quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Az átláthatatlan díjak miatt protestál a Magyar Autóklub

2019. november 25.

A Magyar Autóklub (MAK) Jogi és Érdekvédelmi Bizottsága keddi ülésén részletesen tárgyalta a bonus-malus rendelet egyes rendelkezéseit, mert klubtagi panaszokból tudomására jutott, hogy akár 15 éves kármentességet követően egy egyszeri, nem jelentős összegű károkozást követően is akár

négyszeresére növekedhet a biztosítási díj.

Az Autóklub kifogásolja azt is, hogy a meghirdetett díjak átláthatatlanok, 50–60 oldalas apróbetűs feltételekben szerepelnek, egyes biztosítóknál egy hónapon belül akár háromszor is változhatnak, és különösen sérelmes az, hogy a többszörös díjnövekedés abban az esetben is bekövetkezhet, ha az autós a bonus-malus rendelet felhatalmazása alapján az okozott kárt maga megtéríti.

Eddig nem cáfolták a vádakat a biztosítók

A Magyar Autóklub keddi döntésében felsorolt vádjait eddig nem cáfolták a biztosítók, nyilván azért nem, mert a megfogalmazott kifogások tényileg megalapozottak – jelentette ki Kovács Kázmér ügyvéd, a MAK jogi bizottságának elnöke az M1 Ma este című műsorában. Szerinte már az is érthetetlen, hogy a dokumentum be tudott kerülni a miniszteri rendeletbe.

A bonus-malus ugyanis rendeltetésszerűen jogkövetkezményeket fűz díj tekintetében ahhoz, ha valaki kárt okoz, ez társadalmilag is elfogadott tény – mondta Kovács Kázmér. A jogalkotó most azonban úgy döntött, hogy a gépjármű felelősségbiztosításról szóló törvényben egy

miniszteri rendeletnek kell meghatároznia a kondíciókat.

Pár évvel ezelőtt ugyanakkor a miniszteri rendeletbe bekerült egy olyan pótlék, hogy nemcsak a bonus-malus szabályozza azokat a kérdéseket, ha valaki kárt okoz, hanem egyes biztosítók is további korrekciókat tehetnek. Úgy fogalmazott, ezek alkotmánybírósági aggályokat vetnek fel, hiszen ezzel gyakorlatilag értelmetlenné válik maga a bonus-malus rendelet.

Ez azt jelenti, ha valaki úgy dönt, hogy a saját maga által okozott kárt megfizeti a károsultnak, abban az esetben a bonus-malus rendelkezései nem hatnak ki a díjak besorolásaira.

Zajlik az évfordulós váltás

Kitért arra is, hogy most zajlik az évfordulós váltás, és a a több mint 5,3 milliós közúti gépjármű-állományból még mindig az 1,2 milliót meghaladó gépjármű, köztük 726 ezernél is több személygépkocsi szerződésén lehet most változtatni. Érdemes foglalkozni a kérdéssel, hiszen átlagosan 15 százalékkal nőtt a kötelező felelősségbiztosítás most meghirdetett 2020-as átlagdíja, tíz év után először meghaladva a 2009-es szintet. A biztosítók díjai között pedig most nagyobb a különbség, mint egy évvel ezelőtt.

Forrás: horado.hu