quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 07. 27. vasárnap
  -  Olga, Liliána
Vásárhely24.com archívum

A felsőoktatási lemorzsolódás csökkentését célzó fejlesztések valósultak meg

2020. január 30.

Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke elmondta: egy kiemelt, országos programot valósítottak meg 32 hónap alatt, és a fejlesztések alapvetően a felsőoktatás lemorzsolódásának csökkentését célozzák.

Ismertette: a projekt több területet érint, a fejlesztések alapját az OH által működtetett felsőoktatási informatikai rendszer szolgáltatta.

Az elnök kitért a digitális tankönyvtár fejlesztésére, amely elmondása szerint 21. századi, korszerű, jól kereshető, 1000 új felsőoktatási címmel bővülő adattárrá vált.

A felsőoktatási informatikai rendszer fejlesztése által lehetővé vált – a köznevelés rendszeréhez hasonlóan – a hallgatók szociális hátterének vizsgálata, következtetések levonása az ágazati irányítás számára.

A projekt érintette a diplomás pályakövetési rendszert is, továbbfejlesztésének köszönhetően országos adatintegráció valósulhatott meg. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal, az államkincstár, a Pénzügyminisztérium, a Diákhitel Központ, az Állami Egészségügyi Központ országos adatbázisaival integrálva tudnak sokoldalú tájékoztatást nyújtani a leendő hallgatóknak, középiskolásoknak, szüleiknek.

Horváth Zita, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felsőoktatási helyettes államtitkára elmondta: a felsőoktatás döntéshozatalát alapvetően befolyásoló fejlesztések valósulhattak meg.

Hozzátette: a projekteredményekből jól látható, hogy a lemorzsolódás alapvetően az első két félévben jellemző a felsőoktatásban. Ennek aránya átlagosan 30 százalékos: vannak tehát olyan területek, ahol magasabb, máshol alacsonyabb, illetve előfordul átmeneti lemorzsolódás is. Szeretnének legalább 10 százalékot javítani ezen az elkövetkező években – jelezte a helyettes államtitkár.

Megjegyezte, érdemes vizsgálni az egyetemeknek a bekerüléskor azt is, melyek azok a kompetenciák, amelyek nélkül a lemorzsolódás nő.

A diplomás pályakövetési rendszer azokat a kompetenciákat méri, amelyeknek köszönhetően a fiatalok megtalálják boldogulásukat a munkaerőpiacon – közölte Horváth Zita.

(Borítókép: illusztráció; MTI fotó, Balogh Zoltán)