vagy a csokorkötő asszony, vagy a táj fekszik el. Végül az asszony megmaradhatott ülő pozíciójában, Barcsay Jenő képe pedig kissé eldőlve pompázik a paravánon.
Érdemes tehát ellátogatni a kiállításra, hiszen rengeteg gyönyörű és izgalmas alkotás vár az érdeklődőkre. A tárlat július 29-ig lesz megtekinthető a Tornyai János Múzeumban.
Korábbi cikkünk a kiállításról:
Közel egy évszázad egy helyen: ilyen a Vásárhelyi Művészélet