Hogyan áll a munka a tram-train építésénél Hódmezővásárhelyen kívül?

Algyői vasúti híd
A Szeged – Hódmezővásárhely tram-train beruházás nagyvasúti munkáinak keretében 2018. május óta zajlott az Algyői vasúti Tisza-hídhoz felújítása. A beavatkozás azért vált szükségessé, mert a vonal teherforgalmának, illetve az abból legnagyobb kapacitást lefoglaló MOL algyői üzemének kiszolgálása Hódmezővásárhely irányából a Tisza-híd állapota miatt csak korlátozottan volt biztosítható. A mindennapok során ez azt jelentette, hogy a hídon az átlagos tehervonati terhelésnek csak a fele tudott áthaladni, ez pedig megnehezítette az árufuvarozást.
Fontos kiemelni, hogy a leendő tram-train járművek egy tehervonathoz képest jóval könnyebbek lesznek, azonban a pillérek és a hídszerkezet részleges felújítása a tram- train járművek magasabb sebessége, ill. zajvédelmi szempontok miatt is szükséges.
A hídon kijavították az ártéri felszerkezeteken lévő keresztirányú repedéseket, a híd bal oldalára üzemi gyalogjáró konzolt építettek, megerősítették az ártéri pilléreket, a hídfőknél felújították a megsüllyedt feljáró rámpákat, a vízelvezetést pedig kétoldali új vízelvezető vályúkkal oldották meg.
A szerkezet statikus próbaterhelésére 2018. október 4-én, míg a dinamikus terhelésre 2019. május 28-án került sor. A dinamikus próbaterhelés során 4 db MÁV M62 típusú (közismertebb nevén: Szergej) mozdony haladt át 20 km/óra sebességgel, míg a statikus terhelésnél ugyan ez a négy jármű fejtett ki terhelést a mértékadó helyeken. A vizsgálatok során mérték az áthidaló szerkezetek lehajlását, hosszirányú elmozdulását, a haladó jármű hatására bekövetkező vízszintes irányú oldalingását, dilatációs mozgását.
A statikus, valamint a dinamikus próbaterhelés eredménye egy jegyzőkönyvben kerül értékelésre. Mivel ez egy meglévő híd korszerűsítése volt, ezért a felülvizsgálat során azt szükséges bizonyítani, hogy hídszerkezet az átalakítást követően is ellátja feladatát. A sikeres jegyzőkönyv kiállítását követően a híd alkalmassá válik a vasúti forgalom közlekedtetésére.
Vásárhely Népkert
– mi itt a beavatkozás célja?
A 135-ös Békéscsaba-Szeged országos közforgalmú vasútvonalból Népkert állomáson ágazik ki a T-T Hmvh-i városi vasúti pályája. A területen létesül egy új két vágányos megállóhely, ahol a T-T szerelvények keresztezhetik egymást, és itt történik meg az üzemmódváltás is dízel vontatásról villamosra.
– mi történt eddig (bontás, építés, rétegek, volt forgalmi terelések, hogyan hangoltuk össze a többi ütemmel)?
A 135-ös Békéscsaba-Szeged vasútvonal átépítése Népkerten befejeződött. A városi vasútvonallal kapcsolatosan a 600 Voltos földkábelek és felsővezeték oszlopok lefektetésre és leállításra kerültek. A vasúti pálya és új út nyomvonalába eső támfalak építése zajlik. Forgalmi terelés nincs, de a Népkertre vezető Kisállomás sor lezárásra került.
– milyen feladatok vannak még?
Vasúti pálya és útépítés van még hátra, ami az év végig el fog még tartani.
(X)